InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tanden bleken in Nederland

Tanden bleken in Nederland

Tanden bleken in Nederland Witte tanden: iedereen wil ze, niet iedereen heeft ze. Er zijn allerlei middeltjes te koop en ook met huis- tuin- en keukenproducten kun je je tanden vaak zelf een aantal tinten witter krijgen. Als je graag een heel stuk wittere tanden wil en je wil dit professioneel laten doen, zijn er in Nederland genoeg salons die dit doen.

Hoe wit kunnen je tanden worden?

Niet iedereens tanden kunnen even wit worden. Hoe wit tanden kunnen worden, hangt af van de hoeveelheid tandbeen en de kwaliteit van je glazuur. Naarmate je ouder wordt, wordt je tandglazuur steeds dunner en zullen je tanden dus een minder witte kleur kunnen krijgen. Het tandbeen blijft wel je hele leven groeien.

Wettelijke regels

Vanaf 1 november 2012 is het volgens de wet niet toegestaan om de tanden te bleken met sterke bleekmiddelen. Middeltjes die consumenten zelf kunnen kopen mogen maximaal 0,1% waterstofperoxide bevatten. In klinieken en bij tandartsen mag dit wat meer zijn, alle klinieken of praktijken met een tandarts in dienst mogen tanden bleken met middelen waar tot maximaal 6% waterstofperoxide in zit.

Van tevoren

Als je je tanden wil laten bleken door een specialist, kun je zelf uitkiezen waar je dit wit laten doen. Je maakt een afspraak en tijdens die afspraak wordt met je besproken hoe wit je je tanden wil hebben, of en op welke manier dit mogelijk is en welke kosten hieraan verbonden zijn.

Tanden bleken bij een kliniek of specialist in Nederland

Als je je tanden laat bleken bij een tandarts, maakt deze een bitje voor je op maat om je wangen en tandvlees te beschermen tegen het bleekmiddel. Dit bitje wordt een bleeklepel genoemd. In het bitje doet je tandarts de gel die wordt gebruikt om je tanden te bleken. Hierna houdt je het bitje ‘snachts in, meestal ongeveer twee weken waarin je tanden steeds een beetje witter zullen worden.

Tanden bleken met plasmalicht of laser in het buitenland

Met behulp van plasmalicht of een laser kunnen de tanden sneller gebleekt worden, omdat dit de werking van de waterstofperoxide versterkt. Voordat de specialist je tanden gaat bleken, worden je wangen en je tandvlees afgedekt om deze beschermen tegen het licht. Hierna smeert de specialist je tanden in met de bleekgel. Hierna worden de tanden belicht met het plasmalicht of de laser, waardoor het bleken zal beginnen. Let op: deze methode mag in Nederland niet meer gebruikt worden.

Risico’s van tanden bleken

Aan het bleken van je tanden kunnen risico’s verbonden zijn, dit kan verschillen per persoon en de gebruikte middelen. Voorbeelden van gevolgen van het bleken van je tanden zijn schade aan het tandglazuur, blaren aan de binnenkant van je mond en lekkende vullingen. Deze complicaties kunnen eigenlijk alleen optreden als er wordt gewerkt met een te hoge concentratie waterstofperoxide, dit zou dus in Nederland niet meer moeten kunnen gebeuren.

Hoe lang blijven je tanden wit?

Hoe lang je tanden wit blijven hangt af van wat je eet, drinkt en of je rookt. Alle voedingsmiddelen waar kleurstoffen inzitten, kunnen de witte kleur van je tanden aantasten. Dit is vooral het geval bij wijn, koffie en thee. Over het algemeen is de wittere kleur van je tanden ongeveer twee tot drie jaar zichtbaar.

Doet tanden bleken pijn?

Nee, als het goed is doet het bleken van je tanden geen pijn. De gel die tegen je tandvlees aankomt kan een klein beetje prikken, maar dit is niet schadelijk. Na het bleken kunnen je tanden even een beetje gevoeliger zijn dan normaal.

Hoeveel kost tanden bleken?

Bij een specialist betaal je voor het bleken van je tanden meestal tussen de 300 en 400 euro.

Tanden bleken op een natuurlijke manier:

Wil je liever niet zo veel geld uitgeven aan het bleken van je tanden of wil je ze liever op een natuurlijke manier bleken. Thuis kan je ook allerlei dingen doen om wittere tanden te krijgen,zoals oilpulling, het 'trekken' van olie door je mond heen met je mondspieren. Ook het eten van bepaalde voedingsmiddelen kan helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gele tanden, wat doe je eraanGele tanden, wat doe je eraanJe kent ze wel, de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet d…
Tanden bleken met bleektandpasta'sTanden bleken met bleektandpasta'sSpeciale bleektandpasta's (ook wel whitening tandpasta genoemd) kunnen je helpen je tanden witter te maken tegen geringe…
Bronnen en referenties
  • https://idealbody.nl/behandelingen/tanden/tanden-bleken/veelgestelde-vragen#hoe-kan-ik-mijn-tanden-bleken

Reageer op het artikel "Tanden bleken in Nederland"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 25-04-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Witte tanden
Schrijf mee!