InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bepalen van de ovulatie / eisprong

Bepalen van de ovulatie / eisprong

Bepalen van de ovulatie / eisprong Als je graag zwanger wil worden, ben je natuurlijk erg benieuwd op welke dagen je het meest vruchtbaar bent. Iedere menstruatiecyclus heeft vaste onderdelen, maar varieert qua lengte per vrouw. Om erachter te komen wanneer bij jou de ovulatie/eisprong plaatsvindt, zijn er manieren om daar achter te komen.

Wat is een ovulatie?

Bij een ovulatie, ook wel genoemd eisprong, 'springt' er een rijpe eicel uit een van beide eierstokken. Dit gebeurt tijdens elke menstruatiecyclus van een vrouw één keer (normaal gesproken). Vaak vindt dit in het midden van de cyclus plaats. Bij een gemiddelde menstruatiecyclus van 28 dagen is dat rond dag 14. Per vrouw verschilt het of je cyclus kort, lang of heel onregelmatig is. Vooral bij een onregelmatige menstruatiecyclus is het lastig om op je gevoel in te schatten wanneer je onvruchtbare dagen zijn. Verder kan een rijpe eicel die klaar staat om te 'springen' soms tegengehouden worden door bijvoorbeeld stress of ziekte. Hierdoor kan de cyclus langer worden en komen de vruchtbare dagen dus later dan verwacht.

Vruchtbare dagen bepalen met ovulatietesten

Toch zijn er wel manieren om je vruchtbare dagen te bepalen. Er bestaan ovulatietesten waarmee je kunt bepalen of je vruchtbaar bent of niet. Een dag voor de ovulatie komt er namelijk veel van het LH-hormoon vrij. Dit is terug te vinden in de urine. Met een ovulatietest meet je de hoeveelheid van dit hormoon in je urine. De dag voor je eisprong en de dag waarop de ovulatie plaastvindt zijn de twee meest vruchtbare dagen. Op deze twee dagen zal een ovulatietest ook positief testen. Ovulatietesten zijn niet duur en kun je eenvoudig online bestellen.

Vruchtbare dagen bepalen met temperatuur

Verder zijn er ook methodes om je vruchtbare dagen te bepalen met behulp van temperatuurmeting. Als je deze methode wilt gebruiken is het belangrijk dat je elke dag voor het opstaan meet op dezelfde tijd. Ook ziekte, stress, ruzie, etc. kan van invloed zijn op je temperatuur. Op de dag van je eisprong zal je temperatuur een paar dagen gaan stijgen. Binnen drie dagen moet dit min. 0,2 graden gestegen zijn om er zeker van te zijn dat je eisprong geweest is. Het nadeel van de temperatuurmethode is dat op het moment je temperatuur stijgt, het al de dag van de eisprong is. De vruchtbare dag vóór de eisprong mis je op deze manier. Wel is het mogelijk om deze dag te weten in combinatie met het meten van je slijm. Om deze methode succesvol toe te kunnen passen is het raadzaam een cursus van Sensiplan (voorheen NFP) te volgen.

Geen eisprong - Annovulatie

Bij sommige vrouwen treedt er tijdens de vruchtbare periode van hun leven geen ovulatie op. Deze aandoening wordt ook wel annovulatie genoemd. Annovulatie is een veel voorkomende reden van onvruchtbaarheid. Als er incidenteel geen ovulatie plaatsvindt, dan is er geen sprake van annovulatie.

Factoren die annovulatie veroorzaken

  • Er is een hormonaal probleem dat wordt veroorzaakt door de hypofyse of hypothalamus. Doordat de afgifte van hormonen (FSH en LH) niet zo is als het zou moeten zijn, worden de eierstokken niet gestimuleerd tot rijping en afgifte van een eicel.

Er is een verstoorde hormonale wisselwerking tussen de eierstokken en de hypofyse, wat wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld PCOS (Polycysteus Ovarium Syndroom)
De eierstokken functioneren niet, bijvoorbeeld als gevolg van een vroegtijdige overgang. Met behulp van ovulatieopwekkende medicijnen kan de eisprong alsnog plaats gaan vinden.

Verminderde vruchtbaarheid

Er zijn verschillende aandoeningen die verminderde vruchtbaarheid veroorzaken. Voor deze aandoeningen is soms een behandeling mogelijk in overleg met de dokter of de gynaecoloog. Er zijn echter ook al een aantal zaken die verminderde vruchtbaarheid veroorzaken waar je zelf makkelijk rekening mee kan houden.

Mogelijke oorzaken

  • Alcohol
  • Drugs
  • Roken
  • Overgewicht
  • Stress
  • Medicijnen

Lees verder

© 2011 - 2019 Mgirly, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Wanneer je zwanger wilt worden kan het handig zijn om te weten wanneer je eisprong plaatsvindt. Een ovulatietest kan je…
Zwanger worden: ovulatietestenZwanger worden: ovulatietestenZwanger worden kan alleen wanneer je onbeschermde geslachtsgemeenschap in je vruchtbare periode hebt. Deze vruchtbare pe…
Hoe gebruik je een ovulatietest?Hoe gebruik je een ovulatietest?Niet iedereen kan even makkelijk kinderen krijgen. Sommige vrouwen zijn binnen een paar maanden zwanger, maar het komt b…
Een (te) vroege eisprong of ovulatieEen (te) vroege eisprong of ovulatieGemiddeld duurt de vrouwelijke cyclus zo'n 28 dagen. Dit zou inhouden dat de eisprong, ook wel ovulatie genoemd, rond da…
Snel zwanger wordenAls je snel zwanger wilt worden dan kun je verschillende manieren gebruiken om te bepalen op welk moment je het meest vr…
Bronnen en referenties
  • www.testjezwangerschap.nl
  • www.nfp-nederland.nl

Reageer op het artikel "Bepalen van de ovulatie / eisprong"

Infoteur: Mgirly
Gepubliceerd: 24-11-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!