InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De Nub theorie voorspelt geslacht met 12 weken zwangerschap

De Nub theorie voorspelt geslacht met 12 weken zwangerschap

Al eeuwen lang claimen mensen te kunnen voorspellen wat het geslacht van een ongeborgen kind is. Als je de buik naar voren draagt krijg je een jongen, draag je hem rondom dan krijg je een meisje. Als de hartslag van het ongeboren kindje hoog is dan krijg je een meisje, is deze juist laag dan ben je in blijde verwachting van een jongen. Andere voorspellingen hebben te maken met je huid, je haar, de kleur van je urine, zelfs in welk standje je zwanger bent geraakt.

Echoscopie

Met de komst van de echoscopie is er veel veranderd voor de zwangere vrouw. We kunnen zien hoe ons ongeboren kindje wel of niet gezond in de buik opgroeit tot een levensvatbare baby. Ook is er tegenwoordig de 20-weken echo waar medisch gekeken wordt naar het ongeboren kindje. Ook krijgen de meeste zwangere vrouwen en hun partners, als ze aan hebben gegeven dit te willen weten, het geslacht van hun kindje te horen. Alle zwangere vrouwen en hun partners die geïnteresseerd zijn in het geslacht van hun kind kunnen bevestigen dat dit erg lang wachten is.

De nub theorie

Nu zijn er mensen die denken dat het geslacht van een ongeboren kind met een zwangerschap van 12 weken al vast te stellen is. Onderzoekers zijn bezig om uit te zoeken of dit echt zo is. Sommige echoscopisten en verloskundigen kennen de nub-theorie al en geven dan soms ook, naar aanleiding van een 12 weken echo, een voorspelling van het geslacht.

Maar hoe gaat deze nub-theorie in zijn werk?

De nub-theorie gaan over de hoek van het “dingetje”. Tussen 11 en 14 weken zwangerschap hebben beide geslachten een soort van minipenis tussen de beentjes. Het geslacht van de kindjes ziet er op dat moment nog heel erg hetzelfde uit behalve de hoek waar ze naar wijzen. Meestal is het “dingetje” van een jongetje hoger dan 30 graden ten op zichtte van zijn ruggengraat. Voor een meisje geld dus dat deze lager is dan 30 graden ten op zichtte van haar ruggengraat. Voor een goede kans om de nub-theorie toe te passen mag de foetus niet opgerold liggen en het liefst ligt hij/zij zo plat mogelijk. De echo moet vanaf de zijkant genomen worden en blijkbaar is het beter als de rechterkant van de foetus omhoog ligt.

Waar op letten

Let wel op dat het met deze termijn echt heel veel kan schelen of je deze nub-theorie toepast op een foetus van 11 weken of 13 weken. Bij 11 weken kan het zijn dat er al wat gebeurd is met geslacht maar soms ook nog niet. Met 12 weken is de nub theorie toe te passen met 75% preciesheid en met 13 weken zelfs rond de 95%. Als u ook de nub theorie wilt toepassen op uw 12 weken echo moet u uw echoscopiste of verloskundige vragen of ze een foto maakt. De foetus aan de rechterkant, rug zo plat mogelijk en de nub goed in beeld.

© 2011 - 2019 Desperadoz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Parentdish.co.uk

Reageer op het artikel "De Nub theorie voorspelt geslacht met 12 weken zwangerschap"

Reactie

Marieke, 25-01-2016 22:02 #1
Is dit al een heel oud artikel?

Ik was 11,5 weken zwanger, en kon zelf op de echo zien dat het een jongetje ging zijn!

Infoteur: Desperadoz
Laatste update: 09-02-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!