InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De helende werking van koriander

De helende werking van koriander

De helende werking van koriander Koriander is een aromatisch kruid dat vaak gebruikt wordt om gerechten te garneren, het wordt zowel in de Europese als de Oosterse keuken gebruikt. Men kan de sterk smakende bladeren gebruiken en de gedroogde vruchtjes. Behalve een lekkere smaak heeft koriander tal van voordelen voor de gezondheid. Het werkt ontstekingsremmend, antibacterieel en ontgiftend. Het kan helpen de spijsvertering te bevorderen en de bloeddruk te verlagen. Tevens kan het gebruikt worden tegen diabetes, hoge cholesterol en bloedarmoede.
korianderplant / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)korianderplant / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
korianderzaad / Bron: Gary Luck at German Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)korianderzaad / Bron: Gary Luck at German Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is koriander

Koriander of Coriandrum sativum komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied. De eerste bewijzen van het gebruik van koriander dateren van 5000 voor Christus, wat het één van de oudste kruiden ter wereld maakt. In het oude Griekenland en Rome werd koriander gebruikt om brood en vlees extra smaak te geven en om zijn medicinale werking. De bladeren van koriander zijn sterk van smaak, met een citroenachtige toets. Sommigen vinden dat de bladeren naar zeep smaken. Korianderzaad is een verkeerde benaming, want het zijn eigenlijk de gedroogde vruchtjes van de plant. Korianderzaad is milder van smaak en wordt meestal gemalen aan gerechten toegevoegd. Koriander bevat vitamine C, vitamine K, vitamine A, foliumzuur, ijzer, mangaan, kalium, magnesium en calcium. Tevens bevat het fenolische zuren zoals cafeïnezuur en chlorogeenzuur. Koriander werkt ontstekingsremmend, antibacterieel en schimmeldodend. Het kan gebruikt worden om de spijsvertering te bevorderen, zware metalen uit het lichaam te verwijderen en de bloeddruk onder controle te houden. Het kan ook gebruikt worden tegen diabetes, hoge cholesterol en bloedarmoede.

Spijsvertering

Het eten van koriander of korianderzaad kan helpen de spijsvertering te bevorderen, het helpt de darmbewegingen en leverfunctie te verbeteren. De antibacteriële werking kan schadelijke bacteriën in de darmen, zoals Salmonella, doden en zo helpen voedselvergiftiging en diarree te behandelen.

Ontgiftend

Het lichaam krijgt dagelijks te maken met toxische afvalstoffen, afkomstig van toegevoegde smaak-, geur- en kleurstoffen in eten. Ook schadelijke stoffen in de lucht en onze omgeving kunnen slecht zijn voor het lichaam. Koriander kan helpen om zware metalen, zoals lood, cadmium en kwik uit het lichaam te verwijderen via de nieren.

Bloeddruk

Koriander zorgt voor een verwijding van de bloedvaten en zorgt dat de spieren rond de bloedvaten minder gaan samentrekken. Daardoor kan het helpen de bloeddruk te verlagen en vermindert het de kans op hart- en vaatziekten.

Diabetes

Diabetespatiënten produceren geen of te weinig insuline, waardoor de glucose niet in het lichaam opgenomen kan worden. Volgens een studie die gepubliceerd werd in 2007 in the Britisch Journal of Nutrition zou koriander zorgen voor een hogere productie van insuline, meer opslag van glucose als glycogeen en een verhoging van de oxidatie van glucose. Hierdoor zal er meer glucose door het lichaam gebruikt worden en zal de glucosewaarde in het bloed dalen.

Cholesterol

Koriander zal ervoor zorgen dat er meer gal wordt geproduceerd, wat helpt bij de vertering van vetten. Cholesterol is een vet en zal door de gal worden afgebroken, waardoor de cholesterolwaarde in het bloed zal dalen. Volgens een studie uit 2008 in India uitgevoerd op ratten zou vooral de hoeveelheid LDL-cholesterol (de slechte cholesterol) dalen, terwijl de hoeveelheid HDL-cholesterol (de goede cholesterol) zou stijgen.

