InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat eet ik tijdens de zwangerschap?

Wat eet ik tijdens de zwangerschap?

Wat eet ik tijdens de zwangerschap? Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de juiste gezonde producten. De schijf van vijf van het Voedingscentrum kan je hierbij helpen. En wat kun je beter niet eten tijdens je zwangerschap? Let goed op je bloeddruk, als deze te hoog wordt moet je minderen met zout. Slik foliumzuur en extra vitamine D zodat je bepaalde risico’s beperkt tijdens je zwangerschap.

Koop de juiste gezonde producten

Als je zwanger bent let je extra goed op wat je eet. Tijdens de zwangerschap hoef je niet méér te eten, maar moet je vooral zorgen voor kwalitatief goede voeding. Alles wat jij eet kan via jouw lichaam worden doorgegeven aan je ongeboren kindje. Als je gezonder eet wordt de kans kleiner dat je bepaalde schadelijke stoffen doorgeeft aan de baby. Eet bijvoorbeeld vaker biologisch voedsel. Bij biologisch voedsel zijn vrijwel geen bestrijdingsmiddelen gebruikt.

De schijf van vijf

Voor de groei van je kindje is het belangrijk dat je gevarieerd eet. Je moet alle benodigde voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden binnenkrijgen. Je kunt hiervoor de ‘schijf van vijf’ aanhouden. Dit is het basismenu van het Voedingscentrum waarmee je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

Kies gevarieerd uit alle vijf vakken van de schijf en je hebt een gezond dagmenu:
  • 1) groente en fruit - vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen
  • 2) brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten - koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer
  • 3) zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers - eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren
  • 4) vetten en olie - vitamine A, D en E en essentiële vetzuren
  • 5) dranken – water

Eiwitten tijdens de zwangerschap

Inname van voldoende eiwitten zorgt voor een goede ontwikkeling van je ongeboren kindje. Eiwitten zijn erg belangrijke bouwstoffen voor lichaamscellen. In schijf twee en drie van de schijf van vijf staan producten waarin eiwitten zitten. Het kan zeker geen kwaad om tijdens je zwangerschap extra eiwitten in te nemen door bijvoorbeeld extra zuivelproducten, vis of gevogelte te drinken en te eten.

Wat kun je beter niet eten?

Let er goed op dat je zoveel mogelijk 'schadelijke' producten vermijd. Dit zijn producten als rauw melkse kazen, gerookte vis en rauwe producten. Deze producten bevatten stoffen die de groei van je ongeboren kindje negatief kunnen beïnvloeden. Dit geldt ook voor roken en het drinken van alcohol.

Foliumzuur en vitamine D tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent kun je wel wat extra vitaminen en mineralen gebruiken in je lichaam. Vooral foliumzuur en vitamine D zijn belangrijke stoffen om genoeg van te hebben. Foliumzuur zorgt ervoor dat de kans dat je kindje wordt geboren met bepaalde afwijkingen kleiner wordt. Extra vitamine D zorgt voor een extra hoeveelheid calcium in jouw lichaam en die van je ongeboren kindje, waardoor botten beter groeien en sterk blijven.

Extra drinken

Extra vochtinname tijdens de zwangerschap zorgt voor ontlasting van de nieren. Je nieren krijgen tijdens je zwangerschap extra afvalstoffen te verwerken, die van jou en van de baby. Als je extra vocht inneemt help je de nieren een handje. Je kunt bijvoorbeeld water of een lekkere kruidenthee drinken.

Hoge bloeddruk

Als je last krijgt van een hoge bloeddruk tijdens je zwangerschap dan kun je hier je voeding op aanpassen. Zorg er voor dat je minder zout binnen krijgt. Gebruik geen of minder zout tijdens het bereiden van de maaltijden, eet geen drop (ook geen zoete drop) en drink voldoende water.
Gerelateerde artikelen
Voedingssupplementen tijdens de zwangerschapVoedingssupplementen tijdens de zwangerschapWil je zwanger worden? “Foliumzuur slikken!” zal dan een veelgehoord advies zijn. Maar waarom is foliumzuur zo belangrij…
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Zwangerschap en vitamineZwangerschap en vitamineJe bent zwanger en mensen zeggen tegen je dat je nu 'mag eten voor twee'. Dat is dus niet nodig. Waar je wel op moet let…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat eet ik tijdens de zwangerschap?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 21-10-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!