InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Hoestdrank voor alle soorten hoest: Bronchostop hoestdrank

Hoestdrank voor alle soorten hoest: Bronchostop hoestdrank

Hoestdrank voor alle soorten hoest: Bronchostop hoestdrank Zoek je een hoestdrank voor zowel vastzittende hoest als een hoestdrank tegen droge hoest? Bronchostop hoestdrank is een behandeling die elke hoest verlicht. Reuze handig als je niet precies weet wat voor soort hoest je hebt: kriebelhoest of vastzittende hoest. Of als je hoest tussentijds verandert van kriebel naar vastzittend of andersom. Met het middel Bronchostop hoef je niet te kiezen tussen een slijmoplossend of verzachtend middel. Het combineert beide in één hoestdrank.

Bronchostop hoestdrank

Bronchostop hoestdrank

Bronchostop hoestdrank is een traditioneel kruidengeneesmiddel dat vastzittende hoest door taai slijm, prikkelhoest of kriebelhoest en/of keelpijn bij bijvoorbeeld een verkoudheid, verlicht. Bronchostop hoestdrank is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar. De hoestdrank bevat geen alcohol en is suikervrij. Ook bevat het middel geen ingrediënten waarvan bekend is dat ze slaperig of suf maken. Bronchostop hoestdrank is geschikt voor mensen met diabetes.

Bronchostop hoestpastilles

De hoestdrank is verkrijgbaar in een verpakking van 120 en 200 ml. Er zijn ook Bronchostop hoestpastilles. Handig voor onderweg. Deze zijn verkrijgbaar in een verpakking van 20 stuks.

Wat zijn de werkzame stoffen?

De werkzame stoffen in Bronchostop hoestdrank zijn:
  • droog extract van de gedroogde bovengrondse delen van de bloeiende Thymus vulgaris L. en/of Thymus zygis L.; en
  • vloeibaar extract van de gepelde, gedroogde wortel van de Althaea officinalis L.

Tijm is vooral bekend als keukenkruid en het wordt onder meer gebruikt in stoofgerechten, maar soms ook in pasta's en vleesmaaltijden. Echte tijm is afkomstig uit Zuid-Europa. Het doet het goed in de tuin als bodembedekker, rotstuinplant en als borderplant. Minder bekend is dat tijm ook een medicinale plant is. In tijm zitten flavomoïden die een goede antioxidant-werking hebben. Tijm is een natuurlijk antibioticum. Tijm verzacht een geïrriteerde keel, waardoor de neiging om te hoesten afneemt.

Echte heemst (Althaea officinalis) is een plant uit de kaasjeskruidfamilie. Van alle kaasjeskruidachtigen is de echte heemst het meest geneeskrachtig. Heemstwortel heeft slijmoplossend, anti-inflammatoire (ontstekingsremmende) eigenschappen en wordt gebruikt bij acute en chronische aandoeningen van de luchtwegen en de keel. Ook helpt het bij moeilijk uithoesten van sputum (slijm).

Andere stoffen

De andere stoffen in dit middel zijn:
  • xylitol;
    Frambozen / Bron: Sunny Forest/ShutterstockFrambozen / Bron: Sunny Forest/Shutterstock
  • methylparahydroxybenzoaat;
  • propylparahydroxybenzoaat;
  • frambozensapconcentraat;
  • frambozenaroma;
  • xanthaangom;
  • citroenzuurmonohydraat (E330);
  • maltodextrine;
  • Arabische gom (gummi arabicum E414); en
  • gezuiverd water.

Vanwege de ingrediënten is het een bruinrode, stroperige drank met de geur en smaak van tijm en frambozen.

Is Bronchostop hoestdrank bewezen effectief?

De bijsluiter van Bronchostop hoestdrank vermeldt dat de toepassing uitsluitend is gebaseerd op traditioneel gebruik en niet op klinisch bewijs.

Wat is de aanbevolen dosering?

De aanbevolen dosering is:

Volwassenen en jongeren vanaf 12 jaarKinderen van 6 tot 12 jaarKinderen jonger dan 6 jaar
15 ml iedere 3 tot 4 uur, 4 keer per dag, zo nodig tot maximaal 6 keer per dag; maximale dosis per dag
is 90 ml.
7,5 ml iedere 3 tot 4 uur, 4 keer per dag, zo nodig tot maximaal 6 keer per dag; maximale dosis per
dag is 45 ml.
Het gebruik bij kinderen jonger dan 6 jaar wordt niet aanbevolen.

Het middel is bedoeld voor oraal gebruik. Je moet het onverdund innemen. De dosis kan afgemeten worden met het bijgevoegde maatbekertje. Indien nodig kan de hoestdrank ook verdund in water of warme thee gedronken worden. Het middel moet niet langer dan 5 dagen gebruikt worden. Als er na 5 dagen nog geen verbetering is opgetreden, dan wordt geadviseerd je huisarts te raadplegen. Er kan dan sprake zijn van een ernstigere aandoening, welke medisch behandeld dient te worden.

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen van Bronchostop hoestdrank?

Elk geneesmiddel kan bijwerkingen hebben. Zo ook Bronchostop hoestdrank, al krijgt niet iedereen daarmee te maken. De volgende bijwerkingen kunnen optreden: overgevoeligheidsreacties als maagklachten. Het is niet bekend hoe vaak deze bijwerking optreedt.

Het melden van bijwerkingen

Als je last krijgt van bijwerkingen, dan wordt aangeraden contact op te nemen met je (huis)arts of apotheker. Dit geldt ook voor
mogelijke bijwerkingen die niet in de bijsluiter van deze hoestdrank staan vermeld. Je kunt bijwerkingen ook direct melden
via het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb op de website www.lareb.nl.

Raadpleeg voor gebruik eerst de bijsluiter!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kriebelhoest (prikkelhoest): oorzaak, verhelpen, wat te doenKriebelhoest (prikkelhoest): oorzaak, verhelpen, wat te doenBij een droge hoest, ook kriebelhoest of prikkelhoest genoemd (droge kriebelhoest), moet je hoesten, maar daarbij wordt…
Hoesten: oorzaken, behandeling & tips tegen de hoestHoesten: oorzaken, behandeling & tips tegen de hoestHoesten is een aandoening die 's winters meer voorkomt. Dit komt onder meer omdat ons afweersysteem dan meer op de proef…
Last van kriebelhoest?U valt bijna in slaap, en dan barst u opeens uit in een hoestbui door een vervelende kriebel in de keel. Een prikkelend…
Hoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: slijm ophoesten, droge hoest, baby's die hoesten. Het hoesten is een verdedigingsreflex van het lichaam en tree…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Wavebreakmedia
  • http://www.bronchostop.nl/bronchostop
  • http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h112810.pdf
  • http://www.apotheek.nl/producten/bronchostop-hoestdrank
  • Afbeelding bron 1: Sunny Forest/Shutterstock

Reageer op het artikel "Hoestdrank voor alle soorten hoest: Bronchostop hoestdrank"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Keelpijn en hoesten
Medische informatie…
Schrijf mee!