De ontwikkeling van je baby; 5 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 5 weken zwanger Hoe klein het vruchtje in de buik van een zwangere vrouw ook is, in week 5 begint het al vorm te krijgen. Veel zwangere vrouwen weten rond week 5 dat ze daadwerkelijk zwanger zijn, doordat er een zwangerschapstest kan worden gedaan. Soms zijn zelfs de eerste symptomen al merkbaar. Lees in dit artikel alles over de vijfde week van een zwangerschap.

Aanleg

Het vruchtje in de buik van een zwangere vrouw is nog piepklein, en met het blote oog net waar te nemen. Het is ongeveer 1,5 millimeter groot (zoiets als een halve rijstkorrel). Toch schuilt er in dit vruchtje al een echt mensje. De vorm van het vruchtje verandert in week 5; er is zelfs al een hoofd van de rest van het lichaam te onderscheiden. In dit hele kleine vruchtje wordt een aanleg gemaakt voor het hartje en het zenuwstelsel. Ook ontstaan er kleine 'bultjes' op het vruchtje; welke uiteindelijk de armen en benen zullen vormen.

Hormonen

Sommige vrouwen merken al iets van hun zwangerschap. Dit komt door de toename van het zwangerschapshormoon HCG. HCG is waarneembaar in de urine van een zwangere vrouw; daarom is het voor veel vrouwen in week 5 mogelijk om een zwangerschapstest uit te voeren. Het HCG-hormoon kan voor verschillende zwangerschapskwaaltjes zorgen; zoals vermoeidheid, hoofdpijn en misselijkheid. Toch hoeft een zwangere vrouw in de vijfde week nog helemaal niets te merken van de zwangerschap.

Groot nieuws!

Sommige zwangere vrouwen kunnen niet wachten om de (naaste) omgeving te vertellen over de zwangerschap. Dit is in het prille beginstadium van de zwangerschap alleen nog niet zo handig. Het gebeurt namelijk soms dat een zwangerschap in week 5 of 6 'zomaar' eindigt. Hier zijn verschillende oorzaken voor te noemen; maar meestal is het zo dat een vruchtje in aanleg niet goed is. En dat het dus niet had kunnen overleven. Het is helemaal niet nodig om hier heel lang bij stil te staan (vaak gaat het wel goed), maar het is wel verstandig om te bedenken dat het ongeboren vruchtje nog erg klein en kwetsbaar is. Zwangere vrouwen die het 'grote nieuws' niet voor zich kunnen houden kunnen dus het beste maar veel met de partner er over praten. En natuurlijk kan het leuk zijn om bijvoorbeeld op internet het nieuws met anderen te delen.

Jij en de vijfde week

Wanneer je zwanger bent van je eerste kindje, word je wellicht heen en weer geslingerd tussen allerlei emoties; van blijdschap tot verdriet en van angst tot gelukzaligheid. Vrouwen die voor een tweede of volgende keer zwanger zijn, weten al een beetje wat ze te wachten staat, en hoeven daardoor vaak iets minder te 'schakelen' in gevoelens. Vrijwel alle zwangere vrouwen ervaren op een zeker moment (vaak aan het begin) de angst om het ongeboren vruchtje of kindje te verliezen. Die angst kan erg groot zijn wanneer iemand lang heeft moeten wachten om zwanger te worden, of wanneer iemand al eens een miskraam gehad heeft. Bedenk dat je als zwangere vrouw weinig invloed kunt uitoefenen op de gezondheid van het vruchtje; je kunt hooguit zelf gezond leven. Laat je dan ook niet leiden door angst; maar probeer te wennen aan het 'zwanger zijn'.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl

Reacties

Gwen, 19-02-2014 20:48 #2
Daar ben ik het helemaal mee eens Tamara!
Ik ben in verwachting van mijn tweede kindje, heb al een zoontje. Heb ook een keer een miskraam gehad. Ik was blij dat mensen toen al wisten dat ik zwanger was, daar had ik veel steun aan toen het fout ging!

Tamara, 11-08-2013 08:56 #1
Ik ben het niet eens met de tekst over het nog niet vertellen aan naasten.
Dat is namelijk geheel aan iemand zelf, en natuurlijk is de kans nog aanwezig dat het mis gaat, maar sommige mensen hebben juist dan behoefte aan steun van naasten!
Dan is het fijn als die naasten het weten.
Ik vind het vreem en een beetje ouderwets gedacht, dat hier advies gegeven wordt om nog te wachten met vertellen. zet dat de voor en nadelen van vroeg vertellen neer, zodat mensen zelf kunnen kiezen.

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!