Bloedarmoede

Bloedarmoede of anemie is een ziekte waarbij er te weinig rode bloedcellen worden aangemaakt of teveel bloed wordt verloren. Hemoglobine is het belangrijkste eiwit in rode bloedcellen, het zorgt voor het zuurstoftransport. IJzer is een essentieel bestanddeel van hemoglobine en een tekort aan ijzer heeft bloedarmoede tot gevolg. Koriander bevat veel ijzer en kan zo helpen bloedarmoede te voorkomen of te behandelen.

Hoe innemen

Korianderbladeren kunnen vers als garnering gebruikt worden bij soep, omelet, Aziatische of Mexicaanse gerechten. Voeg de verse koriander op het einde van de bereiding toe, anders verliest het zijn smaak. Korianderzaad of korianderpoeder kan gebruikt worden in currygerechten en bij lamsvlees. Je kunt ook thee maken van korianderzaad. Korianderzaad moet in een goed afgesloten flesje bewaard worden op een koele en donkere plaats, het kan zo tot één jaar bewaard worden.

Bijwerkingen

Koriander en korianderzaad worden over het algemeen goed verdragen, bij een normale dosering van een handvol verse koriander per dag of twee theelepels korianderzaad. Bij hogere dosis kan gevoeligheid voor zonlicht worden ervaren. Mensen die allergisch zijn voor selderij zouden ook allergisch kunnen zijn voor koriander. Bij normaal gebruik is koriander veilig tijdens de zwangerschap, toch is enige voorzichtigheid aan te raden tijdens de eerste trimester. Er is een mogelijkheid dat de zuiverende werking van koriander het kwetsbare vruchtje zou kunnen beschadigen of uit het lichaam verdrijven. Er is nog meer onderzoek nodig naar dit effect, maar men neemt beter het zekere voor het onzekere.

Lees verder

© 2016 - 2019 Valedevento, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Specerijen en Kruiden: KorianderSpecerijen en Kruiden: KorianderKoriander is een veelgebruikt specerij en kruid. Kruid, omdat ook de groene bladeren van de plant worden gebruikt. Dit l…
Indisch koken: het belang en de kracht van kruidenIndisch koken: het belang en de kracht van kruidenIndiase vegetarische gerechten koken betekent dat je veel werkt met bladeren, zaden, wortels en schors. Van okergeel kur…
De geneeskracht van koriander: anti-salmonella medicijnDe geneeskracht van koriander: anti-salmonella medicijnVan koriander worden zowel de bladeren als de zaadjes gegeten. De gemalen zaadjes zijn ook bekend onder de Indonesische…
Tuinkruiden: Koriander (Coriandrum Sativum)Koriander mag in het tuinkruidenhoekje van de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de keuken zodat de kookkunst van de…
Kruidenwijsheid: KorianderKruidenwijsheid: KorianderKoriander is een welbekend kruid/specerij in de keuken. Alle delen van de korianderplant kunnen gebruikt worden en dat m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Solucionindividual, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Koriander
  • http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=906092&fileId=S0007114599000392
  • https://www.organicfacts.net/health-benefits/herbs-and-spices/health-benefits-of-coriander.html
  • http://www.medicalnewstoday.com/articles/299739.php
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18831331
  • http://www.wholehealthmd.com/ME2/dirmod.asp?sid=&nm=&type=AWHN_Supplements&mod=&mid=&id=D9238582508B46AC904444CA24C434A5&tier=2
  • http://www.glamcheck.com/health/2011/11/11/health-benefits-of-coriander/
  • Afbeelding bron 2: Gary Luck at German Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De helende werking van koriander"

Infoteur: Valedevento
Laatste update: 15-04-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Kruiden en specerijen
Medische informatie…
Schrijf mee!