InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Gezond je zwangerschap in!

Gezond je zwangerschap in!

Gezond je zwangerschap in! Wanneer je in verwachting bent wordt er veel van je lichaam gevraagd, je wordt sneller moe en vooral in de beginfase zal de misselijkheid je ook parten kunnen spelen. Er zijn veel middelen die je lichaam kunnen beschermen, versterken en ondersteunen. Waar moet je aan denken voor en tijdens de zwangerschap om je lichaam sterk te houden en een gezonde baby te krijgen?

Foliumzuur

Het is belangrijk om in een vroeg staduim, voor je zwangerschap, te beginnen met het slikken van foliumzuur. Foliumzuur oftewel Vitamine B verkleint de kans dat je baby geboren wordt met een ernstige aandoening, zoals een open ruggetje of open schedel. Als je gevarieerd en gezond eet krijg je uiteraard ook foliumzuur binnen, maar bij een zwangerschap wordt er meer van je gevraagd en heb je extra foliumzuur nodig. Hiervoor kun je tabletten met 0,4 of 0,5 mg foliumzuur slikken. Begin minstens 4 weken voordat je zwanger bent de tabletten te slikken met foliumzuur. Het duurt ongeveer 4 weken voordat je lichaam genoeg extra foliumzuur heeft. Als je eenmaal in verwachting bent, blijf het foliumzuur dan nog 2 maanden slikken.

Vitamine D

Zwangere vrouwen hebben extra calcium nodig. Dit is belangrijk voor de opbouw van de botten van het ongeboren kind. Vitamine D zorgt ervoor dat het calcium goed wordt opgenomen. Ook de vrouw zelf behoeft extra vitamine D tijdens, maar ook zeker na de zwangerschap. Na het bevallen zijn er veel vrouwen die een terugval hebben in Vitamine D, via de huisarts kan er dan een recept worden gevraagd voor herstel.

Vitamines

Als je gezond en gevarieerd eet hoef je geen extra vitamine te slikken. Een uitzondering hierop zijn de eerder genoemde foliumzuur en Vitamine D. Tijdens de zwangerschap is de behoefte aan vitamines wel groter. Als je er niet helemaal op vertrouwt kun je extra vitamine slikken. Neem geen gewone vitaminepreparaten, maar vitamine voor zwangere vrouwen. Hierin zit een aangepaste gehalte vitamine A. Teveel vitamine A is namelijk schadelijk voor de ongeboren baby. Vitamine voor zwangere vrouwen kun je voor, tijdens, maar ook na de zwangerschap, als je borstvoeding geeft, doorslikken.

Sporten

Tijdens de zwangerschap kun je gewoon doorgaan met sporten. Doe wat je altijd al deed. Wanneer je klachten ondervindt, luister dan naar je lichaam een neem een stap terug of stop. Zwemmen, fitness en fietsen kun je blijven doen tot het eind van de zwangerschap. Zorg dat je wel goed blijft drinken en dan wel met name water, ongeveer 2 liter per dag. Drink niet teveel van de zogenaamde sportdrankjes die vaak vol met suiker zitten.

Voeding

Als u al voor de zwangerschap gezond en gevarieerd eet, dan heb je tijdens en na de zwangerschap minder kans op voedingstekorten. Een goede voeding bevordert een goed herstel na de bevalling. Je voorkomt met goede voeding en vitamines ook emotioneel negatieve spiralen.

Wanneer je in verwachting bent, ben je verantwoordelijk voor de gezondheid van je ongeboren baby. Zorg goed voor jezelf en de baby. Zo kan je optimaal genieten van jouw zwangerschap en daarna ook van je baby.

Lees verder

© 2008 - 2017 Emen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezond je zwangerschap in!"

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!