De ontwikkeling van je baby; 35 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 35 weken zwanger In week 35 heeft de baarmoeder van een zwangere vrouw zo ongeveer het hoogste punt bereikt. De baby zal hier de komende weken nog goed in blijven groeien. In week 35 weegt de baby zo'n 2500 gram en is bijna 44 centimeter lang. Behalve de ontwikkeling van de hersens, is de baby in week 35 helemaal af en klaar voor de bevalling. Lees in dit artikel alles over de vijfendertigste week van een zwangerschap.

Grote buik

De meeste zwangere vrouwen hebben in week 35 een vrij grote buik. De komende weken kan de buik nog iets groter worden, maar waarschijnlijk niet heel veel meer. De baarmoeder zit rond week 35 op het hoogst. Door het indalen van de baby kan een buik steeds iets lager komen te hangen; de meeste zwangere vrouwen zien dit goed aan hun buik. Vormen en groottes van buiken kunnen erg verschillen per vrouw; de ene vrouw kan nog een relatief kleine buik hebben, terwijl de andere vrouw een erg grote buik heeft. In week 35 weegt een baby gemiddeld zo'n 2500 gram, en is bijna 44 centimeter lang. De baby is in aanleg helemaal af, op de hersens na. Die zullen zich (nog lang) na de geboorte door blijven ontwikkelen. In de darmen van de baby bevindt zich in week 35 een soort ontlasting; meconium. De ontlasting is groen van kleur, en zal vlak na de bevalling uitgepoept worden door de baby.

Urineverlies en afscheiding

Urineverlies en afscheiding (wit van kleur) is veel voorkomend tijdens de zwangerschap. Aan het einde van de zwangerschap kan de hoeveelheid urine en afscheiding toenemen. Aan het einde van de zwangerschap kan de afscheiding iets dunner worden dan voorheen. Het kan soms lastig zijn om ongewenst urine te verliezen of veel last van afscheiding te hebben. Een inlegkruisje kan een ongemakkelijk gevoel voorkomen. Daarnaast is het verstandig om regelmatig schoon ondergoed aan te trekken.

Verdrukking

Nu de baarmoeder op z'n hoogst 'staat', kan een zwangere vrouw veel last hebben van allerlei kwaaltjes zoals misselijkheid, brandend maagzuur of geïrriteerde darmen. Aan dergelijke kwaaltjes is weinig te doen; de komende weken zal de buik waarschijnlijk gaan zakken, waardoor kwaaltjes weer kunnen afnemen. Bij misselijkheid en diarree of juist verstopping is het aan te raden om gezond en in kleine porties te eten. Tegen brandend maagzuur mag prima een Rennie of ander middeltje genomen worden. De baby zal de komende weken nog groter worden, waardoor bepaalde organen nog meer in verdrukking kunnen komen. Bewegingen van de baby kunnen ook als 'pijnlijk' ervaren worden.

Jij in de vijfendertigste week

Is je huis helemaal op orde? Heb je alles klaar voor de bevalling? Zo rond de vijfendertigste week krijgen veel zwangere vrouwen last van nesteldrang en opruimwoede. Tijdens het verlof heb je vaak nog ruim de tijd om het een en ander te regelen in huis. Toch kan het verstandig zijn om de grootste dingen al vóór week 37 te regelen. Vanaf week 37 mag een baby officieel thuis worden geboren. Statistisch gezien worden de meeste baby's echter rond de veertigste week geboren. Heb je moeite om je huis schoon en netjes te houden, bijvoorbeeld omdat je lichamelijke klachten hebt? Vraag dan een vriend, kennis of familielid om je een aantal keren te helpen. Of werk steeds in korte periodes, waarna je even rustpauze houdt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TawnyNina, Pixabay
  • www.babybytes.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!