InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Aan de pil in het kort: wat je moet weten!

Aan de pil in het kort: wat je moet weten!

De pil wordt tegenwoordig door ontzettend veel vrouwen gebruikt. Steeds meer meisjes beginnen met het gebruik van de pil, soms al op jonge leeftijd. De pil wordt dan vaak gebruikt als anticonceptiemiddel, maar er zijn ook voldoende andere redenen om aan de pil te gaan. Voordat je aan de pil gaat, zijn er een aantal dingen die je moet weten. Hier daarom in het kort alle ins en outs van de pil!

Wanneer en hoelang de pil gebruiken

Over het algemeen beginnen vrouwen met het innemen van de pil wanneer zij een seksuele relatie krijgen. De pil dient dan als anticonceptiemiddel, waarmee je de kans op een zwangerschap na geslachtsgemeenschap aanzienlijk verkleint. Tegenwoordig ligt de leeftijd waarop meiden voor het eerst seks hebben vrij laag, dit is in Nederland ongeveer 16 jaar. Naast anticonceptie, wordt de pil ook, in eerste instantie, gebruikt om andere redenen. Zo kan een vrouw starten met de pil om baarmoederkrampen te verminderen of om de bloedingen tijdens de menstruatie te beperken. Om te starten met de pil moet je allereerst natuurlijk wel ongesteld zijn. Na je eerste menstruatie kun je in principe al beginnen met de pil. Vroeger beweerde men dat de menstruatiecyclus constant moest zijn voordat je aan de pil kon beginnen. Tegenwoordig heeft men deze gedachte wat laten varen en kun je vaak ook al aan de pil wanneer je cyclus nog niet helemaal constant is.

Je kunt de pil blijven slikken totdat je in de overgang (menopauze) komt. Dit start bij de gemiddelde vrouw rond haar vijftigste levensjaar en zorgt er voor dat de vrouw van nature niet meer ongesteld wordt. De pil kan het lastig maken om te zien wanneer je in de overgang raakt, daarom is het verstandig om met een huisarts te overleggen over het hoe en wat bij het stoppen met de pil. Let wel op: bij vrouwen boven de 35 jaar kan de pil in combinatie met roken een groter risico op hart- en vaatziekten opleveren.

Kort: de eerste maanden

Wanneer je voor het eerst de pil gebruikt, beschermt dit direct tegen een mogelijke zwangerschap. Let wel, er blijft altijd een kleine kans dat je toch zwanger raakt! De eerste paar maanden is het zeker wennen om de pil elke dag in te nemen (vooral bij de combinatiepil), dit moet wennen. Daarnaast zal de cyclus de eerste maanden nog niet direct geheel constant zijn, dit is een kwestie van afwachten. Ook de buikpijn kan de eerste tijd nog gewoon zo blijven. Na een tijdje zul je, in de meeste gevallen, verschil gaan merken: de buikkrampen verminderen, je cyclus wordt constanter, etc.

Kort: wat doet de pil

De pil bevat twee belangrijke hormonen: oestrogenen en progestagenen. Door deze hormonen wordt de ovulatie (eisprong) geremd of zelfs helemaal niet meer mogelijk. De ontwikkeling van de eicel wordt geblokkeerd, waardoor bevruchting door een zaadcel bijna onmogelijk wordt gemaakt. Daarnaast wordt het baarmoederslijmvlies, waarin het eicelletje zich normaliter zou kunnen innestelen, veel minder dik, zodat een eventuele innesteling bemoeilijkt wordt. Als laatste wordt het slijm in de baarmoederhals (cervix) dikker, waardoor zaadcellen zich minder goed een weg kunnen banen naar de eicel.

Kort: keuze uit twee soorten

Tegenwoordig kunnen vrouwen kiezen uit meerdere soorten pillen, de meest voorkomende zijn: de driefasenpil en de lichte combinatiepil. Bij de driefasenpil slikt de vrouw in drie fasen de pil. Deze zitten in een stripje en de fasen worden aangeduid door drie verschillende kleuren. Elke kleur bevat een iets andere samenstelling van hormonen. Deze samenstelling is ongeveer aangepast op de normale cyclus van de vrouw, wat natuurlijk een voordeel is. Doorslikken (dus zonder stopweek), is bij deze pil wel lastiger. De lichte combinatiepil bevat eenentwintig pillen per strip. Elke pil bevat even veel hormonen.

Naast bovenstaande soorten kennen we nog: de sub-30 pil, de zware combinatiepil, de step-up pil, de tweefasenpil, de minipil en de prikpil.

Kort: de gevolgen

De pil zorgt voor een aantal gevolgen, deze kunnen negatief of positief zijn. Allereerst neemt het lichaam voor de menstruatie meer vocht op, de afvoer hiervan wordt soms niet voldoende geregeld, waardoor je licht in gewicht kan toenemen. Aan de andere kant kunnen de hormonen uit de pil zorgen voor minder puistjes, minder vet haar en een minder vette huid. De pil beïnvloed het plezier in seks bij de vrouw eigenlijk niet, terwijl sommige mensen dit wel beweren! De pil wordt zelf wel beïnvloed door antibiotica, dit kan er voor zorgen dat de pil minder goed werkt, let daar dus op. Daarnaast kan de pil de kans op trombose wel verhogen.
© 2011 - 2019 Maria_louise91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Anticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppenAnticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppenOngeveer één op de drie vrouwen gebruikt enige vorm van anticonceptie. Veel van die vrouwen slikken de pil. Naast dat de…
nieuws uitgelichtNieuwe anticonceptiepil: de natuurlijke pilDe anticonceptiepil is een van de meest gebruikte en betrouwbaarste anticonceptie voor vrouwen. Miljoenen vrouwen gebrui…
Spotting en doorbraakbloedingen: Verminderde werking pil?Spotting en doorbraakbloedingen: Verminderde werking pil?Een bijwerking die kan voorkomen bij gebruiksters van de anticonceptiepil is ‘spotting’. Dit is onregelmatig en onvoorsp…
Gebruik van de anticonceptiepil: bijwerkingen en voordelenGebruik van de anticonceptiepil: bijwerkingen en voordelenDe anticonceptiepil kende zijn opmars in Nederland in 1962. Sindsdien is het uitgegroeid tot een van de meest gebruikte…
Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Veel vrouwen zijn vaak bezorgd over ongewenst zwanger worden. Ook terwijl ze voorbehoedsmiddelen of anticonceptie gebrui…
Bronnen en referenties
  • www.mijnpil.nl

Reageer op het artikel "Aan de pil in het kort: wat je moet weten!"

Infoteur: Maria_louise91
Laatste update: 28-07-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!