InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Tips voor een verhoogde vruchtbaarheid van de man

Tips voor een verhoogde vruchtbaarheid van de man

Tips voor een verhoogde vruchtbaarheid van de man Meer en meer koppels krijgen te maken met vruchtbaarheidsproblemen of fertiliteitsproblemen. Na maandenlange pogingen geraakt men toch niet zwanger. Naast vruchtbaarheidsproblemen bij de vrouw, kan de oorzaak ook bij de man liggen. Het gaat dan meestal over de onvoldoende beweeglijkheid van de mannelijke zaadcellen. Mannen kunnen in principe tot op hoge leeftijd kinderen verwekken. Er bestaan enkele regels die je in acht kan nemen om de vruchtbaarheid van de man te verhogen. Voorbeelden hiervan zijn de bescherming van het sperma, het stoppen met roken, de timing van de seks en het vermijden van blootstelling aan pesticiden.

Sperma moet beschermd worden

Het sperma van de man moet beschermd worden. Gezond sperma is immers essentieel voor een vlotte bevruchting. Spannend ondergoed, laptops op de schoot of mobiele telefoons kunnen nefast zijn voor een verminderde vruchtbaarheid. Andere manieren om je zaad te beschermen zijn:
  • Stoppen met roken: mannen die roken produceren minder sperma.
  • Met mate drinken: drink nooit meer dan twee glazen alcohol per dag. Te veel alcohol is zeker en vast nefast voor de vruchtbaarheid.
  • Met mate sporten: teveel sporten is dan weer nadelig omdat bij topsport een verlaagde testosteronwaarde wordt vastgesteld.
  • Blijf op gewicht: overgewicht is niet goed voor je algemene gezondheid. Tevens kan overgewicht zorgen voor een lagere testosteronwaarde en een verminderde zaadproductie.

De timing en regelmaat van seks is belangrijk

Om zwanger te geraken dien je als man en vrouw ook rekening te houden met het vruchtbaarheidsvenster van de vrouw. De kans om zwanger te worden is tijdens deze periode groter dan tijdens de andere dagen in de menstruatiecyclus. Het vruchtbaarheidsvenster is een interval van zes dagen die start vier dagen voor de ovulatie en die eindigt de dag na de ovulatie. De kans op zwangerschap is het grootst binnen dit vruchtbaarheidsvenster. Ook de regelmaat van seksuele activiteit is heel belangrijk. Het uitstellen van seks vergroot de kans op zwangerschap niet. Het niet hebben van seks gedurende vijf dagen kan de kwaliteit van het sperma negatief beïnvloeden. Seks om de twee dagen is ideaal indien je voor kindjes zou gaan.

Vermijd de blootstelling aan pesticiden

Pesticiden zijn nefast voor een goede vruchtbaarheid bij de man. Landbouwers en mensen die ermee in contact komen zijn dus best op hun hoede. Ook andere chemische stoffen, zoals inkt in printers, zware metalen, organische oplosmiddelen en herbiciden vermijd je best voor een optimale vruchtbaarheid.

Wissel lang zitten af met rechtstaan

Te lang neerzitten is niet gezond. Mannen met een zittend beroep kunnen minder vruchtbaar zijn. Voorbeelden hiervan zijn vrachtwagenchauffeurs. Ook mensen die zittend een hele dag voor hun computerscherm werken, doen er beter aan om af en toe eens rond te lopen. De zaadballen worden immers door het zitten warmer dan wanneer ze vrij kunnen hangen, wat nefast is voor gezond en beweeglijk sperma.

Bron: Cocoparisienne, PixabayBron: Cocoparisienne, Pixabay

Vitamine C en vitamine E gunstig voor de verhoogde vruchtbaarheid van de man

Vitamine C zorgt voor een betere beweeglijkheid van de zaadcellen en vermindert bovendien ook het aantal abnormale zaadcellen. Citrusvruchten, paprika’s, tomaten, enzovoort bevatten veel vitamine C. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid is ongeveer 70 milligram voor een volwassen persoon. Rokers dienen extra vitamine C in te nemen omdat door het roken de vitamine C wordt afgebroken.

Ook vitamine E kan in combinatie met selenium de beweeglijkheid van de zaadcellen verbeteren en zelfs verhogen. Voor mannen met te weinig zaadcellen is vitamine E een must. Vitamine E bevindt zich in mais-en zonnebloemolie, vette vis of noten. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid bedraagt 15 milligram voor een volwassen persoon.

Verkoudheid of griep doet aantal zaadcellen dalen

Een verkoudheid of griep vermindert het aantal zaadcellen in het sperma. De kwaliteit is dan ook wat minder. Na een griepje is de kans dan ook kleiner dat je partner zwanger wordt. Uiteraard hoeft dit niet altijd zo te zijn, maar het is een mogelijkheid. De aanmaak van nieuw, gezond sperma duurt ongeveer een maand. Zaadcellen van dezelfde kwaliteit, alvorens je griep uitbrak, zijn er pas terug na ongeveer drie maanden.

Belangrijk: raak niet in paniek niet en wees geduldig

De verwekking van een kind verloopt niet vanzelfsprekend. Bij sommige koppels gaat het vlot, bij anderen duurt het langer. In sommige gevallen kan het zelfs tot twee jaar duren. Tracht niet te stressen, leef gezond, heb regelmatig seks en tracht wat rekening te houden met het vruchtbaarheidsvenster, zonder al te fanatiek te worden. Op deze manier moet het in principe lukken. Indien het toch langer zou duren, dan kan je ten rade gaan in de fertiliteitskliniek.
Gerelateerde artikelen
Tips voor betere en gezondere spermaEen baby maken, het lijkt zo’n leuk en makkelijk klusje. Maar als een zwangerschap steeds uitblijft, liggen de zaken ine…
Vruchtbaarheidstest voor de manAls pogingen tot zwangerschap niet lukken is het fijn om de mogelijkheid te hebben om de vruchtbaarheid te controleren.…
Vruchtbaarheid!Vruchtbaarheid!Voor de een is het vervelend en moeten de voorbehoedsmiddelen grootschalig uit de kast getrokken worden om zwangerschap…
10 tips om snel zwanger te worden10 tips om snel zwanger te wordenDe meeste stellen zijn wel even bezig om zwanger te worden. Zelfs de meest gezonde mensen hebben een kans van 20 procent…
Tips om vruchtbaarheid te bevorderenTips om vruchtbaarheid te bevorderenNiet voor iedereen is het realiseren van hun kinderwens iets van zelf sprekends. Er zijn een hoop vrouw en mannen die ni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mufidpwt, Pixabay
  • Seksualiteit.be, http://www.seksualiteit.be/anticonceptie/vruchtbaarheid, 20 juli 2015
  • Dokterdokter.nl, http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/seksualiteit-en-relatie/verbeter-de-kwaliteit-van-je-sperma/, 20 juli 2015
  • 24baby.nl, http://www.24baby.nl/zwanger-worden/zwanger-worden-lukt-niet/vruchtbaarheid-man/, 20 juli 2015
  • Afbeelding bron 1: Cocoparisienne, Pixabay

Reageer op het artikel "Tips voor een verhoogde vruchtbaarheid van de man"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!