InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Eerste symptomen zwangerschap. Ben ik zwanger?

Eerste symptomen zwangerschap. Ben ik zwanger?

Eerste symptomen zwangerschap. Ben ik zwanger? De eerste symptomen van een zwangerschap zijn erg makkelijk te achterhalen. Je denkt misschien dat je ongewenst zwanger bent? Of misschien wil je wel zwanger worden maar herken je de signalen van je lichaam niet. Wij geven je graag enkele handige tips mee om zonder predictor te kunnen vaststellen of je al dan niet zwanger bent.

Menstruele cyclus

Hou je maandelijkse menstruele cyclus goed in de gaten en noteer eventuele onregelmatigheden. Een gemiste menstruatie is één van de grootste tekenen van een zwangerschap. Wanneer je menstruatie een week of meer te laat komt bestaat de kans op zwangerschap. Opgelet; dit is niet in alle gevallen zo. De menstruatie kan soms ook uitblijven door stress of andere externe factoren.

Ochtendziek

Regelmatig ochtendziek is ook een teken van zwangerschap. De beginfase van een zwangerschap gaat meestal gepaard met ochtendziektes in de vorm van hevig braken in de vroege uurtjes van de dag. Zo'n dingen kunnen natuurlijk altijd gebeuren. Maar wanneer deze ochtendziektes een week lang duren, meerdere keren per dag, is de kans erg reëel dat je zwanger bent.

Gezwollen borsten

Wanneer de borsten opzwellen en gevoeliger zijn of zelfs pijn doen bestaat de kans op zwangerschap. Dit gevoel komt overeen met hetgeen je vaak ervaart enkele dagen voor de menstruele periode. Het zal echter langer blijven duren en vaak ook intenser zijn. Ook gezwollen of overgevoelige tepels kunnen als oorzaak zwangerschap hebben.

Vermoeidheid

Vermoeidheid zonder reden kan verschillende oorzaken hebben en zwangerschap is er één van. Het is natuurlijk niet omdat je moe bent dat je meteen zwanger bent, maar het kan wel een signaal van je lichaam zijn.

Verdwenen eetlust

Dat zakje patat waar je anders zoveel van kan genieten vindt je opeens afschuwelijk? De geur of zelfs de gedachte alleen al aan bepaalde gerechten kan zwangere vrouwen doen braken of misselijk worden. Dit erg duidelijk signaal.

Vreemde eetlust

Sommige vrouwen hun eetlust verdwijnt helemaal niet, maar krijgen vreemde gewoontes. Roomijs met mosterd, constant snoepen eten, etc. kunnen een signaal zijn van zwangerschap wanneer dit voorheen nooit gebeurd is maar nu wel frequent.

Meer plassen

Wanneer je 's nachts vaker moet opstaan om te plassen, of zelfs overdag constant naar het toilet moet lopen kan dit ook een signaal zijn van zwangerschap. De oorzaak hiervan kan zijn dat er druk ontstaat op de blaas door de groeiende baarmoeder.

Rugpijn

Wanneer een vrouw plots last krijgt van pijn in de onderrug kan het ook een teken zijn van zwangerschap. Ook hier ontstaat pijn door de groei van de baarmoeder.

De zwangerschapstest

Koop een zwangerschapstest. Je hoeft niet meteen naar de apotheek te lopen, ook grootwarenhuizen verkopen ze. Zo kan je toch vrij anoniem aan een test geraken zonder voorschrift van een arts. Lees de instructies goed na, een klein foutje kan de test namelijk verstoren waardoor je nog niet zeker bent. Zwangerschapstesten zijn doorgaans 99% accuraat.

Ga naar de dokter

Sommige mensen doen het liever niet maar de enige manier om het echt zeker te weten is door een afspraak te maken met een arts. Deze zal dan een urine- of bloedstaal nemen om te testen. Anders dan zwangerschapstesten uit het grootwarenhuis of de apotheek zijn deze wel 100% correct. Een arts kan je zelfs vertellen hoelang je al zwanger bent en is verplicht je te begeleiden of begeleiding te zoeken in moeilijke situaties.
Gerelateerde artikelen
Ongewenst zwangerDoor falen van anticonceptie en andere redenen kan het voorkomen dat men ongewenst zwanger raakt. Dit is voor velen een…
Abortus en alternatievenAbortus; er zijn meer vrouwen die ermee te maken krijgen dan men vaak denkt. Veel mensen zijn uit ptincipe tegen abortus…
Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?Voor veel vrouwen is de zwangerschap en het krijgen van een kind de ultieme bevestiging van hun relatie. Indien men zwan…
Zwangerschap: een ongewenste ervaring?Een zwangerschap kan (on)gepland en (on)gewenst zijn. Maar wat moet je doen als je het niet had voorzien en je niet voor…
Abortus bij jongerenAbortus bij jongerenAls je nog jong bent en je ontdekt dat je ongepland zwanger bent geraakt, staat je wereld op zijn kop. Misschien durf je…

Reageer op het artikel "Eerste symptomen zwangerschap. Ben ik zwanger?"

Reacties

Nathalie, 30-11-2015 18:04 #3
Ik ben 2 weken overtijd met mijn menstruatie. Nu denk ik zwanger te zijn, maar nu ben ik al 4 dagen erg ziek. Kan zelfs geen drinken of iets te eten binnenhouden. Help? Wat kan ik hier tegen doen?
Mvg Nathalie

Joris, 31-03-2011 17:21 #2
Hoi naomi, positief = betekent zwanger. Gefeliciteerd!

Naomi Victoria Volwerk, 24-01-2011 11:15 #1
Ik heb 3 weken geleden een spiraal laten zetten maar heb vanaf vorige week alle kenmerken van zwangerschap. 2 testen gedaan 1 van de kruidvat en 1 van cleurbleu met zwangerschap dinges om te zien hoelang je ben. Allebei positief. Ben ik nou zwanger of zijn het gewoon de hormonen van me spiraal?

Infoteur: Harrys
Laatste update: 01-09-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!