De ontwikkeling van je baby; 37 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 37 weken zwanger In week 37 van een zwangerschap kan een kindje er helemaal klaar voor zijn om geboren te worden. Veel baby's blijven echter nog even 'zitten'. Vanaf week 37 mogen zwangere vrouwen thuis bevallen. Hoeveel een kindje in week 37 weegt, en hoe lang het is, is moeilijk te zeggen omdat het per kindje verschilt. Gemiddeld genomen weegt een kindje zo'n 3100 gram en is ongeveer 47 centimeter lang.

Helemaal klaar

Een kindje is met 37 weken in principe helemaal 'klaar' om geboren te worden. De meeste baby's die in week 37 geboren worden kunnen op eigen kracht overleven. Alle organen zijn zover ontwikkeld dat een kindje buiten de baarmoeder kan leven. Meestal is een kindje met 37 weken nog niet zo zwaar; zo'n 6 pond. Het gewicht kan ook hoger of lager liggen; de laatste weken van een zwangerschap is het moeilijk te zeggen hoe zwaar een kindje ongeveer zal zijn. Met een zogenaamde groeiecho kan redelijk goed worden vastgesteld hoe zwaar en groot het kindje is. Daar wordt bijvoorbeeld naar de omtrek van het hoofdje en naar het buikje gekeken. Qua lengte valt er nog redelijk goed over een gemiddelde te spreken; in week 37 zijn veel kindjes rond de 47 centimeter lang.

De eerste tekenen van de bevalling

Veel zwangere vrouwen zijn rond week 37 zo goed als 'klaar' voor de bevalling. Maar waar de een niet kan wachten tot de baby er is, zal de ander nog zoiets hebben van: 'het mag nog wel even duren'. Vrouwen die al enige tijd thuiszitten (bijvoorbeeld door het zwangerschapsverlof) kunnen erg gaan uitkijken naar de bevalling. De laatste weken kunnen als 'zwaar' worden ervaren, bijvoorbeeld door toenemende lichamelijke ongemakken (rugpijn, vermoeidheid enzovoorts) maar ook door het 'lange wachten'. Hoewel het helemaal niet erg is om uit te kijken naar de komst van de baby, is het ook verstandig om te bedenken dat de bevalling echt nog wel even op zich kan laten wachten. Het grootste gedeelte van alle zwangere vrouwen bevalt namelijk pas na de uitgerekende datum. Een baby dient zich echt wel aan als de tijd rijp is. De eerste tekenen van een naderende bevalling zijn niet altijd even makkelijk te herkennen. Sommige vrouwen hebben al wekenlang harde buiken of voorweeën, terwijl bij andere vrouwen de weeën ineens komen. Harde buiken of voorweeën geven echter wel aan dat de baarmoeder zich aan het voorbereiden is op de bevalling. Andere tekenen dat de bevalling binnenkort gaat beginnen is het verliezen van de slijmprop en het breken van de vliezen. In het laatste geval zal de bevalling zeer snel op gang (moeten) komen. Na het verliezen van de slijmprop kan het nog wel een even duren (meestal een aantal dagen).

Verliezen van de slijmprop

De baarmoedermond wordt afgesloten door een zogenaamde 'slijmprop'. De slijmprop voorkomt o.a. dat infecties de baarmoeder binnen kunnen dringen. Wanneer een zwangere vrouw de slijmprop verliest, dan betekent dit dat de baarmoeder zich aan het klaarmaken is voor de bevalling. Meestal duurt het nog wel een paar dagen (soms zelfs weken) voordat de bevalling ook echt begint. De slijmprop ziet er echt uit als een prop of sliert (wit) slijm, meestal met een beetje bloed erbij (dit hoeft niet perse). De prop kan er in één keer uitkomen, maar ook in meerdere keren. Soms merken vrouwen niet eens dat ze de slijmprop verliezen, doordat ze meer last hebben van afscheiding. De slijmprop is echter wel te onderscheiden van andere afscheiding; het is gelig en meestal lang en de hoeveelheid afscheiding (slijm) is veel groter.

Jij in de zevenendertigste week

Misschien begin je het 'zwanger zijn' inmiddels aardig zat te worden. Dit is heel normaal; en hoort bij de voorbereiding op de komende bevalling. Aan de andere kant kan het zijn dat je 'net' een week of een aantal weken verlof hebt. In dat geval mag het misschien nog wel even duren voor je. Hoe moeilijk het ook is, probeer de laatste weken nog te ontspannen en niet teveel bezig te zijn met 'de uitgerekende datum'. Plan voor jezelf nog wat uitjes, ga nog de deur uit en voorkom dat je 'op de bank gaat zitten wachten'.

Klik hier om meer te lezen over week 38

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelfstandig onderneemster en zwanger: zwangerschapsuitkeringZelfstandig onderneemster en zwanger: zwangerschapsuitkeringVrouwen die zelfstandig onderneemster zijn en die een kind verwachten of die al een kind hebben gekregen kunnen via de r…
De ontwikkeling van je baby; 31 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 31 weken zwangerIn week 31 van een zwangerschap weegt een baby ruim 1500 gram, en is zo'n 39 centimeter lang. De baby krijgt, doordat hi…
Zwangerschap: uitrekenen bevallingsdatumZwangerschap: uitrekenen bevallingsdatumVeel zwangere vrouwen vinden het fijn te weken wanneer zij ongeveer uitgerekend zijn. De bevallingsdatum kan op verschil…
Bronnen en referenties
  • www.forumvoorzwangerevrouwen.nl

Reacties

Anderestefanie, 19-11-2015 18:49 #3
Hey Stefanie,

Ik ben nu ook 37 weken zwanger en heb al sinds 16 week een slijmbeurs ontsteking in mijn heupen dus ik weet hoe het voelt om slecht te slapen.
Ik heb als enige tip om pas te gaan slapen als je meteen in slaap gaat vallen. Ik ga soms pas midden in de nacht op bed en val dan meteen weg. Wordt meestal een uur later weer wakker, draai me dan om en probeer het weer.
Gebruik ook een voedingskussen en slaap daarnaast nog met zo'n 5 andere kussens en een eigen 2persoons dekbed haha. Succes met de laatste loodjes!

Jolene1984 (infoteur), 17-11-2015 22:49 #2
Dag Stefanie,
Wat kan het zwaar zijn, de laatste loodjes. Ik heb geen heel bijzondere tips voor je, helaas, ik weet uit ervaring dat je jouw tijd moet 'doorkomen'. De combinatie met het wachten kan lastig zijn…
Neem alle rust, ook overdag, die je kunt pakken. Op die manier kun je de nachten een beetje opvangen. En ik denk dat je nu ook regelmatig afspraken hebt bij een verloskundige/gynaecoloog? Bespreek het goed met hem/haar!

Heel veel succes en sterkte, ik duim voor je!

Stefanie, 17-11-2015 02:03 #1
Ik ben nu 37 weken, ik heb enorme pijn in mijn onderrug, het komt op met momenten. Ook steken in mijn onderbuik die vaak opkomen en erg pijnlijk zijn. Soms als ik dan ga plassen is het beter maar niet vaak. Ook slapen doe ik heel slecht altijd maar steken en rugpijn. Ik slaap nu sinds een paar weken met een zwangerschapsrol zo tussen mijn benen een stukje voor mijn buik en de rest achter mijn rug voor ondersteuning. Ik kan ook enkel op mijn rechter zij slapen maar heb vaak echt pijn en 's nachts wakker. Kan iemand me helpen om toch beter te slapen want ik ben dood op.

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 15-03-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!