InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Vruchtbaarheidstest voor de man

Vruchtbaarheidstest voor de man

Als pogingen tot zwangerschap niet lukken is het fijn om de mogelijkheid te hebben om de vruchtbaarheid te controleren. En zo, indien nodig de vruchtbaarheid te verbeteren. Vruchtbaarheidstesten voor vrouwen kennen we al een tijd, maar vruchtbaarheidstesten voor mannen nog niet zo lang. Vanwege de onbekendheid zal dit artikel inzicht geven over vruchtbaarheidstesten voor mannen.

Vruchtbaarheidstest voor de man

Vruchtbaarheidstesten voor mannen zijn niet helemaal nieuw. Het was al een langere tijd mogelijk om een test te doen, alleen moest de man voor een vruchtbaarheidstest altijd langs de dokter. Inmiddels zijn vruchtbaarheidstesten voor de man ook in de drogisterij, apotheek en online verkrijgbaar, zodat men in een vertrouwde omgeving de test kan doen. Daarnaast is het via online bestellen ook anoniem.

Hoe werkt de test?

Om de test af te nemen moet er sprake van een volledige ejaculatie zijn. Het sperma moet opgevangen worden in proefbuis, vervolgens wordt de testvloeistof aan de proefbuis toegevoegd. De inhoud van de proefbuis giet je in de testbeker en na ongeveer 30 à 60 minuten (afhankelijk van het merk) is het resultaat af te lezen.

Een vruchtbaarheidstest bepaalt het aantal zaadcellen in het sperma en de bewegelijkheid van deze zaadcellen. Het nadeel van deze manier van testen is dat er niet bepaald wordt of de zaadcellen ook in staat zijn om bij een eicel te komen. Een vruchtbaarheidstest geeft dus niet geheel inzicht over de vruchtbaarheid. Voor een volledig inzicht zal je ook nog een andere test moeten doen. Deze aanvullende test wordt vaak bij de standaard vruchtbaarheidstest erbij geleverd.

Uitslag

Een positieve uitslag wordt gegeven als er meer dan 20 miljoen zaadcellen in het sperma zit. Bij een positieve uitslag wordt er van uitgegaan dat de man vruchtbaar is. Een uitslag met tussen de 5 en 20 miljoen zaadcellen betekend dat de man verminderd vruchtbaar is. Bij minder dan 5 miljoen zaadcellen is de kans om op een natuurlijke wijze vader te worden klein.

Kosten?

Prijzen voor vruchtbaarheidstesten voor thuis liggen rond de 30 euro. Indien zowel de man als de vrouw een vruchtbaarheidstest wil doen, dan is het voordelig om gebruik te maken van een combinatiepakket. Combinatiepakketten zijn voor 45 euro op de markt.

Combinatiepakketten

Op de markt zijn combinatiepakketten te vinden. Deze pakketten bevatten voor zowel de man als de vrouw een vruchtbaarheidstest. Op deze manier kan je direct er achter komen wie van de partners wel of juist niet vruchtbaar is.
© 2011 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vruchtbaarheidstest voor de man"

Reactie

Roy En Melissa, 11-12-2013 15:14 #1
Goede dag mensen ik heb een vraagje ik ben al 8 maanden aan het proberen om zwanger te worden van mijn vriend, maar het lukt niet en snap echt niet waarom want ik gebruik de pil niet en we hebben regelmatig sex. ik ben al 2 keer zwanger geweest, maar dat kwam uit op een miskraam keer op keer! en weet gewoon niet wat ik op dit moment moet doen of het aan mij ligt of aan mijn vriend? ik heb wel elke dag pijn en last van me buik en weet ook dat mijn moeder altijd problemen heeft gehad met haar buik! als iemand tips heeft zou ik het graag willen horen. dank u wel. groetjes Roy en Melissa

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 09-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!