De ontwikkeling van je baby; 32 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 32 weken zwanger Met 32 weken maakt de baby zich klaar voor de bevalling. De longen en het spijsverteringsstelsel zijn bijna 'af', waardoor de baby straks buiten de baarmoeder zelfstandig kan overleven. In week 32 is een baby ongeveer 40 centimeter lang, en weegt zo'n 1800 gram. Lees in dit artikel alles over de tweeëndertigste week van een zwangerschap.

Longen

Hoewel de baby bijna 'klaar' is om geboren te worden, kunnen de longen nog niet zelf functioneren. Rond week 32 komt er een stofje vrij dat ervoor zorgt dat de longblaasjes open blijven staan na de geboorte, zodat deze niet inklappen. Naast de longen vindt er ook nog een ontwikkeling plaats in het spijsverteringsstelsel, waardoor de baby straks goed zal kunnen eten en poepen. De hoeveelheid bloed in het lichaam van een zwangere vrouw is rond week 32 met zo'n 40 tot 50 procent toegenomen! Deze hoeveelheid bloed is nodig voor de baby, maar bijvoorbeeld ook om de hoeveelheid bloedverlies bij de geboorte te compenseren. In week 32 weegt een baby ongeveer 1800 gram, en is zo'n 40 centimeter lang. De baarmoeder is rond week 32 zo groot dat het halverwege het borstbeen reikt. Dit kan voor kortademigheid, benauwdheid of verminderde eetlust zorgen. En ook de vermoeidheid kan flink toenemen.

Kraamzorg

Rond week 32 maken de meeste zwangere vrouwen voor het eerst 'echt' kennis met iemand die de kraamzorg gaat leveren. Bij een eerste kindje komt er vaak iemand op 'huisbezoek', bij een tweede of volgende kindje wordt de intake soms ook wel telefonisch gedaan. De kraamzorginstelling zal een aantal dingen vragen van een zwangere vrouw. Zo wordt er bijvoorbeeld gevraagd naar de zorgverzekering, maar ook naar de thuissituatie. Naast een aantal vragen wordt er ook informatie gegeven. Over de kraamzorg die na de bevalling geleverd zal worden, en over de taken van de kraamverzorgster. Kraamzorg na de bevalling is niet verplicht, maar wordt door veel zwangere vrouwen wel als handig ervaren. De eigen bijdrage voor kraamzorg ligt rond de 4 euro per uur.

Harde buiken

Al eerder in de zwangerschap kunnen vrouwen last krijgen van zogenaamde 'harde buiken'. Harde buiken worden ook wel omschreven als 'oefenweeën', aangezien de baarmoeder samentrekt. Harde buiken zijn vaak niet pijnlijk, maar kunnen wel wat onprettig aanvoelen. Harde buiken kunnen sneller optreden bij drukte of stress, maar ook in het laatste stadium van de zwangerschap. Overigens ervaren niet alle zwangere vrouwen dat ze last hebben van harde buiken; bij een eerste zwangerschap is de kans het kleinst.

Jij in de tweeëndertigste week

Je zult waarschijnlijk enorm in de weer zijn met alle zaken rondom de komst van je kindje. Het kan handig zijn om een lijstje te maken van dingen die je nog wilt of moet doen; op die manier voorkom je piekeren. Over een week of 2,3 zul je misschien met zwangerschapsverlof gaan. Tegen die tijd zul je het er echt aan toe hebben, en heb je ook nog wat tijd om de laatste dingen te regelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!