De ontwikkeling van je baby; 31 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 31 weken zwanger In week 31 van een zwangerschap weegt een baby ruim 1500 gram, en is zo'n 39 centimeter lang. De baby krijgt, doordat hij steeds groter wordt, minder bewegingsvrijheid. Hoewel sommige baby's al 'klaarliggen' voor de bevalling, zullen andere baby's de komende tijd nog goed kunnen draaien. Lees in dit artikel alles over de eenendertigste week van een zwangerschap.

Dikke buik

Dat de baby rond week 31 flink is gegroeid, is vaak goed te zien aan een zwangere vrouw. De buik van een zwangere vrouw zal de komende weken nog (flink) blijven groeien. Door al dat groeien heeft de baby minder ruimte in de buik om goed te bewegen. Daardoor nemen sommige baby's al hun 'definitieve positie' in; vaak met het hoofdje naar beneden. De positie wordt pas echt definitief als de baby gaat indalen. Indalen gebeurt vanaf een week of 34; maar dit gebeurt bij iedere zwangere vrouw anders. Soms zelfs pas tijdens de bevalling zelf. Zwangere vrouwen bij wie de vliezen breken en de baby nog niet is ingedaald, moeten zo snel mogelijk gaan liggen. Anders kan het gevaarlijk worden voor de baby. Het is dan verstandig om direct de verloskundige of het ziekenhuis te bellen (of te laten bellen). In week 31 weegt een baby ruim 1500 gram (gewicht kan enigszins afwijken) en is zo'n 39 centimeter lang.

Bevallen in het ziekenhuis

Iedere zwangere vrouw moet er rekening mee houden dat de geboorte van haar baby in het ziekenhuis kan plaatsvinden. Zelfs bevallingen die in eerste instantie thuis beginnen, eindigen soms in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld omdat de baby in het vruchtwater gepoept heeft, of omdat de persweeën te lang duren. Dan is er ook nog de mogelijkheid dat een baby te vroeg of juist te laat geboren wordt. En vrouwen die een eerste keer in het ziekenhuis bevallen zijn, moeten vaak ook de tweede keer in het ziekenhuis bevallen. Sommige vrouwen zien er erg tegenop om te moeten bevallen in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld omdat bevallen in het ziekenhuis ze erg onpersoonlijk lijkt. Maar het is goed om te beseffen dat een ziekenhuis alle zorg kan leveren die eventueel nodig kan zijn bij een bevalling.

Vermoeidheid

Rond week 31 kan de vermoeidheid van 'de eerste weken' weer terugkomen en kan een zwangere vrouw met vlagen 'opeens' weer erg moe zijn. Korte rustmomenten, zeker op het werk, zijn dan belangrijk. Soms kan het zelfs goed zijn om een middagslaapje te houden.

Jij in de eenendertigste week

Het kan een fijn gevoel geven om alvast een speciaal 'ziekenhuistasje' klaar te maken 'voor het geval dat'. Wie in het ziekenhuis gaat bevallen, heeft namelijk een aantal specifieke dingen nodig. Hier een lijstje met spullen die handig zouden kunnen zijn:
  • Slippers en/of sloffen
  • Warme sokken
  • Nachthemd(en)
  • Ondergoed (denk bijvoorbeeld aan een voedingsbeha)
  • Verzekeringspapieren/pasjes
  • Kleingeld (bijvoorbeeld om te parkeren)
  • Spulletjes voor de baby
  • Toiletartikelen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!