InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoeveel paracetamol per dag is nog gezond?

Hoeveel paracetamol per dag is nog gezond?

Hoeveel paracetamol per dag is nog gezond? Wanneer je pijn hebt kan paracetamol een geschenk uit de hemel zijn. Een extra voordeel is dat je het zo overal kunt kopen zonder recept. Maar hoeveel paracetamol mag je maximaal per dag of etmaal innemen? En is die grens echt zo hard? Wat zijn de risico's van teveel paracetamol en heb je nog alternatieven?

Wat is paracetamol

Paracetamol is de bekendste pijnstiller in onze hedendaagse maatschappij. Paracetamol werd al in 1878 voor het eerst gesynthetiseerd, maar is pas veel later breed als pijnstiller ingezet. Vanaf 1955 werd het steeds vaker toegepast. Wat vooral bijzonder is en voor veel mensen onbekend, is dat zelfs anno 2015 de exacte werking van paracetamol onbekend is.

Paracetamol is zonder recept te krijgen

Omdat paracetamol bij normaal gebruik als veilig gezien wordt, kan je ze zo kopen zonder recept. Dat is een groot voordeel, wanneer je het ineens nodig bent. Je hoeft dan niet eerst naar de huisarts voor een recept, maar kunt zo een drogisterij, supermarkt of andere winkel binnenlopen.

Hoeveel paracetamol per dag?

De gemiddelde tablet bevat 500 mg paracetamol. Het meest gehoorde advies is maximaal zes per dag met steeds een tussenperiode van zo'n 4 uur. De veilige geadviseerde dosering is dus zo'n 3000 milligram per dag. Neem je dus twee pillen van 500 mg in één keer, dan mag dat maar driemaal op een dag. Deze adviezen gelden voor volwassenen, die verder gezond zijn en niet al allerlei medicatie gebruiken.

Hoeveel paracetamol in één keer?

De maximale dosering per inname is 1000 mg. Bij de meeste tabletten is dat 2x500 mg. Er wordt wel gesteld dat je na het innemen van een dosis paracetamol, drie tot vier uur moet wachten.

Bij uitzondering meer innemen?

Acht pillen (dus 4000 milligram) per dag zit binnen de acceptabele grenzen en wordt ook regelmatig geadviseerd in situaties waar dat echt nodig is. In veel gevallen worden er dan twee pillen (dus 1000 mg) per keer ingenomen en dat om de zes uur. Vooral bij plotselinge heftige pijn kan dat verstandig zijn. Denk bijvoorbeeld aan kiespijn of de eerste paar dagen na een ingreep. In die situaties is er een duidelijke verklaring voor de pijn en zou het van korte duur moeten zijn. Denk daarbij aan enkele dagen tot een week. Voor een korte periode (enkele dagen) wordt ook 4000 mg per dag niet als een probleem gezien. Blijf dit echter niet veel langer doen.

Combineren met Ibuprofen

Overigens is paracetamol niet de enige pijnstiller waar je gebruik van kunt maken. Ook Ibuprofen is een populair pijnstiller die je gewoon zo kunt kopen in de winkel. Ibuprofen heeft naast het pijnstillende effect ook een ontstekingsremmende werking. In het bijzonder van belang voor dit artikel is dat je paracetamol en Ibuprofen mag combineren. Dat biedt extra mogelijkheden bij pijnbestrijding.

Hoeveel Ibuprofen op een dag?

In het algemeen wordt gezegd dat 1200 mg Ibuprofen per dag veilig is. Meestal neem je een dosis van 200 mg, dus dat zijn dan zes dosissen per dag. Ga je voor 400 mg per dosis dan kan dat maximaal driemaal daags. Combineer je Ibuprofen met paracetamol dan kan je bijvoorbeeld steeds afwisselen. Bijvoorbeeld beginnen met 500 mg paracetamol. Dan neem je na drie uur 400 mg Ibuprofen. Na nog eens drie uur, ga je weer terug naar 500 mg paracetamol en zo verder.

Welke risico's zitten er aan teveel paracetamol?

Paracetamol binnen de grenzen wordt als veilig beschouwd. Maar het feit dat er grenzen zijn, geeft al aan dat grote hoeveelheden niet gezond zijn. Daarbij zijn er twee mogelijkheden: een extreem grote hoeveelheid in korte tijd of over een langere periode. Neem je in korte tijd een zware overdosis in, dan kan een arts dat behandelen met acetylcysteïne. Dit moet echter wel binnen zes tot acht uur gebeuren. In dat geval kan het middel voorkomen dat alle paracetamol door het lichaam wordt opgenomen.

Wordt er over een langdurige periode teveel paracetamol gebruikt, dan is dat ook erg gevaarlijk. De kans op leverschade is groot. Het probleem is dat dit erg lang door kan gaan, zonder dat je in de gaten hebt dat er iets aan de hand is. Overigens geldt dit risico ook wanneer je je aan de dagelijkse maximale dosis houdt. Doe je dan gedurende een lange periode, dan is dat ook slecht voor je lever. Daarbij heeft paracetamol een verslavend effect en ontstaat er gewenning.

Het moet geen gewoonte worden

Het bestaan van pijnstillers als paracetamol is in veel situaties een zegen. Dankzij het innemen van een paar pillen wordt de pijn draaglijk of verdwijnt deze zelfs nagenoeg helemaal. Toch moet het niet al te gewoon worden. Dag op dag de maximale hoeveelheid innemen is natuurlijk niet normaal, wanneer dit weken aanhoudt. Pijn zou van tijdelijke aard moeten zijn. Als je lichaam goed herstelt, zou de pijn moeten afnemen. Probeer dus niet echte problemen te maskeren door continu pijnstillers te slikken, maar zorg dat je dan medische hulp inroept.

Lees verder

© 2015 - 2017 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep hoofdpijn: Eén van de symptomen van de Mexicaanse griep is hoofdpijn. Er is ook sprake van koorts met e…
Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?Er bestaan vele soorten pijnstillers. Van medicijnen tegen zware pijn tot medicijnen tegen eenvoudiger of veelvoorkomend…
Paracetamol tijdens de zwangerschapParacetamol tijdens de zwangerschapParacetamol is wereldwijd de meest gebruikte pijnstiller. Veel zwangere vrouwen vragen zich af of zij paracetamol mogen…
Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn of pijn aan het tandvlees is soms zo erg dat je er 's nachts van wakker wordt. Slapeloze nachten omwille van di…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoeveel paracetamol per dag is nog gezond?"

Reactie

Henk, 31-05-2017 13:35 #1
Hallo, Ik heb de gehele dag zeer veel pijn, vanuit het ziekenhuis heb ik de volgende dosering gekregen.
3 x daags 2 pillen paracetalmol 1000 mg
3 x daags 2 pillen tramadol 50 mg
3x daags 2 pillen lyrica (Pregabeline) 75 mg
Deze dosering helpt mij de dag door, verder heb ik ook een pijnstimilator ingebouwd gekregen maar die is nu naar 1,5 jaar stuk dus de pijn is erger geworden. Ik weet niet of ik hiermee door kan gaan.

Infoteur: Manniel
Gepubliceerd: 24-08-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!