InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De kleur van de ogen

De kleur van de ogen

De kleur van de ogen De ogen weerspiegelen de ziel, wordt nogal eens gezegd. De kleur speelt hier vaak onbewust wel degelijk een rol bij. De kleur van de ogen zoals wij dit zien is de kleur van de iris en erfelijk bepaald. Kort en bondig uitleg over de iris ... aardige weetjes.

De iris

De iris die de kleur van de ogen bepaald kent meer of minder pigmentatie. Heeft een oog minder pigmentatie dan is het blauw en bij meer pigmentatie is het bruin (en alle varianten die daar tussen zitten). De kleur wordt erfelijk bepaald en rond de 6e maand na de geboorte stabiliseert de kleur zich. Definitief is deze toch echt pas wanneer de peuterleeftijd zich aandient.
De definitieve kleur is aan de hand van DNA vast te stellen.

De kleuren

Bruin

De echt donkerbruine ogen – die soms zwart lijken – bevat veel melanine. Deze combinatie wordt vaak gezien met donkerbruin of zwart haar en is dominant.

Een variant op het donkerbruin is de hazelnoot kleur. Vaak hebben mensen met deze kleur een kleurschakering van iets lichter naar iets donkerder dicht bij de iris. Het kan met een bepaalde lichtval iets van groen in zich hebben, maar de echte hazelnootkleurige ogen kom je veel in het middellandse zeegebied en het nabije oosten tegen.

Het is niet wetenschappelijk vastgesteld, maar de persoon met het bruine oog zou een wat pessimistischer aard in zich hebben.

Groen

Groen bevat net als blauw weinig melanine en niet gerelateerd aan een kleur haar. Zowel blonde, rode als donker harige mensen kunnen groene ogen hebben. Toch komt, in tegenstelling tot wat men vaak denkt, het groene oog veel in het midden oosten voor.

Het groene oog zou staan voor meer sociale en gevoelige mensen.

Blauw

Blauw kent, net zoals het groene oog, weinig melanine en komt het meeste voor in Europa en waar de afstammelingen van de Noord Europeanen zitten (m.n. Noord Amerika, Zuid Afrika en Australië). Grijs is geen aparte kleur, maar een afgeleide van het blauw.

Het blauwe oog zou iets ‘kouds’ en ‘kils’ over zich hebben en men zou meer op de ratio werken. Dit kan als arrogant overkomen, maar is het niet.

Helderheid

De helderheid van de ogen – die ook de kleur enigszins kan beïnvloeden – kan te maken hebben met het voedingspatroon, gezondheid en hoe iemand zich voelt.

Iriscopie

Een iriscopist is geen helderziende, maar het betreft een natuurwetenschap. Een iriscopist kan via de iris van het oog eventuele zwakke plekken in het lichaam achterhalen. Ieder orgaan heeft een eigen betekenis en in de iris is de energiewerking te zien. Het gaat hier om de vorm van de lijnen in het oog, pigmentkleur, eventuele vlekken etc.
Gerelateerde artikelen
De juiste kleur oogschaduw kiezenDe juiste kleur oogschaduw kiezenEen goede make-up kan de ogen er stralend uit laten zien. De keuze van ‘verkeerde’ kleuren zorgen er echter juist voor d…
Welke make-up past bij je ogen?Welke make-up past bij je ogen?Als je de goede kleur en vorm oogschaduw gebruikt laat het je ogen veel beter uitkomen. En het maakt de kleur en vorm va…
Make-up tips: Laat jouw oogkleur mooi uitkomenVeel mensen hebben ontzettend mooie ogen. Sprankelend blauw, smaragd groen, warm bruin. Maar hoe haal je het maximale ui…
Blauwe ogen: een intelligente verschijning!Blauwe ogen: een intelligente verschijning!In Nederland vind je genoeg mensen met blauwe ogen. Van staalblauwe ogen tot donker blauw en van oogkleuren waar veel bl…
Blauwe ogen, de zachtaardige mutant?Blauwe ogen, de zachtaardige mutant?Blauwe ogen, gewoon maar een toevallige mutatie? Een recente studie legt ons uit dat blauwe ogen bij de mens, door mutat…

Reageer op het artikel "De kleur van de ogen"

Reacties

Naomi, 12-04-2015 20:20 #8
Mijn ogen zijn rond mijn pupil een soort rood oranje kleur, dan wordt het oranje bruin en aan de buiten kant geel achtig. Als er veel licht op schijnt heb ik meer geel oranje ogen dan bruin. Welke kleur ogen heb ik dan? Bruin?

Luna, 02-12-2013 21:33 #7
Ik heb donkerbruine ogen met een zwarte rand. Reactie infoteur, 03-12-2013
Dan moet je van bruin uitgaan, een donkere rand heeft bijna iedereen om de iris.

Symoens Francis, 31-01-2013 13:21 #6
Naar aanleiding van mijn eerdere vraag deze nacht om 01:18 dank ik u voor de snelle reactie, ik bedoelde echter dat het om een kortstondige en felle kleurverandering ging tot tweemaal toe, is dit mogelijk wanneer iemand onder stress staat, of een vorm van persoonlijkheidsstoornis heeft? Reactie infoteur, 31-01-2013
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Durf ik niet te zeggen.

Symoens Francis, 31-01-2013 01:18 #5
In 2010 heb ik tot 2 maal toe opgemerkt dat de groene kleur van ogen die ik heb volledig van kleur verandert waren, één van de beide keren werd dit ook bevestigt door de persoon die bij me was, na verloop van tijd stelde ik deze vraag aan een opticien, oftomaloog die op zijn beurt beweerde dat zoiets onmogelijk is. Graag had ik toch een tweede opinie gehoord, dank bij voorbaat. Reactie infoteur, 31-01-2013
Dat is typisch. Strikt genomen zegt men inderdaad dat dit niet kan (genetisch bepaald), maar als ik foto's van mezelf bekijk zie ik bij mezelf ook dat mijn ogen (blauw) in de loop der jaren donkerder/dieper van kleur zijn geworden. Maar officieel kan het dus niet.

Joyce, 19-07-2012 12:01 #4
Mijn kleur van de ogen zijn heel ingewikkeld,
ik heb grijs, groen, blauw, wit doorelkaar zitten. en ik heb een stukje geel rond de iris.
en de rand van me oog is donker blauw?
wat zou dit betekenen?
ik ben zelf van de Europese kant. Reactie infoteur, 19-07-2012
De kleur die het meest aanwezig is, is dominant.

Rita, 25-01-2011 21:57 #3
Ik heb ook donkerbruine ogen en sinds een paar jaar lichtblauwe randen om mijn iris. Echter ik ben niet Indisch of Azatisch maar Europees. Conculusie: hiet komt dus bij Europeanen ook voor :)

Anneke, 17-09-2010 19:53 #2
Je kon wel gelijk hebben Inge, ik heb donkerbruine ogen en enige jaren heb ik een lichtblauwe rand om mijn iris.ben indisch.
weet niet precies waarom.Misschien iemand?

I. C. Verhaar-Loeber, 21-01-2010 13:15 #1
Geachte heer/mevrouw, een vraag over de pigmentatie van iris. Bij Indonesiers en wie weet bij meer Aziatische volken gaat de rand van de iris op latere leeftijd minder melanine bevatten en wordt dus blauw. Dit gebeurt mijns inziens niet bij Europese rassen met bruine ogen. Waar zit verschil in of heb ik het verkeerd.
Met vriendelijke groet en bedankt,
Inge Verhaar

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 13-07-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!