De ontwikkeling van je baby; 34 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 34 weken zwanger In week 34 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 2200 gram en is bijna 43 centimeter lang. In aanleg is de baby klaar, de komende weken zal de baby alleen nog groeien (nog zo'n 150 gram per week). In week 34 kan een baby beginnen met indalen, maar dit kan ook pas later gebeuren. Lees in dit artikel alles over de vierendertigste week van een zwangerschap.

In gewicht aankomen

Tijdens de laatste weken van een zwangerschap is het vooral belangrijk dat een baby in gewicht aankomt. De extra grammen maken de baby weerbaarder tegen ziektes en infecties buiten de baarmoeder. In week 34 weegt een baby rond de 2200 gram, en is zo'n 43 centimeter lang. Al echt een klein kindje. De longen van de baby werken vrijwel helemaal optimaal; een baby die in week 34 geboren wordt hoeft daarom niet persé in een couveuse terecht te komen. Rond week 34 kunnen baby's (een begin maken) met indalen. Bij een eerste kindje gebeurt dit echter meestal rond week 37, bij een tweede kindje kan het indalen zelfs wachten tot aan de bevalling zelf. Het indalen van de baby zegt niet veel over het tijdstip van bevallen; in heel specifieke gevallen kan het wel duiden op een 'probleem' zoals het hoofdje dat niet in het bekken van een zwangere vrouw past.

Harde buiken en voorweeën

Zwangere vrouwen kunnen, soms al in een vroeg stadium van de zwangerschap, last krijgen van harde buiken en later van voorweeën. Hoewel er een klein verschil is tussen harde buiken en voorweeën, lijken ze erg op elkaar. Bij een harde buik trekt de baarmoeder van een zwangere vrouw samen en wordt de buik letterlijk heel erg hard (zo hard als een voetbal). Niet alle zwangere vrouwen herkennen een harde buik; en soms krijgen zwangere vrouwen zelfs helemaal geen harde buiken. Bij een tweede of volgende zwangerschap is de kans op een harde buik groter. Harde buiken kunnen sneller optreden na beweging of inspanning. Veel harde buiken in een vroeg stadium van de zwangerschap kan dan ook betekenen dat een zwangere vrouw te druk is. Meestal in een wat later stadium van de zwangerschap (vanaf week 34) kan een zwangere vrouw last krijgen van voorweeën. Voorweeën lijken dus op harde buiken, maar zijn vaak (enigszins) pijnlijk. Voorweeën kunnen ook met regelmaat terugkomen, bijvoorbeeld om de 3, 8 of 15 minuten. Bij voorweeën is er nog geen sprake van echte weeën, maar soms vinden zwangere vrouwen het lastig om te bepalen of er nu voorweeën of echte weeën zijn.

Verlof

Vanaf week 34 gaan de meeste zwangere vrouwen die werken met verlof. Soms al eerder, bijvoorbeeld door lichamelijke klachten, maar soms ook iets later. De meeste zwangere vrouwen hebben het op den duur echt toe aan hun verlof; het 'dragen' van een grote buik kan best vermoeiend zijn, en vanaf week 34 kunnen ook veel andere kwaaltjes toenemen of terugkeren.

Jij in de vierendertigste week

Misschien ga je om de zoveel weken 'gewoon' nog naar je verloskundige, maar het kan ook zijn dat je vanaf week 34 naar een gynaecoloog moet. Bijvoorbeeld omdat je eerder een keizersnede hebt gehad of in verwachting van een twee- of meerling bent. De controlebezoeken bij een gynaecoloog kunnen iets 'zakelijker' verlopen dan bij de verloskundige; bepaal dan ook voor ieder bezoek of je vragen hebt en wat je precies rondom de bevalling wilt en moet weten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.forumvoorzwangerevrouwen.nl

Reacties

Dinalya, 15-05-2013 09:07 #2
Vandaag 32 weken en rusteloze benen veroorzaken slapeloze nachten, vervelend gevoel en niet fijn. Ik ben blij als de zwangerschap afloopt en met gezondheid me kindje in me armen kan nemen.

E. van der Lijcke, 26-02-2013 16:26 #1
Als een kindje in week 36 geboren wordt is er dan sprake van long problemen?

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!