InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Geslacht baby al na zesde week zwangerschap kennen!

Geslacht baby al na zesde week zwangerschap kennen!

Geslacht baby al na zesde week zwangerschap kennen! Is het een jongen of een meisje? Leer het geslacht van de baby al na zes weken kennen! Toekomstige ouders zitten tijdens en voor de zwangerschap met talloze vragen. Maar de belangrijkste vraag is steeds zonder twijfel het geslacht van de toekomstige baby. Een beetje vreemd voor sommige mensen, het geslacht kunnen ze immers toch niet kiezen. Maar dat neemt niet weg dat het geslacht de grote hamvraag blijft voor zowel de ouders als de familie en vrienden. Ontdek hoe het geslacht van een baby te bepalen na zes weken!

Inhoud

Volksmythen om het geslacht te bepalen

Iedereen kent wel één of ander trucje om het geslacht van een baby te bepalen. In vroegere tijden geloofde men er ook steevast in dat deze oude volkswijsheden echt waren. Vandaag de dag weten we echter dat enkel wetenschappelijk onderzoek een sluitend bewijs kan leveren en dat deze trucjes niet meer dan mythes zijn. Toch geven we graag een overzicht van deze volksmythen;

Geslacht van de baby door een echografie

Meer betrouwbaar dan de vreemde volksmythen zijn de echografieën uitgevoerd door erkende artsen. Een nadeel voor sommige ouders is dat de arts het geslacht pas zegt na de twintigste week van de zwangerschap, dat is dus pas na vijf maanden. Sommige artsen wachten tot de twintigste week, anderen vertellen het vroeger en er bestaan zelfs artsen die het niet willen zeggen. In principe is het geslacht duidelijk kenbaar na de veertiende week, maar dat hangt dus van de arts af of hij het dan reeds meedeelt of niet. De Europese Commissie werkt anno 2012 echter aan een wetsvoorstel dat zegt dat artsen het geslacht van de baby niet mogen meedelen. Men wil daarmee verhinderen dat men abortus zou plegen bij een eventueel ongewenste jongen of meisje, vooral in de Oostbloklanden is dat een groot probleem volgens de Commissie.

Geslacht zelf bepalen na zes weken zwangerschap

Indien de Europese Commisie inderdaad besluit om artsen te verbieden om mee te delen of het een jongen of een meisje is zou men dus aangewezen zijn op de bekende volksmythen. Aangezien ook deze geen sluitend bewijs kunnen vormen dient men dus op zoek te gaan naar andere alternatieven.

Bloedtest laten testen

Het is mogelijk om zelf uit te zoeken welk geslacht de baby heeft, deze test is zelfs voor zo'n 98% betrouwbaar. Het enige wat men dient te doen is enkele druppels bloed op een vloeipapiertje te doen en dat naar een bloedonderzoekslaboratorium te sturen of brengen. Aangezien er tijdens de zwangerschap ook bloed van de toekomstige baby in het bloed van de moeder komt kan men daaruit afleiden wat het geslacht van de baby zal zijn. Wanneer de resultaten aangeven dat er Y-chromosoom in het bloed van de vrouw zit kan dus vrijwel zeker aangenomen worden dat de baby van het mannelijke geslacht zal zijn, een vrouw bezit namelijk geen Y-chromosoom. Nadeel van deze test is dat hij wel enkele honderden Euro's kan kosten.

Volledig zelf testen
Er bestaan ook testers in de aard van gewone zwangerschapstesters om te weten te komen of de baby een jongen of een meisje zal zijn. Dit soort testers zijn voor 90% betrouwbaar en kunnen net zoals de bloedtesten al na zes weken uitgevoerd worden. Het voordeel van deze test ten opzichte van de bloedtest is dan weer wel dat het resultaat bekend is na één minuut en dat het apparaat slechts enkele tientallen Euro's kost. De toestellen zijn vrij te verkrijgen via het internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsfabeltjes: jongen of meisje?Zwangerschapsfabeltjes: jongen of meisje?Bij de een gebeurt het per ongeluk, een ander doet er jaren over. Wanneer het dan echt zeker is, vaak via een zwangersch…
Zwangerschaps fabeltjesAls je zwanger bent of wilt worden, komen er zoveel mensen aan met allerlei wijsheden. Hierbij een lijst met fabeltjes d…
Chinese kalender toont geslacht babyNiet elk medisch mirakel werdt uitgevonden in de 21e eeuw. De Chinese geslachtskalender brengt oude informatie in een mo…
Zwangerschap: het geslacht van je baby (jongetje of meisje)Wanneer iemand in verwachting is, wil de een wel weten wat het geslacht zal zijn van het kindje, een ander zal het niet…
Bronnen en referenties
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/12/Kinderen/article/detail/531955/2008/12/08/Leuke-manieren-om-het-geslacht-van-je-baby-te-bepalen.dhtml
  • http://www.mnm.be/shows/dgpvdvos/moet-het-geslacht-van-je-baby-onbekend-blijven-tot-aan-de-geboorte

Reageer op het artikel "Geslacht baby al na zesde week zwangerschap kennen!"

Reacties

Joerna, 10-05-2017 21:46 #4
Waar kun je zo een test kopen?

Nelli, 19-04-2016 20:38 #3
Waar kun je zo een geslachtsbepalingstest halen?

Corinda, 26-08-2015 00:34 #2
Waar kun je zo'n geslachtsbepalingstest halen?

Myboyys, 13-08-2015 11:47 #1
Ik heb met me 2e zwangerschap zo'n test gedaan, ik was toen 8 weken zwanger! De test gaf aan dat ik een jongen kreeg en inderdaad, het is ook een jongen geworden! Dit is echt een aanrader als je niet kunt wachten!

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 13-02-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!