InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap: week 17 tot en met 20

Zwangerschap: week 17 tot en met 20

Zwangerschap: week 17 tot en met 20 Week 17 tot en met 20 van de zwangerschap. Je kijkt uit naar de 20 weken echo, spannend! Wil je weten of het een jongetje of een meisje wordt? Misschien kun je je kindje in deze weken zelfs al voelen. Of misschien heb je het kindje al eens gevoeld, maar voel je het nu opeens niet meer! Ook dit is niets om je zorgen over te maken.

Week 17

In de zeventiende week kan de baby goed voor zich uit kijken. Hij oefent hier de hele tijd mee. Vaak kijkt je kindje in deze periode nog erg scheel. Hij is namelijk nog helemaal aan het ontdekken hoe hij zijn ogen moet gebruiken. Het verschil tussen donker en licht, kan hij al goed onderscheiden.

Je doet er goed aan om in deze week te beginnen met het slikken van extra vitamine D. Dit is goed voor je botopbouw van je baby. Let goed op dat je supplementen koopt die speciaal geschikt zijn voor zwangere vrouwen. Normale supplementen zullen namelijk teveel vitamine A bevatten, dit is niet goed voor je kindje!

Week 18

Het kindje is nu al achttien centimeter lang, en weegt zo'n 250 gram. In deze week zal zich een vettig laagje rondom de huid van de baby vormen. Dit is ter bescherming van zijn huidje. Hij moet tenslotte al die weken nog in het vruchtwater doorbrengen. Aan het eind van de zwangerschap zal het laagje van zijn huid loslaten, en in het vruchtwater belanden. Wanneer een baby te vroeg geboren wordt, heeft hij vaak nog wat huidsmeer in de plooitjes van de huid zitten.

Indien er een aanleiding is voor een vruchtwaterpunctie, zal die waarschijnlijk in deze week plaatsvinden. Er worden wat cellen van de baby op kweek gezet, en hieruit zal na een aantal weken blijken of je meer kans hebt op een kindje met een afwijking. Je komt in aanmerking voor een vruchtwaterpunctie wanneer je al eerder een kindje met een afwijking hebt gekregen, wanneer je drager bent van een erfelijk gen, of als je 36 jaar of ouder bent.

Week 19

In de negentiende week is het goed mogelijk dat je je kindje al eens hebt gevoeld. Overigens hoef je je absoluut geen zorgen te maken wanneer dit nog niet het geval is! Veel vrouwen voelen hun kindjes pas na de twintigste week. Wanneer je je baby voelt, lijkt het in eerste instantie misschien of het je darmen zijn, het gevoel alsof je wat bubbels in je buik hebt. Maar nee hoor, het is toch echt je kindje, dat zich vrolijk door jou buik voortbeweegt.

Week 20

Je kindje is nu al 25 centimeter lang, en weegt ongeveer 320 gram. Als je je baby al eens gevoeld hebt, kan het zijn dat je nu opeens helemaal niets meer voelt! geen zorgen, dit komt door jou bewegingen. Hierdoor wordt hij in slaap gewiegd. Wanneer je zelf lekker rustig aan doet, zul je merken dat de baby weer lekker in de weer gaat. Ook kan de baby vanaf de twintigste week horen. Hij zou dus zomaar opeens kunnen schrikken van een hard geluid. Ook zal hij je stem, en de stem van je partner al herkennen!

In deze week van de zwangerschap zal de 20 weken echo plaatsvinden. Deze echo is bedoeld om te scannen op aangeboren afwijkingen zoals; een open ruggetje, waterhoofd, ernstige hartafwijkingen. Maar let wel, een goede 20 weken echo, geeft nog geen garantie op een gezond kindje. Bijvoorbeeld het syndroom van down, is op de 20 weken echo niet te zien. Wanneer er iets te zien is op de echo dat niet goed is, word je doorverwezen voor een gedetailleerd echoscopisch onderzoek.

Bij de 20 weken echo, is ook vaak het geslacht van het kindje te zien. Indien je het geslacht wilt weten, vraag hier dan naar!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prenataal onderzoek: de vruchtwaterpunctieDe vruchtwaterpunctie is een vorm van prenataal onderzoek. Bij de vruchtwaterpunctie wordt er wat vruchtwater weggenomen…
De ontwikkeling van je baby; 10 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 10 weken zwangerIn de tiende week van een zwangerschap lijkt een baby al op een 'echt mensje', maar dan in het klein. Veel zwangere vrou…
De ontwikkeling van je baby; 21 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 21 weken zwangerVanaf week 21 zal de baby flink in gewicht gaan groeien; dit geldt dus ook voor een zwangere vrouw. De buik wordt dan oo…
De ontwikkeling van je baby; 12 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 12 weken zwangerIn week 12 van een zwangerschap bereikt een zwangere vrouw haar eerste mijlpaal; de meest cruciale weken zijn voorbij, e…

Reageer op het artikel "Zwangerschap: week 17 tot en met 20"

Infoteur: Denn
Laatste update: 14-04-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!