InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat moet ik eten tijdens mijn zwangerschap?

Wat moet ik eten tijdens mijn zwangerschap?

Wat moet ik eten tijdens mijn zwangerschap? Vrouwen die in de komende negen maanden een kindje verwachten zijn niet alleen verantwoordelijk voor hun eigen lichaam, maar ook voor dat van de toekomstige baby. Het spreekt dus voor zich dat ze niet zomaar kunnen eten en drinken wat ze willen. Sommige dingen laat je voorlopig best links liggen, er zijn echter ook dingen die zeer aan te raden zijn voor een zwangere vrouw.

Persoonlijk schema

Meer dan anders is het tijdens een zwangerschap belangrijk om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Wie niet zwanger is heeft deze natuurlijk ook nodig, maar een zwangere vrouw speelt deze nodige stoffen ook door aan de baby. Een gebrek aan bepaalde stoffen kan ook een gebrek voor de baby betekenen wanneer hij geboren is. Het is aangewezen om langs te gaan bij een diëtist om een persoonlijk schema op te laten stellen.

Kwalitatief goed voedsel

Veel toekomstige moeders gaan gebukt onder het motto; 'als je zwanger bent eet je voor twee'. Ze proppen zich lekker vol van alles en nog wat, denkende dat er een waarheid achter hun motto zit. Niets is echter minder waar, je lichaam verbruikt niet veel meer energie dan anders en dus moet je ook geen extra energie toenemen. Letten op de kwaliteit van wat je eet is veel belangrijker. Zo is het tijdens een zwangerschap erg aan te raden om biologisch voedsel te eten. Op deze manier ben je er zeker van dat je geen giftige stoffen eet, waardoor ze de baby ook niet kunnen aantasten. Kies dus voor het allerbeste, in het belang van het kind.

Meer eiwitten

Wanneer je bij de diëtist bent geweest zal er in je huidige voedsel wellicht al extra eiwit aanwezig zijn. Het kan echter nooit kwaad om extra eiwitten op te nemen, deze zijn namelijk erg belangrijk voor de baby. Eiwit zorgt voor de ontwikkeling van het placenta en bevordert de ontwikkeling groei van het kindje. Belangrijke bronnen van eiwitten zijn:
  • Rundsvlees
  • Kip
  • Magere kwark
  • Magere melk
  • Zoutloze pinangnoten

Te vermijden

Hoewel biologisch voedsel en eiwitten zeer aan te raden zijn voor zwangere vrouwen zijn er ook diverse producten die ten zeerste af te raden zijn. Ze kunnen een negatieve invloed op de vruchtbaarheid van de moeder én de baby hebben. Deze producten zijn:
  • Gerookte vis
  • Rauwe producten zoals préparé
  • Lever
  • Zout en gezouten producten in het algemeen
  • Tabak
  • Alcohol

Voedingssupplementen

Mensen die niet zwanger zijn krijgen bij een normaal voedingspatroon genoeg vitaminen en mineralen binnen. Zwangere vrouwen kunnen echter wel wat extra gebruiken en slikken daarom best:
  • Vitamine D: Stelt extra calcium ter beschikking zodat de baby sterke botten krijgt.
  • Foliumzuur: Verkleint de kans dat het kind geboren wordt met een afwijking.

Drinken

Vooral de nieren krijgen het zwaar te verduren tijdens een zwangerschap. Ze moeten niet enkel de afvalstoffen van de vrouw verwerken, maar ook die van het kindje. Voldoende drinken is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de nieren hun taak goed en snel kunnen uitvoeren. Kies hierbij zeker niet voor alcohol of cafeïne maar voor water, kruidenthee of vruchtensappen.
Gerelateerde artikelen
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenZwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenVeel vrouwen die zwanger willen worden, of zwanger zijn, zijn bewust bezig met hun gezondheid. In dit artikel gaan we ve…
Het juiste dieet tijdens de zwangerschapHet juiste dieet tijdens de zwangerschapStarten met een gezond en uitgebalanceerd dieet is het beste wat je voor jezelf en de baby kunt doen. Op die manier hoef…
De ontwikkeling van je baby; 9 weken zwangerIn week 9 van de zwangerschap gaan veel zwangere vrouwen voor het eerst naar de verloskundige; soms zelfs al om een echo…

Reageer op het artikel "Wat moet ik eten tijdens mijn zwangerschap?"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 19-01-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!