InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Geneesmiddelen en medicijnen tijdens zwangerschap

Geneesmiddelen en medicijnen tijdens zwangerschap

Geneesmiddelen en medicijnen tijdens zwangerschap Zwanger? Welke geneesmiddelen en medicijnen mag ik tijdens mijn zwangerschap innemen, vraagt u zich vast af. Iemand die zwanger is moet vooraf haar medicijnen goed kennen en de gevolgen ervan op zwangerschappen bestuderen. Men dient echter niet meteen te panikeren en alle geneesmiddelen gedurende negen maanden te verbannen. Veel geneesmiddelen zijn onschadelijk tijdens een zwangerschap of zijn zelfs essentieel om een zwangerschap vlot te laten verlopen.

Inhoud

Wanneer wel en wanneer geen medicijnen tijdens zwangerschap?

Het is logisch dat het innemen van een medicijn tijdens een zwangerschap niet enkel afhankelijk is van het geneesmiddel zelf, maar ook van de periode in de zwangerschap. De regels omtrent het innemen van medicijnen zijn dan ook ingedeeld in drie fases van de zwangerschap waardoor men een mooi overzicht krijgt van de gevolgen van het innemen ervan tijdens deze periodes;

Week 1 tot en met 12

Vanaf week één van de zwangerschap tot en met de twaalfde week zit de eicel volop in de ontwikkelingsfase. Medicijnen kunnen tijdens deze periode slechts één effect hebben; een miskraam. Tijdens deze periode kunnen geneesmiddelen ervoor zorgen dat de eicel zich niet goed kan settelen waardoor de ontwikkeling stopt en het embryo verworpen wordt door het lichaam.

Week 13 tot en met 24

Van week 13 tot en met 24 begint het jonge lichaampje zich volop te ontwikkelen. Niet de ledematen, maar wel de organen van de toekomstige baby krijgen vorm. Het innemen van medicijnen tijdens deze periode kan dan ook nefast zijn voor de organen van de baby. Denk maar aan hartkwalen en longziekten.

Week 25 tot en met de bevalling

Vanaf week 25 hebben de organen van de toekomstige baby zich min of meer ontwikkeld en begint de ontwikkeling van het lichaam. Aangezien de vitale organen echter volledig in werking zijn kunnen ze nu ook zelf schadelijke stoffen afstoten. Zo komen de schadelijke stoffen in het bloed van de baby doordat de moeder ze inneemt, maar de baby zal ze ook weer uitstoten waardoor ze weer gewoon in het bloed van de moeder terechtkomen. Wanneer de baby te vroeg geboren wordt of wanneer er net voor de zwangerschap nog medicijnen ingenomen zijn zal de baby echter blijven zitten met deze stoffen.

Waarop letten bij het innemen van medicijnen?

We weten nu wanneer we medicijnen kunnen innemen tijdens een zwangerschap en wanneer dat volledig uit den boze is. In de periode dat het wel kan is het echter nog steeds niet aan te raden om in het wilde weg allerhande geneesmiddelen in te nemen. Ook hier zijn enkele basisprincipes die zeker niet uit het oog verloren mogen worden.

Informeren, ook vóór de zwangerschap

Vrouwen die weten dat ze binnen enkel maanden zwanger zullen zijn, of dat op z'n minst willen proberen, mogen ook niet om het even welke medicijnen innemen. Wanneer ze bijvoorbeeld op bezoek gaan bij de dokter dienen ze aan hem te laten weten dat ze zwanger willen worden zodat de dokter daarmee rekening kan houden wanneer hij een geneesmiddel voorschrijft.

Check de betrouwbaarheid

Het klinkt grof, maar het is beter om argwanend tegenover een voorschrift aan te kijken dan om alles te geloven. Informeer via allerhande kanalen (vrienden, internet, dokter,...) of een bepaald medicijn betrouwbaar is of niet. Vaak zijn er alternatieven die een bepaalde stof niet bezitten waardoor het medicijn zonder probleem ingenomen kan worden.

Beslis niets zelf

Hoofdpijn, misselijkheid of migraine? Beslis niet zelf om een bepaald geneesmiddel in te nemen, maar overleg met de arts en zoek naar de beste oplossing. Het is best mogelijk dat hij toelating geeft voor bepaalde medicatie, maar het is beter om vooraf zeker te zijn dan achteraf spijt te hebben.

Blijf gezond

Onze gezondheid kunnen we natuurlijk niet volledig zelf bepalen. Iemand die ziek is dient echter medicatie te nemen, ongeacht de zwangerschap. Overleg met de behandelende arts in hoeverre het veilig is om zwanger te worden bij bijvoorbeeld een chronische ziekte en dagelijkse medicatie. Het belangrijkste is om zelf gezond te blijven en eventuele essentiële geneesmiddelen niet aan de kant te schuiven. De ontwikkeling van een kind is namelijk ook afhankelijk van de gezondheid van de moeder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger en de ziekte van MénièreDe ziekte van Ménière wordt steeds beter bekend. Bijna iedereen weet dat de ziekte gepaard gaat met duizeligheidsaanvall…
Kans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenKans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenAls je een medicijn moet nemen is het altijd nuttig om eerst de bijsluiter te lezen. Op de bijsluiter van het geneesmidd…
Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingMedicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingWanneer iemand ziek is gebruikt hij/zij medicijnen. Maar medicijnen kunnen juist ook weer klachten veroorzaken. We noeme…
Kinderen bij de dokterElk kind wordt wel eens ziek. Soms is het belangrijk om een bezoek te brengen aan de huisarts. Maar hoe vind een kind da…
Diagnose: buikpijnBuikpijn kan erg lastig zijn om te diagnosticeren. Met het onderstaande schema kunt u een aantal veelvoorkomende oorzake…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/geneesmiddelen-tijdens-de-zwangerschap/

Reageer op het artikel "Geneesmiddelen en medicijnen tijdens zwangerschap"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 13-02-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!