InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Bikinilijn scheren zonder wondjes of jeuk

Bikinilijn scheren zonder wondjes of jeuk

Bikinilijn scheren zonder wondjes of jeuk Je bikinilijn scheren is niet gemakkelijk, het is een hele opgave om sommige stukjes perfect glad te scheren. Dikwijls ontstaan er zelfs kleine wondjes. En hoe kan je nu het beste je bikinilijn scheren: met een scheermesje, een scheermachine, of zijn er nog andere mogelijkheden? Zijn er manieren om wondjes en/of jeuk te voorkomen?

Problemen na het scheren

Na het scheren treden er vaak complicaties op. Er kunnen rode bultjes verschijnen, je kan jeuk krijgen, er kunnen ingroeiende haartjes verschijnen, enz. Wondjes kunnen veroorzaakt worden wanneer je bij het scheren de bovenkant van de haartjes wegsnijdt. Hierdoor worden die haartjes dikker en stugger. De haartjes drukken dan tegen de huid aan waardoor er bultjes kunnen ontstaan die jeuk veroorzaken. Daarbij komt ook nog eens dat de schaamstreek steeds vochtig en warm is. De huid eronder kan ontstoken geraken door bacteriën: dit noemt men ingegroeide haartjes. Na het scheren kan je ook last krijgen van puistjes. Alsof dit nog niet genoeg is gaan de haartjes die weer aangroeien prikken, waar je niet veel aan kunt doen.

Wat kun je het beste gebruiken om je bikinilijn te scheren?

Het meest voorkomende is nat scheren met een scheermesje; dit is gemakkelijk en je kan het bovendien thuis doen. Het is wel belangrijk dat je hiervoor een scherp en schoon mesje gebruikt, en niet een mesje waarmee je al meermaals je benen hebt geschoren.

Wanneer je een scheermachine gebruikt moet je zorgen dat die meerdere mesjes achter elkaar heeft en tussen de mesjes moet een strookje rubber zitten dat de huid moet beschermen. Wegwerpscheermesjes zijn lastig om je intieme zone te scheren. Harsen is een andere mogelijkheid en hiermee krijg je zelfs minder last van rode bultjes of puistjes. Een ander voordeel van harsen is dat de haartjes minder snel zullen terug groeien. Helaas doet harsen enorm veel pijn. Een laatste mogelijkheid is om je schaamhaar gewoon kort te knippen, waardoor je veel van de problemen na het scheren achter je kan laten.

Voor het scheren

Een van de belangrijkste tips is om het schaamhaar, wanneer het nog op volle lengte is, eerst bij te knippen. Dit is gemakkelijker om de richting van de haargroei te zien en dus om te zien in welke richting je het gemakkelijkste kan scheren. Voor het scheren kan je een warme douche of een bad nemen. Dit zorgt ervoor dat de haartjes weker worden en het scheren dus makkelijker wordt. Het is zeer belangrijk dat dit met warm water gebeurd: koud water maakt de huid immers strakker en kan snijwondjes veroorzaken tijdens het scheren.

Vervolgens gebruik je liefst een niet-geparfumeerde pH-neutrale scheergel, om nog meer mogelijke irritaties te vermijden. Mocht je geen scheergel in huis hebben kan je shampoo of douchegel gebruiken, maar dit is minder aan te raden.

Tijdens het scheren zelf

Heel belangrijk is om met de haargroei mee te scheren, maar de richting waarin het schaamhaar groeit is vaak verschillend. Een tip is om tijdens het scheren de huid zo strak mogelijk te houden zodat je geen onnodige wondjes maakt.

Het is aangeraden om het scheermesje regelmatig te spoelen om de haartjes eruit te halen. Als je klaar bent met scheren spoel je jezelf even af en kan je het proces herhalen (met eventueel een nieuwe laag scheergel) tot je tot het gewenste resultaat bent gekomen. En zeer belangrijk: neem je tijd, het scheren van je schaamstreek is niet gemakkelijk en wanneer je gehaast bent zal dit zeker niet gemakkelijker worden.

Na het scheren

Na het scheren smeer je je intieme zone even in met een vochtinbrengende crème. Babycrème is hiervoor zeker geschikt omdat deze vaak niet-geparfumeerd is en dus irritaties na het scheren beperkt. Ook kan je af en toe de geschoren huid scrubben (met een scrub zonder al te grove korrels), dit kan ervoor zorgen dat de haarschachten minder snel verstoppen en de scrub kan ook helpen om ingegroeide haartjes te voorkomen.

De allerlaatste tip: wanneer je van plan bent in de zon te gaan, moet je ervoor moet zorgen dat je tussen het scheren en het contact met de zon voldoende tijd laat, anders kunnen er alsnog rode bultjes ontstaan.
© 2015 - 2019 Hannevg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De bikinilijn scheren, tips om irritatie te voorkomenDe bikinilijn scheren, tips om irritatie te voorkomenVooral in de zomermaanden vinden veel vrouwen het prettig om een mooie gladde bikinilijn te hebben. Helaas gaat het sche…
Je bikinilijn ontharen: Klaar voor de zomer!Je bikinilijn ontharen: Klaar voor de zomer!Zodra het lekker weer wordt, gaan wij Nederlanders het liefst zo snel mogelijk richting het strand. Na een koude winter…
De bikinilijn haarvrij makenDe zomer komt er weer aan! Iedereen wilt er weer goed uitzien en veel vrouwen willen zoveel mogelijk haren verwijderen.…
Tips voor het scheren van de bikinilijnTips voor het scheren van de bikinilijnZomer! Tijd voor vakantie, zwemmen en zonnen. Badpak en bikini gauw uit de kast halen en dan stuit je direct op het eers…
Ontharen: wenkbrauwen, oksels, benen en bikinilijnOntharen: wenkbrauwen, oksels, benen en bikinilijnOntharen is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Maar als je het nog nooit hebt gedaan hoe begin je dan eigenl…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl, bezocht op 06/01/2015
  • http://www.girlz.nl, bezocht op 08/01/2015

Reageer op het artikel "Bikinilijn scheren zonder wondjes of jeuk"

Infoteur: Hannevg
Gepubliceerd: 29-04-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!