InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De ontwikkeling van je baby: 36 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby: 36 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby: 36 weken zwanger Vanaf week 36 gaan de meeste vrouwen iedere week op controle bij de verloskundige of gynaecoloog. De baby is helemaal klaar om geboren te worden, maar waarschijnlijk nog wel aan de kleine kant. Zo rond week 36 dalen de meeste baby's in, maar het kan ook nog even duren. In week 36 weegt een baby gemiddeld zo'n 2850 gram en is ongeveer 45 centimeter lang. Lees in dit artikel alles over de zesendertigste week van een zwangerschap.

Groeispurt

In week 36 weegt een baby gemiddeld al zo'n 2800-2900 gram; dat is bijna 6 pond! En met een lengte van ongeveer 45 centimeter is de baby zo goed als klaar om geboren te worden. Baby's die in week 36 geboren worden vallen echter nog wel onder 'te vroege' baby's, en zullen dus nog in het ziekenhuis geboren moeten worden. Vanaf week 37 mogen zwangere vrouwen thuisbevallen; de grootste gezondheidsrisico's zijn dan niet meer aanwezig. Rond week 36 dalen de meeste baby's in; dit houdt in dat de baby helemaal onderin en vast in het bekken komt te liggen. Wanneer een baby niet indaalt, kan dit altijd nog gebeuren net voor of tijdens de bevalling. In de praktijk komt het vaker voor dat baby's bij vrouwen die in verwachting zijn van een tweede of volgende kindje later indalen dan week 36. Mocht een baby nog helemaal niet zijn ingedaald, en nog erg 'hoog' liggen, dan is het aan te raden om direct te gaan liggen wanneer de vliezen breken. Er is anders een (kleine) kans dat de navelstreng verstrikt raakt doordat de baby niet is ingedaald. Als de baby helemaal is ingedaald, zal deze niet meer kunnen draaien. Soms wordt rond week 36 nog een poging gedaan om baby's die in een stuit liggen te draaien. Dit kan best pijnlijk zijn.

Slijmprop

Zwangere vrouwen kunnen (meestal vanaf week 36) de zogenaamde 'slijmprop' verliezen. De slijmprop is een 'propje' van slijm (en bloed) dat de baarmoeder afsluit. De slijmprop kan bij een toiletbezoek verloren worden, maar bijvoorbeeld ook tijdens het wandelen. Het verliezen van de slijmprop betekent niet direct dat de bevalling op gang komt; dit kan nog een poosje duren, meestal een aantal dagen. Lang niet alle vrouwen merken bewust dat ze de slijmprop verliezen, en ook lang niet alle vrouwen verliezen de slijmprop.

Het echte werk?!

Harde buiken en voorweeën zijn veelvoorkomend vanaf week 36. Overigens hebben niet alle zwangere vrouwen hier 'last' van. Het is soms moeilijk om vast te stellen wanneer de bevalling nou echt is begonnen. Voorweeën kunnen veel op echte weeën lijken, alleen zijn ze meestal lang zo pijnlijk niet, en is er geen regelmaat te vinden tijdens de weeën.

Jij in de zesendertigste week

Slaapproblemen en stemmingswisselingen komen veel voor zo rond de zesendertigste week. Als zwangere vrouw kun je je behoorlijk tussen 'schip en wal' voelen vallen, aangezien het waarschijnlijk nog even duurt voor de bevalling zich aandient, en je wel thuis alle tijd hebt om hier op te wachten. Zeker bij een eerste kindje is de kans aanwezig om over tijd te lopen; de uitgerekende datum dient echt als een richtlijn te worden gezien. Hoe lastig het ook kan zijn, probeer deze laatste weken voor de bevalling nog goed te ontspannen en je voor te bereiden op de bevalling. Echte voorbereiding is best lastig, aangezien iedere vrouw een bevalling anders beleeft, en iedere bevalling anders verloopt. Probeer er daarom enigszins 'blanco' in te staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.babybytes.nl

Reageer op het artikel "De ontwikkeling van je baby: 36 weken zwanger"

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!