InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Massages - ontspanning en verfrissing

Massages - ontspanning en verfrissing

Een massage geeft de gelegenheid om even volledig te ontspannen. Zowel fysiek als psychisch gezien heeft een massage vaak een weldadige en verfrissende uitwerking. Er zijn veel verschillende vormen van massages.

Hot Stone massages

Wie de Hot Stone massage ondergaat, zal te maken krijgen met warme, zachte stenen die op bepaalde punten van het lichaam worden gelegd of gedrukt. Op die manier worden de gespannen spieren verwarmd, waardoor ze zullen ontspannen. De bedoeling van deze massage is om het energiecentrum van het lichaam terug in balans te krijgen. De Hot Stone massage is een zachte massage, die vooral aan te raden is bij gespannen mensen.

Thaise massage

Hierbij worden de energiestromen van het lichaam gebruikt. Meestal gebeurt dat net als bij de Hot Stone massage door zachte druk uit te oefenen op specifieke punten in het lichaam. Dat kan zijn door samendrukking en stretchen. Deze vorm van massage is wat actiever, omdat het lichaam in allerlei houdingen wordt gedwongen. Zodoende zal men zich na afloop energieker voelen dan voorheen. De Thaise massage neemt stress weg en vergroot tevens de flexibiliteit van het lichaam.

Zweedse massage

De Zweedse massage is mogelijk de bekendste massage. Het gaat hier om lange, zachte bewegingen in combinatie met licht kneden of het maken van cirkelvormige bewegingen op de huid. Bij de Zweedse massage wordt gebruik gemaakt van massageolie. Deze massage is zeer rustig en ontspannend. Voor iemand die net begint met massages, is de Zweedse massage een aanrader.

Shiatsu

De Shiatsu massage hanteert een Japanse techniek waarbij de vingers druk uitoefenen in een bepaald ritme op zogenaamde acupunctuurmeridianen. Deze techniek komt uit de Chinese leer en zegt energie door alle twaalf organen van het lichaam te laten stromen, doordat de juiste druk door de meridianen wordt gestuurd. De Shiatsu is een ontspannende en krachtige massage.

Sportmassage

Mensen die veel fysiek werk verrichten, of zwaar sporten, hebben soms behoefte aan een sportmassage. Het doel van deze massage is het behandelen van verwondingen en kwetsuren, of om die te voorkomen. Op die manier worden prestaties verbeterd. Tijdens deze massage worden veel verschillende technieken gebruikt.
© 2009 - 2019 Paulsmiezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Massages - ontspanning en verfrissing"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 08-04-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!