InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Blijf fit gedurende de zwangerschap

Blijf fit gedurende de zwangerschap

Blijf fit gedurende de zwangerschap Een zwangerschap wordt wel eens vergeleken met het lopen van een marathon. Het uitvoeren van de juiste oefeningen kan er toe bijdragen dat niet alleen het lichaam in een goede conditie blijft gedurende de zwangerschap, maar dat ook zaken als een betere nachtrust en het versterken van de spieren in het zich ontwikkelende lichaam worden bevorderd. Met de juiste oefeningen wordt het lichaam mede voorbereid op de komende bevalling.

Raadpleeg een arts

Het is verstandig om een arts te raadplegen alvorens met oefeningen te beginnen. Dit is zeker belangrijk indien er in de periode voorafgaand aan de zwangerschapgeen geen sprake was van sportieve activiteiten. Voor sommige vrouwen is het onverstandig vanwege gezondheidsredenen om extra inspanningen te doen.

Aanpassen activiteiten

Indien er sportieve activiteiten werden gedaan vóór de zwangerschap, dan zullen deze activiteiten moeten worden aangepast. In het algemeen zijn de beste oefeningen de zgn low impact activiteiten zoals; aerobics, hometrainer, krachttraining, wandelen, yoga en zwemmen. Bij aerobics, krachttraining en yoga, dienen de oefeningen te worden aangepast en gericht te zijn op zwangere vrouwen om voor goede en veilige oefeningen te zorgen. Voorkom gevaarlijke activiteiten zoals contactsporten, fietscrossen en paardrijden.

Richtlijnen

Warming up

Gebruik vijf tot vijtien minuten met stretchen en het opwarmen.

Drinken

Houdt het vochtgehalte op peil, drink voorafgaand aan de oefeningen ongeveer een kwartliter water en vul dat aan met een kwartliter voor elke 20 minuten van de oefening.

Verkoeling

Draag koele, eventueel meerdere lagen, kleding en oefen niet onder extreem hete of vochtige omstandigheden. Oververhitting kan gevaarlijk zijn, zowel voor moeder als kind.

Tempo

Houdt een rustig tempo aan tijdens de oefeningen, luister goed naar de signalen van het lichaam. Verander rustig van posities door de groei van de baby zal het zwaartepunt in het lichaam langzaam maar zeker anders komen te liggen.

Ligging

Ga niet op de rug liggen, indien er op de rug wordt gelegen dan kan het gewicht van de baby de bloedtoevoer bemoeilijken.

Cool down

Zorg voor een goede afkoeling na afloop van de oefingen.

Alhoewel oefeningen een groot aantal voordelen hebben, kunnen er ook wel gevaren aan vastzitten. Luister ten alle tijden naar de signalen van het lichaam en realiseer je dat de oefeningen op een lager niveau moeten worden afgewerkt als voordat je zwanger was. Zodra er complicaties optreden dient er onverwijld contact te worden gezocht met een arts.

Mogelijke complicaties

Misselijkheid

Oefeningen kunnen brandend maagzuur opwekken, wat kan lijden tot misselijkheid. Dit kan een teken zijn dat er te hard wordt geoefend.

Temperatuurschommelingen

Indien er sprake is van plotselinge temperatuursschommelingen, van heet naar koud of omgekeerd, dan betekend dit dat het lichaam niet in staat is om een goede temperatuur te handhaven.

Hartkloppingen

Indien er sprake is van hartkloppingen, al dan niet in combinatie met duizeligheid, hoofdpijn of wazig zien, dan kan er sprake zijn van een verandering van de bloeddruk en dient er contact te worden gezocht met een arts.

Opgezwollen onderbenen

Als er sprake is van een zwelling of pijn in de onderbenen dan kan dit duiden op trombose.

Flauwvallen

Als het bewustzijn wordt verloren dan kan dit wijzen op een ernstige complicatie!

Extreme pijn

Als er sprake is van extreme pijn, met name in de borst of de buik, dan moet er contact worden gezocht met een arts en dienen de oefeningen onmiddelijk worden gestopt.

Bloedverlies

Bloedingen of andere vormen van vochtverlies zijn redenen voor bezorgdheid.

Ondanks de zojuist opgesomde eventuele complicaties, kan over het algemeen gezegd worden dat oefeningen tijdens de zwangerschap goed zijn. Zoek in ieder geval een bezigheid uit waarvan je kunt genieten en waar je naar uit kunt zien. Oefeningen kunnen bijdragen tot een ontspannen gevoel welke een goed tegengewicht kunnen bieden tegen de fysieke en mentale ongemakken gedurende de zwangerschap.

Lees verder

© 2011 - 2019 Cric2010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen en zwemmen!Afvallen en zwemmen!Sporten is altijd goed voor je lichaam, maar als er één sport goed voor je is dan is dat wel zwemmen. Als je een strakke…
Oefeningen voor een fit lichaamOefeningen voor een fit lichaamIedereen weet dat het voor jong en oud goed is om dagelijks te bewegen, bijvoorbeeld door oefeningen te doen en zo het l…
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsgymnastiekHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
Zwangerschap en sport, een goede combinatie?Het is niet steeds even duidelijk of sport bijdraagt bij een zwangerschap of een goede zwangerschap juist in de weg kan…
Effect en trainingswetten van krachttrainingEffect en trainingswetten van krachttrainingTijdens het trainen van kracht moet je met allerlei elementen rekening houden. Een paar keer gewichten heffen betekent n…

Reageer op het artikel "Blijf fit gedurende de zwangerschap"

Infoteur: Cric2010
Gepubliceerd: 24-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!