De ontwikkeling van je baby; 33 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 33 weken zwanger In week 33 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 2000 gram, en is ongeveer 41 centimeter lang. De baby wordt de komende weken niet heel veel langer meer, slechts een aantal centimeters, maar zal wel nog zwaarder worden. Lees in dit artikel alles over de drieëndertigste week van een zwangerschap.

Sterke baby

De afgelopen baby heeft de baby er alles 'aan gedaan' om sterker en groter te worden. Hij zal dit de komende weken blijven doen. In week 33 van een zwangerschap weegt een baby ongeveer 2 kilo (4 pond), en is zo'n 41 centimeter lang. 2000 gram is een gemiddelde; een baby kan in week 33 iets lichter of juist al wat zwaarder zijn. Rond week 33 zal een baby in de 'geboorteposititie' gaan liggen. Het kan wel zijn dat sommige baby's nog voldoende ruimte hebben om te draaien; dit kan zelfs tot helemaal achterin de zwangerschap. Vanaf week 33 kan een baby beginnen met indalen. Het indalen kan een beetje pijnlijk zijn en zelfs wat voorweeën veroorzaken. Veel zwangere vrouwen merken het wanneer hun baby is ingedaald. Ook is het soms te zien aan de buik, die duidelijk wat lager staat. Vanaf week 33 zullen veel zwangere vrouwen merken dat ze echt minder puf hebben voor de dagelijkse bezigheden. Het is ook in het belang van het kind dat een zwangere vrouw voldoende rust neemt (bijvoorbeeld door kleine slaapjes); stress is niet goed voor de baby.

Postnatale depressie en prenatale depressie

Tijdens de zwangerschap kan een zwangere vrouw overvallen worden door positieve en negatieve gevoelens. Die gevoelens horen helemaal bij het 'zwanger zijn', en bereiden een vrouw voor op het leven met een kind. Met name richting het einde van de zwangerschap bouwen vrouwen vaak een gezonde en afwachtingsvolle spanning op; hoe zal het leven er na de bevalling uitzien? Toch is het zo dat de geboorte en het kindje vaak niet direct het 'rose wolk' gevoel teweeg brengen bij een nieuwe moeder. Moeders moeten vaak eerst wennen aan hun kindje, en natuurlijk ook herstellen van de bevalling. De bevalling kan bijvoorbeeld ook erg zijn tegengevallen. Wanneer negatieve gevoelens en stemmingen voor een langere periode overheersen na de geboorte van een kind, kan het zijn dat een vrouw een 'postnatale depressie' heeft. Hoewel veel vrouwen na de geboorte van hun kind twijfelen aan hun rol als moeder en/of moeite hebben om 'zichzelf' te vinden, zijn de negatieve gevoelens bij een vrouw met een postnatale depressie nog sterker. Een postnatale depressie kan kort na de bevalling 'intrede' doen, maar ook maanden erna. Voor de omgeving van een nieuwe moeder is het daarom zaak om alert te zijn op een eventuele depressie.
Overigens is het zo dat zwangere vrouwen ook tijdens de zwangerschap al een depressie kunnen krijgen. Dit wordt dan 'prenatale depressie' genoemd. Soms merkt de verloskundige dat er sprake is van een prenatale depressie, en soms merkt een zwangere vrouw het zelf. Hulp bij zowel een postnatale als prenatale depressie is altijd gewenst! Het is aan te raden om niet met klachten te blijven lopen, want die zullen waarschijnlijk verergeren. Voor meer informatie kan de website www.kraamtranen.nl worden geraadpleegd.

Jij in de drieëndertigste week

Je kindje weegt al 2 kilo; echt een mijlpaal! Je kunt waarschijnlijk niet wachten tot de geboorte. Hoe zal je kindje eruit zien? En op wie zal je kindje lijken? Fantaseren over je baby mag, maar probeer nog wel het één en ander om handen te hebben. Het duurt nog weken voordat je kindje er is, en je hebt kans om over de uitgerekende datum te gaan (zeker bij een eerste kindje).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greyerbaby, Pixabay
  • www.kraamtranen.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!