InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Anticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppen

Anticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppen

Anticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppen Ongeveer één op de drie vrouwen gebruikt enige vorm van anticonceptie. Veel van die vrouwen slikken de pil. Naast dat de anticonceptiepil zwangerschappen voorkomt heeft het ook veel nadelen waar veel mensen niet van op de hoogte zijn. Als je stopt met de anticonceptiepil, wat gebeurt er dan eigenlijk met je lichaam?

Positieve veranderingen door het stoppen met anticonceptie

Hoe werkt de anticonceptiepil?

Bij het gebruik van de anticonceptiepil veranderen er een aantal dingen in het lichaam. Door de hormonen die in het lichaam terecht komen vindt er geen eisprong plaats en ook geen opbouw van het baarmoederslijmvlies. De baarmoeder wordt dan veel minder toegankelijk voor zaadcellen. Dit gebeurt wel als je geen gebruik maakt van de anticonceptiepil. In dit geval kan je zwanger raken. In de stopweek ben je nog steeds beschermd tegen zwangerschap als je gebruik maakt van de anticonceptiepil.

Positieve veranderingen in het lichaam

Geen gewichtstoename meer

Als je stopt met de pil is er een grote kans dat je wat afvalt. Door het gebruiken van de anticonceptiepil houdt het lichaam vocht vast. Dit komt door het veranderen van de hormoonspiegel. Als je stopt met de anticonceptiepil is het dus goed mogelijk dat je vocht gaat verliezen en hierdoor wat afvalt. Sommige vrouwen voelen het vooral aan de bovenbenen, billen en buik.

Energie en positiviteit

Na het stoppen met de anticonceptiepil is men vaak veel vrolijker, veel energieker en heeft men minder stemmingswisselingen. Dit geeft een geweldig levendig gevoel en andere mensen kunnen dit ook zien. Je hebt zin om leuke dingen te ondernemen, je kunt veel helderder nadenken en je krijgt een rijkere fantasie. Ook zou de intimiteit tussen jou en je partner beter kunnen worden.

Geen emotionele en depressieve stemmingen meer

Ook veel vrouwen merken dat de stemming er ook positief op vooruit gaat. Natuurlijk is iedere vrouw verschillend, maar over het algemeen zijn de depressieve stemmingen ook verdwenen. Je geniet meer van het leven, en ziet minder problemen.

Andere redenen om te stoppen met de anticonceptiepil

Je vergeet je pil niet meer

Zo hoef je niet meer iedere dag aan de pil te denken, en dus kan je hem ook niet vergeten. Of als je ziek bent geweest, en je hebt overgegeven of diarree gehad, dat je dan meer kans hebt om zwanger te worden gezien de pil een mindere werking heeft.

De oorspronkelijke reden is niet meer van toepassing

Het kan zijn dat je ooit bent begonnen met de pil omdat je last had van jeugdpuistjes, of bijvoorbeeld om het feit dat je niet zwanger wilde worden. Als je geen vriend meer hebt, probeer dan eens om een tijd geen anticonceptiepil te gebruiken.

Verhoogde kans op trombose

Vrouwen hebben een verhoogde kans op trombose op het moment dat zij de anticonceptiepil gebruiken. Trombose betekent dat er een stolsel ontstaat in een bloedvat. Je hebt een verhoogde kans op trombose als je naast het gebruik van de anticonceptiepil ook rookt. Ook dit is een reden om te stoppen met de anticonceptiepil.

Afkicken van de anticonceptiepil

Gezien je lichaam gewend is geraakt aan het gebruik van de anticonceptiepil zul je afkickverschijnselen krijgen. Bij de ene vrouw is het erger dan bij de andere vrouw. De meest voorkomende klachten zijn:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: stoppen met anticonceptieZwanger worden: stoppen met anticonceptieWanneer je zwanger worden wilt, is stoppen met de anticonceptie uiteraard een eerste stap. Met sommige voorbehoedsmiddel…
Prikpil: anticonceptiePrikpil: anticonceptieAnticonceptie zorgt ervoor dat er geen bevruchting plaats vind. Er zijn veel vormen van anticonceptie. Een ervan is de p…
Bijwerkingen van de pil Microgynon 30Bijwerkingen van de pil Microgynon 30We weten allemaal dat de pil zwangerschap voorkomt, maar wat we niet allemaal weten is dat anticonceptie pillen ook veel…
Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieEen vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieHet gebruik van anticonceptie wordt in onze huidige maatschappij zo normaal gevonden dat bijna niet voor te stellen is d…
Ontpillen: stoppen met de pilAls je stopt met de anticonceptiepil kan het even duren voordat je lichaam zijn eigen hormoon productie weer genormalise…

Reageer op het artikel "Anticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppen"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 15-12-2016
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!