InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapsdepressie

Zwangerschapsdepressie

Zwangerschapsdepressie Terwijl er allerlei veranderingen in het lichaam plaatsvinden, de hormonen opspelen en er dus allerlei redenen zijn voor een flinke portie stress voor de meeste vrouwen, ervaren alle vrouwen dit op een andere manier. Stemmingswisselingen tijdens de zwangerschap komen algemeen voor, in een kleine tien procent van de gevallen is er sprake van een zwangerschapsdepressie.

Zwangerschapsdepressie, de symptomen

De meeste van deze symptomen komen bij meer zwangere vrouwen voor, echter niet in een extreme vorm.

Angst

Indien er sprake is van een vrijwel constante bezorgdheid gedurende de zwangerschap welke gepaard gaat met paniekaanvallen dan is het zaak om contact op te nemen met een arts. Een gewone bezorgdheid over de baby gedurende de zwangerschap is normaal, het moet echter geen extreme vormen aannemen.

Concentratiegebrek

Vrouwen waarbij sprake is van een zwangerschapsdepressie kunnen een extreem gebrek aan concentratie ervaren gedurende een groot deel van de zwangerschap.

Eetlustgebrek

Met uitzondering van een verstoring vanwege ochtendmisselijkheid, hebben de meeste vrouwen gedurende de zwangerschap
een goede eetlust. Als er sprake is van een desinteresse in voeding dan is dat een punt van zorg, en dient er contact op te worden genomen met een arts.

Emoties

Indien er sprake is van extreem verdriet, boosheid, humeurigheid en veelvoorkomende periodes van huilbuien dan kan dit wijzen op een mogelijke zwangerschapsdepressie.

Ontbreken van interesses

Als er sprake van het feit dat er geen interesse is voor zaken waar normaal wel interesse voor is, geen belangstelling voor het doorbrengen van de tijd met familie en vrienden of zelfs de zwangerschap zelf dan is dit een signaal.

Schuldgevoelens en hopeloosheid

Veel vrouwen met een zwangerschapsdepressie lijden onder voortdurende ongegronde gevoelens van schuld en hopeloosheid.

Vermoeidheid

Veel zwangere vrouwen zijn vaak moe, speciaal gedurende de eerste drie maanden, indien er echter sprake is van een ernstige vorm van vermoeidheid op een regelmatige basis, welke zodanig aanvoelt dat er niet normaal kan worden gefunctioneerd, dan is er reden voor bezorgdheid.

Risicofactoren voor zwangerschapsdepressie

  • Complicaties tijdens de zwangerschap, welke extra bedrust of behandeling nodig hebben.
  • Eerdere miskraam of miskramen.
  • Misbruik, nu of in het verleden.
  • Ongeplande zwangerschap.
  • Onvruchtbaarheidsproblemen voorafgaande aan de zwangerschap.
  • Persoonlijke of familie voorgeschiedenis van depressie.
  • Verhoogde stress in verband met financiën, relatie, werk e.d.

Een zwangerschapsdepressie moet worden behandeld met een combinatie van therapie en antidepressiva. Er is een verhoogd risico op een vroeggeboorte, nadelige effecten op de baby en de mensen in de directe omgeving van de zwangere vrouw. Niet alleen is het moeilijk om een zwangerschapsdepressie te hebben tijdens de zwangerschap, het ontneemt ook alle vreugde welke er kan worden ervaren tijdens een zwangerschap. Het behandelen van een zwangerschapsdepressie is erg belangrijk voor moeder en kind.

Lees verder

© 2011 - 2019 Cric2010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 5 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 5 weken zwangerHoe klein het vruchtje in de buik van een zwangere vrouw ook is, in week 5 begint het al vorm te krijgen. Veel zwangere…
VingerreflexologieVingerreflexologie wordt vaak gezien als voetreflexologie maar dan met de vingers. Niets is minder waar. Waarbij op de v…
Motivatie en emotieEen bijzondere vorm van motivatie zijn je emoties. Emoties kunnen krachtige drijfveren zijn bij de keuze waarom je dinge…
De kern van onze emotieDe kern van onze emotieEmotie is een mooi ding, maar ook eng. Immers, je hebt het meestal niet onder controle. En als je het al onder controle…

Reageer op het artikel "Zwangerschapsdepressie"

Reactie

Patricia Garcia, 13-04-2015 22:22 #1
Ik heb de artikel gelezen over de symptomen van zwangerschapsdepressie. Ik maak me zorgen over mijn dochter die duidelijk een aantal symptomen vertoon, geen interesse in vriendinnen, zeg zelf dat ze niet zouden begrijpen wat zij mee maakt. Huilbuien, humeurig. De ene dag gaat goed, de andere niet meer. Ik heb haar aangeraden met een dokter te praten maar ontkent (een beetje het probleem). Het punt is dat zij in Duitsland woont en nu wil zij ook niet Duits praten. Ze communiceert met man in het Engels. Zij zeg zelfs dat ze depressief is maar wil met niemand over praten. Hoe ernstig is haar situatie? moest ook rust nemen maar ik geloof dat ze niet de ernst van de situatie ziet. Hoe kan ik haar overtuigen dat ze naar een specialist moet gaan?

Bedankt alvast.
Patricia Garcia

Infoteur: Cric2010
Gepubliceerd: 23-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!