InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De ontwikkeling van je baby tijdens je zwangerschap

De ontwikkeling van je baby tijdens je zwangerschap

De ontwikkeling van je baby tijdens je zwangerschap Zwanger! Voor de één een verrassing, voor de ander een meer of minder geplande wens. De gedachte dat je nu zwanger bent, laat je zeker in het begin, niet los. Het idee van daadwerkelijk zwanger zijn, is iets waar jij en je partner aan moeten wennen. Het wordt een spannende tijd. Hoe vertel je het aan jouw omgeving? Hoe zullen de negen maanden gaan verlopen?

6 weken

De duur van je zwangerschap wordt berekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. De eisprong en de eventuele bevruchting vinden meestal plaats 2 weken na het begin van je laatste menstruatie. Ben je volgens de berekening 6 weken zwanger, dan is je foetus nog maar 4 weken oud. Het hart, de maag, de darmen en de hersenen beginnen zich te ontwikkelen. Het hartje begint te kloppen. Op dit moment is je kindje ongeveer 1cm groot.

12 weken

Het aangezicht van je kindje ontwikkelt zich. Je baby'tje heeft armpjes, beentjes, handjes en voetjes. Het beweegt al, maar je voelt het nog niet. Je kindje is ongeveer 9cm.

16 weken

Je kindje meet ongeveer 16cm en weegt 150gr. Je hoort het hartje goed kloppen met behulp van een apparaat.

20 weken

Je kindje meet ongeveer 25cm en weegt ongeveer 300gr. Het reageert op geluiden van buitenaf. Je voelt het ook bewegen. Ben je voor het eerst zwanger, dan kan het wel een paar weken duren voor je dit gevoel herkent.

24 weken

Je kindje is circa 30cm lang en weegt ongeveer 900gr. Het kan zijn oogjes openen

28 weken

Je baby'tje meet ongeveer 35cm en weegt meer dan 1,5kg. Het slaapt, ontwaakt en zuigt aan zijn duim.

36 weken

Je kindje is ongeveer 45cm lang en weegt bijna 2,5kg. Vanaf dit moment kan het nog elke dag 30gram bijkomen. Meestal ligt het met zijn hoofdje naar beneden. Is je baby rustig en voel je hem niet bewegen, dan slaapt hij.

40 weken

De zwangerschap eindigt meestal in de 40ste week. Bij de geboorte weegt je kindje ongeveer 3,4kg en meet het ongeveer 50cm.

Enkele belangrijke tips tijdens je zwangerschap:

Gebruik geen alcohol. Drink je regelmatig kleine hoeveelheden alcohol, dan kan dit de ontwikkeling van je kindje schaden.
Rook niet en vermijd het passief roken.
Raadpleeg je een arts of moet je op radiologisch onderzoek, zeg dan iedere keer dat je zwanger bent.
Vermijd drugsgebruik en zelfmedicatie. Neem alleen geneesmiddelen en vitamines op doktersvoorschrift.
Verzorg goed je tanden tijdens je zwangerschap. Raadpleeg je tandarts en zeg hem dat je zwanger bent.
Ben je niet immuun voor toxoplasmose, bespreek dan met je arts of vroedvrouw welke verzorgen je moet nemen.

Belangrijk:

Raadpleeg onmiddellijk je arts, gynaecoloog en/of vroedvrouw wanneer:
  • je bloedingen hebt.
  • Je vocht verliest.
  • Je gevallen bent.
  • Je onverklaarbare pijn hebt. Neem geen geneesmiddelen (zelfs geen pijnstillers) zonder medisch advies.
  • Je kindje minder beweegt dan gewoonlijk.

Raadpleeg ook je arts, gynaecoloog en/of vroedvrouw wanneer:
  • Je gewicht verliest (o.a. door overmatig braken).
  • Je aanhoudend koorts hebt.
  • Je overdreef veel witverlies hebt.
  • Je verwachte bevallingsdatum overschreden is.
© 2007 - 2019 Yukie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alcohol voor, tijdens en na de zwangerschapAlcohol voor, tijdens en na de zwangerschapEr zijn heel wat mensen in Nederland die graag een biertje of een glaasje wijn drinken. De één drinkt met mate, de ander…
Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenZwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenVeel vrouwen die zwanger willen worden, of zwanger zijn, zijn bewust bezig met hun gezondheid. In dit artikel gaan we ve…
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De ontwikkeling van je baby tijdens je zwangerschap"

Infoteur: Yukie
Gepubliceerd: 06-09-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!