InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Lijf en leden: Massage

Lijf en leden: Massage

Straks met zijn allen op wintersport, en wat is er heerlijker dan na de ongekende inspanningen van het skieen, de soms pijnlijke spieren onder te dompelen in de rust en ontspanning van een welverdiende massage.

Massage

Reeds in de oudheid werden de krijgers, bij het terugkomen van het strijdgewoel, getrakteerd op een behandeling die lijf en leden het krijgsgeweld deden vergeten. Vandaag de dag kent men de heilzame en therapeutische weldaad van een goede massage. Pijnlijke spieren? Een massage om de spieren te ontspannen is doeltreffend.

Doel

Waarom zou je jouw lijf en leden overgeven aan de kundige handen van een masseur? Er zijn een aantal redenen voor te bedenken.

Ontspannend:

Het staat buiten kijf dat een massage ontspannend en rustgevend werk. De bloedsomloop wordt gestimuleerd en elk spiertje en vezeltje wordt tot rust gewreven en gekneed. Niet alleen jouw spieren ontspannen, maar ook je hersenen, het wordt rustig in lijf, leden en hoofd.

Sportmassage:

Na een geweldige sportinspanning is het een weldaad om door vaardige handen de spieren los te laten maken. Ook zijn de sportmassages een uitstekend middel tegen spierblessures en spierpijnen. Een massage bereikt ook de onderliggende spieren van de sportman of sportvrouw.

Afvalstoffen:

Bloedsomloop en lymfevaten worden optimaal gestimuleerd waardoor de afvoer van afvalstoffen gestimuleerd wordt.

Jezelf:

Een weldadige massage is vooral voor jezelf. Het voelen, hoe jouw lijf en leden gekneed, gewreven en geaaid worden. De rust die langzaam neerdaalt in je hoofd gecombineerd met de geur van massageolie en de tijd die je voor jezelf besteed geeft een optimaal effect naar je eigen persoontje.

Energiegevend:

Na een massage behandeling is er niet een sloom en wee gevoel, integendeel je kan de hele wereld weer aan. Door de massage zijn alle spanningen uit het lichaam verdreven en wordt er nieuwe energie vrijgemaakt.

Welke massage?

  • Het aantal massages is allang niet meer op de vingers van twee handen te tellen.
  • De groep van de sport en sport-ondersteunings massages
  • De groep van de Hygiënische massage
  • De groep van Therapeutische massage: De groep van de schoonheidmassage.

Massageolie

Een aantal massages kan je zelf of jouw partner uitvoeren. Het gebruik van een massageolie is daar bij aan te raden. Niet alleen omdat een massageolie er voor zorgt dat de handen beter over de huid glijden, maar ook omdat massageolie een (als het goed is) weldadige en rustgevende geur verspreid. Denk maar aan een massageolie op basis van lavendel.

Basisolie:

Massageolie kan je kant en klaar kopen in de winkel maar je kan hem ook zelf maken op basis van plantaardige olie. Neem daarvoor een zonnebloemolie deze zijn meestal geurloos. Ook een olijfolie is geschikt maar dan moet u van de geur van geperste olijven houden. Deze (goedkope) olie die je gewoon in de supermarkt kan kopen is jouw basisolie.

Essentiele olie:

Deze kan je in kleine flesjes kopen bij de drogist. Er zijn verschillende geuren in de handel van jojoba tot rozengeur. Neem de geur die jij het lekkerst vindt en voeg een paar druppels van deze essence toe aan de basisolie. De verdunning moet ongeveer 2% zijn.

Tip

Voor je gaat masseren breng je de olie licht op temperatuur, ongeveer 30 graden ( op de verwarming leggen of in de zon zetten) zodat jou partner niet schrikt bij de eerste koude druppels olie op de naakte huid. Test van tevoren of je niet gevoelig bent voor de olie. Dat kan je doen door een beetje olie op
Gerelateerde artikelen
Massages - ontspanning en verfrissingEen massage geeft de gelegenheid om even volledig te ontspannen. Zowel fysiek als psychisch gezien heeft een massage vaa…
Zelfmassage voor meer energieZelfmassage voor meer energieMassage is voor ons lichaam heel ontspannend en lichamelijke ontspanning is in ons jachtige bestaan zo belangrijk. Je ho…
Een hotstone massage thuis, een weldaad voor je lichaam!Een hotstone massage thuis, een weldaad voor je lichaam!Hotstone massages.. Een echte weldaad voor je lichaam. De warmte van de stenen geeft een heerlijk ontspannende werking a…
Sportmasseur worden met een cursus sportmassageSportmasseur worden met een cursus sportmassageWil je graag professioneel sportmasseur worden, dan is de cursus sportmasseur misschien wel iets voor jou. Met deze ople…
Natuurlijke massageolie, eigengemaakte handcreme, oogbadNatuurlijke massageolie, eigengemaakte handcreme, oogbadMassageolie, badolie, een oogbad voor vermoeide of zere ogen en handcreme. het is allemaal zelf te maken met natuurlijke…

Reageer op het artikel "Lijf en leden: Massage"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 20-11-2007
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!