InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Op natuurlijke wijze witte tanden

Op natuurlijke wijze witte tanden

Op natuurlijke wijze witte tanden Witte tanden geven een uitstraling dat je gezond bent en zijn een extra schoonheidsideaal geworden. De tanden (laten) bleken levert zeker wittere tanden op. Echter, het is niet altijd goed voor het gebit en niet altijd levert het een natuurgetrouw plaatje op. Er zijn ook natuurlijke manieren om witte(re) tanden te krijgen. Alvorens drastische middelen thuis of bij de tandarts te proberen, is het wellicht zinvol eerst de natuurlijke manier eens toe te passen. Er zijn verschillende mogelijkheden.

Gezonde tanden en glanzend tandglazuur

Goed poetsen!

Het klinkt mogelijk vreemd, maar met fris gepoetste tanden waar het glazuur op de tanden glanst, zet je een eerste belangrijke stap naar een mooier gebit. Sommige tandartsen gaan uit van drie maal poetsen per dag, na iedere maaltijd dus, maar er wordt steeds meer gepleit voor twee maal per dag goed poetsen. In de ochtend na het ontbijt en in de avond voor het slapen gaan. Tussen anderhalf en twee minuten per poetsbeurt en bij voorkeur met een elektronische tandenborstel.

Fluoride

Het tandglazuur moet beschermd worden voor allerlei invloeden van buitenaf (denk aan roken, koolzuurhoudende dranken, koffie, alcohol en allerlei etenswaren) en omdat fluoride goed tegen tandbederf is, zit dit in de tandpasta. Ons eten en drinken levert namelijk te weinig fluoride, om ervoor te zorgen dat er voldoende binnen wordt gekregen. Echter, te veel* fluoride is niet goed. Er kunnen bruine strepen of vlekken op het gebit ontstaan (dit wordt met name veroorzaakt door fluoridetabletten).

Er zijn steeds meer tandpasta’s zonder fluoride. De afwisseling om bijvoorbeeld in de ochtend een tandpasta mét fluoride te nemen en in de avonduren een tandpasta zonder fluoride, wordt ook steeds vaker aangeraden. Aloë vera heeft een tandpasta die geen fluoride bevat, goed voor het tandvlees is én doorgeslikt kan worden. Ook geschikt voor kinderen dus. Verder hebben Weleda en Paradontax ook tandpasta’s zonder fluoride.

* Bovengrens van de aanbevolen fluoride-inname is:
  • 1,5 milligram per dag voor kinderen van 1 tot 3 jaar
  • 2,5 milligram per dag voor kinderen van 4-8 jaar
  • 5 milligram per dag voor kinderen van 9-14 jaar
  • 7 milligram per dag voor volwassenen

Bron: Julenka, PixabayBron: Julenka, Pixabay

Natuurlijke middelen voor wittere tanden

Zure appels

Zure appels doen het al jaren goed voor wittere tanden. Eigenlijk is de groene Granny Smith bij uitstek geschikt. Maar deze appel is inmiddels volledig naar de “harde groene standaard” gemodelleerd en aan die appel is nog maar weinig “echt”. Gelukkig zijn er meer zure appels die wel volledig natuurlijk zijn en iedere dag één appel is ook goed voor je dagelijkse portie fruit. Bovendien is het bijten in een appel ook voor een deel een poetsbeurt voor de tanden.

Aardbeien

Niet iedereen weet dat de aardbei met de helrode kleur ook een prima witmaker is. De aardbei bevat appelzuur, dit is een natuurlijk bleekmiddel. Wat nog beter is, is zo nu en dan een portie verse aardbeien eten. De aardbeien in de mond kapot bijten en de kapotte aardbeien (het binnenste gedeelte dat wittig is) met de tong langs de tanden halen. Goed voor de tanden en het geeft een lekkere zoete smaak in de mond. Niet dagelijks want dagelijks die zuurlaag op je tanden is mogelijk te veel van het goede.

"Eat less sugar, you're sweet enough already!"

Kruiden

Er zijn meerdere soorten kruiden die helpen bij het op een natuurlijke manier witter laten worden van de tanden. Gewoon regelmatig kauwen op bijvoorbeeld basilicumblaadjes of saliebladjes, kan al het verschil maken. Op kruidnagel kauwen kan ook helpen, maar voelt voor de tanden niet altijd even goed aan. Wat kruidnagel heel klein maken en in een neutrale tandpasta verwerken en dan poetsen, werkt meestal beter. Je krijgt er ook nog eens een frissen adem van.

Zon

Het klinkt wellicht vreemd, maar als je dagelijks ca. 10 minuten je tanden in de zon ontbloot, dan heeft dit wel degelijk effect op het witter worden van je tanden. Moet die zon zich uiteraard wel een beetje laten zien en het kan er wellicht wat vreemd uitzien, maar het werkt absoluut al na enkele dagen.

Kokos- of zonnebloemolie

Niet echt voor de hand liggend, maar zeker werkzaam is het spoelen (enkele minuten per keer) met kokos- of zonnebloemolie. De olie neemt de bacteriën op en weekt vettige laagjes los van de tanden. Verder is het ook nog eens goed voor het tandvlees en het werkt ontgiftend. Spuug na enkele minuten de olie uit en spoel de mond even na met lauw water. Als je nog een vreemde smaak in de mond hebt, even kort de tanden poetsen.

Rauwe groenten

Rauwe groenten werken ook prima. Dagelijks een stuk selderij, een wortel, een komkommer, een handje spinazie of wat stukken broccoli wegwerken, is gezond en uitermate goed voor de tanden. Deze rauwe groenten schuren tandsteen en tandplak als het ware weg.

Citroensap

Citroensap is enigszins omstreden, maar als je het met beleid gebruikt voor wittere tanden, dan kan het wel. Citroensap bleekt weliswaar, maar het kan ook heel hard voor je tandvlees en tandglazuur zijn en dan bereik je het tegenovergestelde. Een tweetal keer per week slechts enkele druppels op je tandenborstel, is meer dan voldoende om hier je tanden mee te poetsen. Na het poetsen goed met lauw water spoelen.

Conclusie

Genoeg middelen om de tanden op een natuurlijke manier witter te maken en zo de agressieve bleekmiddelen buiten de deur te houden. Maar ook bij de natuurlijke middelen altijd met beleid aan de slag gaan. Overigens laat een zomers kleurtje op de huid de tanden ook witter lijken.

Als het bovenstaande allemaal teveel is, is het een kwestie van accepteren dat je tanden mogelijk al wit genoeg zijn. Je poetst je tanden om een frisse en schone mond te hebben en je tanden tot in lengte van dagen te kunnen behouden.
Gerelateerde artikelen
Tanden bleken in NederlandTanden bleken in NederlandWitte tanden: iedereen wil ze, niet iedereen heeft ze. Er zijn allerlei middeltjes te koop en ook met huis- tuin- en keu…
Zo krijg je prachtige witte tandenZo krijg je prachtige witte tandenVeel mensen dromen van een prachtig gebit met witte tanden. Want een mooi gebit is aantrekkelijk. Witte tanden geven een…
Gele tanden, wat doe je eraanGele tanden, wat doe je eraanJe kent ze wel, de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • https://idealbody.nl/blog/een-stralend-wit-en-gezond-gebit-zonder-behandeling
  • https://gezondetips.nl/natuurlijk-witte-tanden-tips
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fluoride.aspx
  • Afbeelding bron 1: Julenka, Pixabay

Reageer op het artikel "Op natuurlijke wijze witte tanden"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!