InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Voedsel en zwangerschap

Voedsel en zwangerschap

Voedsel en zwangerschap Als je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerschap je lichaam extra voedingstoffen nodig, maar wat zijn nou die voedingsstoffen en wat mag je juist niet eten? Welke producten en voedingstoffen heb je tijdens je zwangerschap nodig en welke producten en voedingsstoffen moet je nu vermijden voor de ontwikkeling van je baby? Als je zwanger bent, haalt je spijsvertering extra voedingsstoffen uit het eten dan normaal. Het voorziet hiermee de baby van die voedingsstoffen, die de baby nu zo hard nodig heeft.

Wat mag je extra hebben tijdens je zwangerschap?

Vitamine C

Dit helpt je baby de weerstand te verhogen en helpt je lichaam extra ijzer op te nemen. Vitamine C zit onder andere in producten als citrusvruchten, kiwi, aardbeien en verse groentes.

Foliumzuur

Dit is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van zenuwstelsel. Ook voorkom je afwijkingen zoals een open ruggetje (spina bifida). Foliumzuur zit onder andere in spinazie, broccoli en peulvruchten. Er wordt aangeraden extra foliumzuur te slikken.

IJzer

Ijzer heb je nodig, omdat je lichaam in een zwangerschap extra bloed aan moet maken. Ijzer zit onder andere in eieren, peulvruchten, gedroogd fruit en noten.

Vitamine D

Vanaf de derde maand is vitamine D belangrijk, het helpt de baby's beenderen sterker te maken en meer ijzer uit voeding te halen.

Wat juist niet eten tijdens zwangerschap

Lever

Hier kan een grote hoeveel vitamine A in voorkomen. Vitamine A kan zorgen voor extra kans op een afwijking.

Rauw vlees

Rauw vlees kan parasieteitjes bevatten. Als je dat eet kan je baby besmet raken en is een kans op vroeggeboorte of doodgeboren groter. Producten met rauw vlees is bijvoorbeeld filet American maar natuurlijk ook tartaar of niet goed doorbakken biefstuk.

Brie en camembert

Dit zijn producten die het listeriabacterie bevatten en kan een infectie listerose veroorzaken wat kan lijden tot een miskraam of ziek kind. Eet vooral producten die minder vocht bevatten zodat de bacterie daar niet in kan groeien.

Pas ook op tijdens de zwangerschap

Zout

Pas altijd op met zout, zout zorgt voor een hogere bloeddruk en kan dus ook schadelijk zijn voor het kind. Wil je toch graag het eten wat smakelijker, gebruik dan een klein beetje zeezout of kerrie, peper, tuinkruiden of gember.

Eten wassen / bereiden

Tijdens de zwangerschap moet je eten altijd goed wassen, koken of bakken.

Hoeveelhedentabel

Tabel voor de hoeveelheden die je ongeveer moet eten:

Producthoeveelheid
brood5-7 sneetjes
aardappelen 3 tot 5 stuks
groente3 tot 4 lepels
fruit2 stuks
melk of melk producten 2 tot 3 glazen
kaas1 tot 2 plak
vlees,kip,vis,ei100 gram
vleeswaren1 tot plakjes
halvarine op brood5 gram
margarine of olie15 gram
vocht 1,5 liter

Let ook op

Als je zwanger bent en je rookt: stop met roken. Je baby ademt dit ook in. Vermijd alcohol en zorg tevens voor niet te veel stress in je leven.

Lees verder

© 2008 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Foliumzuur tijdens de zwangerschapFoliumzuur tijdens de zwangerschapTegenwoordig is foliumzuur een hot item: was er tot een aantal jaar geleden nog vrij weinig bekend over foliumzuur, nu w…
Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de j…
Doen en laten bij zwangerschapDoen en laten bij zwangerschapJe bent zwanger, gefeliciteerd! Nu breekt een spannende tijd aan. Wat ga je doen tijdens je zwangerschap. Wat mag wel en…

Reageer op het artikel "Voedsel en zwangerschap"

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 24-07-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!