InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Abdijsiroop als huismiddel

Abdijsiroop als huismiddel

Abdijsiroop als huismiddel Abdijsiroop, een zoete hoestdrank die makkelijk aan kinderen gegeven kan worden. Vroeger dacht men dat abdijsiroop een wondermiddel was. Wat is deze siroop en werkt het echt?

Abdijsiroop tegen de Spaanse griep

In 1918, toen de Spaanse griep uitbrak, waren er altijd wel mensen die hier geld aan probeerde te verdienen. De een zijn dood is de ander zijn brood, zo luidt het gezegde. Of in dit geval: de angst voor de dood. Tijdens de Spaanse griep vielen er namelijk velen doden. Er werd van alles aangeboden, maar het meest bekend was de abdijsiroop. Deze werd gemaakt door de firma L.I. Akker uit Rotterdam. Ze adverteerden in de krantjes, dat abdijsiroop kon beschermen tegen de Spaanse griep. Wie niet dood wou gaan, moest dus snel een fles kopen. Veel mensen kochten in beginsel deze drank. Gelukkig zag men later in dat het hier om kwakzalverij ging en is de firma hierop aangesproken.

De abdijsiroop

De firma Akker zegt het recept uit een klooster te hebben gehaald, vandaar de benaming abdijsiroop. De siroop werd en wordt nog steeds alleen door de firma Akker gemaakt. De benaming is een geregistreerd merk en mag zodoende niet onder dezelfde naam verkocht worden. Wel zijn er andere merken die een vergelijkbaar product verkopen.

Abdijsiroop was in de tijd van de Spaanse griep niks anders dan dik suikerwater met kaneel erin. Niet echt dus een beschermer tegen de Spaanse griep. Tegenwoordig zitten er andere middelen in. Wat precies de ingrediënten zijn, wordt niet openbaar gemaakt, in tegenstelling tot andere hoestsiropen die dit wel doen. Er zit onder andere Belladonnatinctuur in, dit is een aftreksel van de wolfskers. De wolfskers is een zeer giftige plant dus je moet er niet zelf mee gaan experimenteren. Het vermindert de aanmaak van slijm.

Een ander ingrediënt is Droseratinctuur, een aftreksel van de zonnedauw. Dit is een vleesetende plant. Ze dempen de hoestprikkel. Er zit ook efedrine in, ook afkomstig van een plant. Het verwijdt de luchtwegen.

Tegen astma en kinkhoest

In de tijden dat de abdijsiroop nog als wondermiddel werd gezien, werd ook wel beweerd dat het hielp tegen onder andere astma, kinkhoest en longaandoeningen. Onzin natuurlijk. Abdijsiroop kan verlichting geven bij verkoudheid en andere niet ernstige aandoeningen van de bovenste luchtwegen. Overige aandoeningen kunnen met abdijsiroop absoluut niet genezen.

Het beste is om viermaal daags een eetlepel abdijsiroop in te nemen, te beginnen met voor het ontbijt en vervolgens de laatste voor het slapen gaan. Kinderen van 3 tot 6 jaar geeft men een theelepel per keer. Kinderen onder de drie jaar mogen de abdijsiroop niet gebruiken.

Abdijsiroop staat op de website van kwakzalverij.nl vernoemd. Het gaat hier om een vernoeming naar het jaar 1918, waarin abdijsiroop werd aangeprezen als een wondermiddel tegen der Spaanse griep.
Gerelateerde artikelen
Last van kriebelhoest?U valt bijna in slaap, en dan barst u opeens uit in een hoestbui door een vervelende kriebel in de keel. Een prikkelend…
Kriebelhoest of prikkelhoest behandelenKriebelhoest of prikkelhoest behandelenEen kriebelhoest of prikkelhoest is een vervelende hoest die ontstaat door een kriebel in de keel. Er wordt geen slijm o…
Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Je wilt van je hoest af wat nu? Hoesten kan heel erg vervelend zijn zeker als je niet weet wat je er precies tegen kunt…
Natuurlijke middeltjes bij prikkelhoest of kriebelhoestNatuurlijke middeltjes bij prikkelhoest of kriebelhoestPrikkelhoest of kriebelhoest is een vervelend kwaaltje waar veel mensen in de herfst of winter mee te maken hebben. Deze…
Bronnen en referenties
  • http://www.groenehartarchieven.nl/kranten/rijnbode/1903-03-22

Reageer op het artikel "Abdijsiroop als huismiddel"

Reacties

Berkelmans, 02-12-2018 20:57 #3
Waar is deze nog te koop?
Bij de DA en Etos drogist zeggen ze ons dat hij niet meer wordt gemaakt.

C. P,pols, 07-03-2015 15:53 #2
Als ik over de Firma L.I.Akker lees, op verpakkingen, enz wordt als plaats van vestiging altijd Rotterdam genoemd, maar nooit SCHIEDAM. Toen ik midden vijftiger jaren van de vorige eeuw woonde, was L.I.Akker aanvankelijk gevestigd aan de Lange Haven. Later zijn ze wat opgeschoven naar de Lange Nieuwstraat. Ik was toen als kantoorbediende werkzaam bij Van Gend & Loos en Akker was een hele grote klant van ons. Behalve de bekende abdijsiroop kwamen ook de pijnstillers "de Akkertjes"van deze firma en vrijwel iedereen In Nederland had ze in huis. Ze werden overal voor gebruikt. o.a. voor kiespijn. Later zijn de Schiedamse Akkertjes verdrongen door de Paracetamol. Omdat ik later uit Schiedam ben vertrokken is het mogelijk dat ze naar ROTTERDAM zijn verhuisd, maar dat heb ik nooit gehoord. Tegenwoordig wordt de ABDIJSIROOP (Akker-Siroop) in de handel gebracht door Alfaco B.V.te Amersfoort.

Dorothy van Schijndel, 07-03-2013 12:10 #1
Vraag:
Kunt u mij de samenstelling geven van abdijsiroop.
Ik ben nogal allergisch voor diverse kruiden.

Dank U
Dorothy van Schijndel

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!