InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Postnatale depressie: symptomen, oorzaken & behandeling

Postnatale depressie: symptomen, oorzaken & behandeling

Een postnatale depressie is een depressie die optreedt bij vrouwen na een zwangerschap. Wat zijn de symptomen? Hoe ontstaat een postnatale depressie en wat zijn de oorzaken? Hoe kan deze depressie worden behandeld: hoe ziet de behandeling van een postnatale depressie eruit?

Wat is een postnatale depressie?

Een postnatale depressie ontstaat na de geboorte van een kind, een miskraam of een abortus. De verschijnselen en symptomen zijn hetzelfde als bij andere vormen van depressie: een periode van langdurige somberheid. 10% van alle jonge moeders in Nederland heeft last van een postnatale depressie. Ze kunnen moeilijk van hun kindje genieten, zijn prikkelbaar, huilen veel en hebben slaapproblemen. '

Symptomen postnatale deprssie

De symptomen van de depressie bouwen zich snel op en worden niet altijd serieus genomen. De volgende kenmerken kunnen duiden op een postnatale depressie:
  • Vermoeidheid
  • Lusteloosheid
  • Verminderde eetlust
  • Slapeloosheid
  • Hyperventilatie
  • Geen zin in seks
  • Overbezorgdheid
  • Geïrriteerd of agressief reageren
  • Slechte concentratie
  • Slaapproblemen

Sommige vrouwen verwarren deze klachten met hormonen. Maar als u geen contact hebt met uw kind of negatieve gevoelens heeft, moeten de alarmbellen gaan rinkelen. De depressie kan langdurig zijn en ernstige vormen aannemen. Het gevaar van een postnatale depressie is dat u in een psychose geraakt met de kans op zelfdoding.

Behandeling postnatale depressie

Hormonen en vitaminen spelen een belangrijke rol in de behandeling van de postnatale depressie. Zij kunnen de verstoorde hormoonbalans herstellen. Bij de behandeling worden er ook vaak antidepressiva voorgeschreven. Gesprekken met lotgenoten kunnen eveneens een helende werking hebben. Na verloop van tijd verdwijnen de meeste klachten, alleen vermoeidheid en geïrriteerdheid kunnen langer aanhouden.

Duur postnatale depressie

De duur van de postnatale depressie verschilt van enkele maanden tot enkele jaren. De gemiddelde duur is vier tot zes maanden. Vrouwen die opnieuw zwanger raken, kunnen een preventieve behandeling krijgen.

Oorzaken postnatale depressie

De oorzaak van een postnatale depressie verschilt per persoon. Sommige vrouwen zijn niet goed bestand tegen de sterke hormoonwisselingen in hun lichaam die opspelen tijdens de zwangerschap. Anderen hebben te hoge verwachtingen van het moederschap. Ook factoren als stress, een moeilijke bevalling en onverwerkt verdriet uit het verleden kunnen een postnatale depressie veroorzaken.

Postnatale depressie na een miskraam

Een vrouw die een miskraam heeft gehad, heeft dezelfde lichamelijk veranderingen doorgemaakt als een vrouw die wel een zwangerschap voldragen heeft. Sommige vrouwen ervaren een miskraam als persoonlijk falen en kunnen last krijgen van psychische klachten die tot de diagnose ‘postnatale depressie’ te herleiden zijn.
Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 33 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 33 weken zwangerIn week 33 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 2000 gram, en is ongeveer 41 centimeter lang. De baby wordt de komen…
De prenatale depressieDe prenatale depressieHoewel er veel geschreven wordt over de zogenaamde roze wolk waar vrouwen op weg zouden zweven wanneer zij zwanger zijn,…
Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Een depressie wordt doorgaans behandeld met antidepressiva. Er zijn echter ook niet-farmacologische behandelingen van de…
Een dipje na de geboorte? Babyblues en postnatale depressieEen dipje na de geboorte? Babyblues en postnatale depressieNa de zwangerschap en de bevalling kunnen vrouwen een inzinking of dipje krijgen. In de meeste gevallen gaat deze moeili…
Verschillende vormen van depressieVerschillende vormen van depressieIedereen is wel eens somber of heeft er even geen zin meer in. Meestal duurt dit een dagje en na een nachtje slapen ziet…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsnet
  • Correlatie

Reageer op het artikel "Postnatale depressie: symptomen, oorzaken & behandeling"

Reacties

C. vd Veen, 16-06-2014 22:46 #3
Hoe moet je als kraamverzorgster omgaan met een kraamvrouw met een dreigende postnatale depressie?

Saa, 27-05-2014 17:48 #2
Beste sannie, als jij dit zo omschrijft maakt het mij niet uit of het gaat om een postnatale depressie of niet. hhet gaat blijkbaar echt niet goed met je kleinkind. Heb je hier wel eens met je dochter over gepraat? Wat vind zij er van? Zit je kleindochter op een kdv of peuterspeelzaal? Wat vinden zij van de ontwikkeling? Zijn al deze plekken niet in beeld dan zou ik als de wiedeweerga samen met je dochter in gesprek gaan en hulp zoeken voor je kleindochter eenmaal in die hulp kan er ook gekeken worden hoe het komt dat je dochter zo omgaat met haar kind. maar hoe jij het verteld kan het echt niet. met hulp bedoel ik. Huisarts, jeugdzorg, maatschappelijk werk enz. mocht je dochter niet openstaan voor vrijwillige hulp dan kan je het amk bellen. succes voor jouw, je dochter en klrindochter

Sannie, 05-05-2014 11:12 #1
Kun je als moeder zijnde een postnatale depressie krijgen en je kind zo verwaarlozen dat het ondervoed is en niet aan de maatschappij kan deelnemen? Ik heb een dochter die op jonge leefdtijd een dochter heeft gekregen en waarvan de bevalling heel zwaar was. Mijn kleindochter krijgt geen aandacht en loopt heel ver achter. Praten kan ze haast niet en heeft er ook geen zin in. Mijn dochter heeft nooit met haar dochtertje gepraat. Ze is nu bijna vier jaar en is nog steeds niet zindelijk omdat mijn dochter daar geen aandacht aan besteedt. Het eten is ook niet wat het hoort te zijn en over het lichamelijke onderhouden van het meisje hoeven we helemaal niet te praten. De kleertjes die ze draagt zien er niet uit en het douchen even min ook niet vaak genoeg. En daarom vraag ik me af of je na vier jaar nog zo'n depressie kan hebben. Vanaf het begin is het al niet goed gegaan. Ze heeft zelf een hele moeilijke tijd gehad en heeft te maken gehad met sexsueele mishandeling door iemand buiten het gezin. Daarna heeft ze een kindje gekregen maar de vader waar het kindje van is weet nergens van dat mocht ook niet. Help me weet niet wat ik verder hier aan moet doen.

Een hele lieve bezorgde OMA

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 08-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!