InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De helende werking van tijm

De helende werking van tijm

De helende werking van tijm Tijm is een populair kruid in vele keukens, het is heerlijk in Franse en Italiaanse gerechten en is onmisbaar in een bouquet garni om je bouillon smaak te geven. Tijm wordt gekweekt in Azië, Zuid-Europa en het Middellandse Zeegebied. Het bevat antioxidanten en flavonoïden. Tijm kan gebruikt worden tegen acne, infecties, hart- en vaatziekten, aandoeningen van de luchtwegen, diarree, maagkrampen en kanker.
kruiptijm / Bron: Qwertzy2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)kruiptijm / Bron: Qwertzy2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is tijm

Tijm is een kruid met een zeer aromatische geur. Er zijn ongeveer zestig verschillende soorten tijm, de meest voorkomende is Thymus vulgaris. Er bestaat ook citroentijm, sinaasappeltijm en zilvertijm. In België en Nederland komen drie soorten tijm voor: grote tijm, kleine tijm en kruiptijm. Tijm wordt al eeuwenlang gebruikt voor zijn medicinale werking, de oude Egyptenaren gebruikten het om dode farao’s te bewaren. In het oude Griekenland werd tijm verbrand als wierook in tempels. Tijm was ook een symbool voor moed en opoffering, in de middeleeuwen gaven vrouwen hun ridders een sjaal met een takje tijm erop vastgemaakt om hen geluk te wensen. In de zestiende eeuw werd de antibacteriële werking van tijm ontdekt en werd tijmolie gebruikt als mondwater. Het belangrijkste bestanddeel van tijm is thymol, dat een sterke antibacteriële werking heeft. Tevens is het rijk aan vitamine C, flavonoïden, antioxidanten, mangaan, koper en ijzer.

Acne en infecties

Dankzij de antibacteriële werking kunnen tijm en tijmolie gebruikt worden tegen acne. Om tijmolie te maken wordt de tijm enkele weken in alcohol bewaard waardoor de thymol vrijkomt. Thymol is effectief tegen verschillende bacteriën, onder andere Propionibacterium acnes, de bacterie die acne veroorzaakt. Ook is het werkzaam tegen Staphylococcus aureus, Bacillus subtilis, Escherichia coli en Shigella sonnei. Hierdoor is het effectief tegen huidinfecties, urineweginfecties, longontsteking, voedselvergiftiging, diarree en maagpijn.

Hart- en vaatziekten

Een onderzoek aan de universiteit van Belgrado in 2013 toonde aan dat thymol de bloeddruk kan verlagen bij ratten. Antioxidanten spelen een grote rol bij het in stand houden van de bloeddruk, ze voorkomen de oxidatie van cholesterol en helpen zo aderverkalking tegen te gaan. De flavonoïden in tijm verbeteren de bloedcirculatie.

Luchtwegen

Tijm is antibacterieel en lost het slijm in de luchtwegen op, het stimuleert ook de productie van witte bloedcellen en helpt zo het immuunsysteem om infecties van de luchtwegen te bestrijden. Een verkoudheid, keelpijn en zelfs bronchitis kunnen behandeld worden met tijm.

Kanker

Tijm zou bescherming kunnen bieden bij darmkanker en de kankercellen doden bij borstkanker. Een onderzoek aan de Universitade Nova de Lisboa in Portugal uit 2012 toont aan dat tijm bescherming kan bieden tegen darmkanker. De onverzadigde vetzuren in tijm, zoals DHA (docosahexaeenzuur), beschermen de celmembranen in de darm tegen aanvallen van vrije radicalen. Op dezelfde manier beschermen ze ook de hersencellen en de cellen in de nieren. Thymol doodt kankercellen bij borstkanker door de activatie van macrofagen. Macrofagen zijn mononucleaire cellen die celfragmenten of dode cellen in het lichaam vernietigen, maar ze helpen ook bij het opruimen van kankercellen.

gedroogde tijm / Bron: Henna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)gedroogde tijm / Bron: Henna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)

Hoe innemen

Tijm kan vers of gedroogd worden toegevoegd aan gerechten. Het is heerlijk in een tomatensaus, omelet of op pizza en wordt vaak gebruikt in de Franse keuken. Tijm is een ingrediënt van een bouquet garni, een kruidenmengeling die wordt gebruikt om bouillon op smaak te brengen. Verse tijm heeft een meer uitgesproken smaak dan gedroogde tijm en verhitting vermindert ook de smaak, dus het is beter verse tijm op het einde aan een gerecht toe te voegen. Gedroogde tijm kan tot zes maanden bewaard worden. Om luchtweginfecties te behandelen kun je een stoombadje maken van heet water met enkele takjes tijm. Je kunt thee maken met tijm en er is ook tijmsiroop te koop.

Bijwerkingen

Tijm wordt over het algemeen goed verdragen, bij een overdosering kan hyperthyreoïdie of een overactieve schildklier voorkomen. Een normale dosis is maximaal tien gram per dag. Wie tijmsiroop inneemt kan in het begin klachten zoals diarree en een overgevoelige maag ervaren, neem het daarom altijd in samen met voedsel. In tijmsiroop zit meestal suiker, mensen met diabetes moeten hiermee rekening houden.

Lees verder

© 2016 - 2019 Valedevento, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kruiden en specerijen: TijmKruiden en specerijen: TijmTijm is een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de keukens rond de Mediterrane Zee. Tegenwoordig is het ook in Neder…
Tijm, een kruid met geneeskrachtTijm, een kruid met geneeskrachtTijm is een heerlijk geurend kruid met grote geneeskracht. Het wordt tegenwoordig als keukenkruid gebruikt maar zijn hel…
Kruiden in de keuken, hoe gebruik je ze?Kruiden in de keuken, hoe gebruik je ze?Je ziet ze vaak bij tuincentra en in de supermarkt, bakjes met verse kruiden, zoals salie, rozemarijn, citroenmelisse, b…
Tijm is een geurig kruid om te gebruiken als keukenkruidTijm is een geurig kruid om te gebruiken als keukenkruidTijm is een heerlijk geurend kruid. Een potje tijm is simpelweg te koop bij de supermarkt, de biowinkel of bij de groent…
De gewone laurier is een aromatisch kruid voor in de keukenDe gewone laurier is een aromatisch kruid voor in de keukenDe gewone laurier is de Laurus nobilis. Ook wordt de laurier Prunus laurocerasus laurier of laurierkers genoemd. De laur…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Strecosa, Pixabay
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=77#healthbenefits
  • http://www.medicalnewstoday.com/articles/266016.php
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijm
  • http://link.springer.com/article/10.1007/s11130-013-0368-7
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/tijm-siroop?product=tijmstroop
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23285814
  • Afbeelding bron 1: Qwertzy2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Henna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)

Reageer op het artikel "De helende werking van tijm"

Infoteur: Valedevento
Laatste update: 13-04-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Kruiden en specerijen
Medische informatie…
Schrijf mee!