InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slijm in de keel: oorzaken en vastzittend slijm ophoesten

Slijm in de keel: oorzaken en vastzittend slijm ophoesten

Slijm in de keel: oorzaken en vastzittend slijm ophoesten Slijm in de keel kent meerdere mogelijke oorzaken. Keelslijm of slijm in de keel kan worden omschreven als een kleverige, stroperige substantie die zich vaak achter in je keel ophoopt en een ongemakkelijk gevoel kan veroorzaken wanneer het je keel verstopt of uit je neus druppelt. De klieren in je keel en neus produceren ongeveer 1 tot 2 liter slijm per dag. Hoesten is heel nuttig en zinvol. Het is een natuurlijke reactie van het lichaam om de luchtwegen schoon te houden, waardoor de ademhaling optimaal kan plaatsvinden. Ieder mens hoest gemiddeld één tot twee keer per uur om de luchtwegen vrij te houden. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee typen hoest: de productieve (slijm ophoesten) en de niet-productieve (droge/kriebelhoest) hoest. Een productieve hoest moet je nooit onderdrukken, want er zit slijm in de luchtwegen dat tijdens het hoesten loskomt en aldus weggewerkt wordt. Soms is er sprake van vastzittend taal slijm in de keel. Hoe kun je dit slijm oplossen?

slijm in keel

Slijm in de keel voor verkoudheid / Bron: Istock.com/DirimaSlijm in de keel voor verkoudheid / Bron: Istock.com/Dirima

Slijm in keel

Trilhaartjes verwijderen in een gezonde situatie slijm en indringers, zoals stof en zwevende deeltjes in de lucht, naar de keelholte. Dit wordt daarna doorgeslikt en vernietigd door maagsappen. Slijm kan ook worden uitgedreven door hoest. Slijm is zeer belangrijk in de bescherming van de onderste luchtwegen tegen aanvallers van buitenaf, zoals bacteriën en virussen. Bij bepaalde aandoeningen van de luchtwegen, zoals verkoudheid, griep, keelontsteking en bronchitis, raken de slijmvliezen ontstoken en zwellen deze op. Daardoor treedt vermindering van de trilhaarfunctie op en produceren ze meer slijm. Hij slijm wordt evenwel dikker en kleveriger en kan zich daardoor gemakkelijker ophopen. Door te hoesten wordt dit slijm afgevoerd. Deze hoest wordt productieve hoest genoemd omdat het helpt de secreties uit te drijven. Een productieve hoest mag nooit afgeremd of onderdrukt worden, anders kan het slijm met de ongewenste stoffen niet worden afgevoerd. Droge hoest is daarentegen niet-productief, kan behoorlijk irriteren en mag wel onderdrukt worden.

Bijkomende symptomen

Afhankelijk van de onderliggende oorzaak, kan slijm in de keel gepaard gaan met met één of meer van de volgende klachten:

Benauwdheid / Bron: Wavebreakmedia/Shutterstock.comBenauwdheid / Bron: Wavebreakmedia/Shutterstock.com

Vastzittende hoest

Vastzittende hoest is vaak een aanwijzing voor een luchtweginfectie. Vaak heb je dan ook last van koorts. Uit onderzoek blijkt dat vastzittende hoest bij de meerderheid van de mensen gepaard gaat met neusverkoudheid. Slecht slapen is de meest hinderlijke klacht als gevolg van vastzittende hoest is. Daarnaast zijn hoofdpijn, misselijkheid/kokhalzen en vastzittend slijm veelvoorkomende hinderlijke klachten. Een vastzittende hoest kan leiden tot kleverig taai slijm dat zich moeilijk laat ophoesten. Je kunt daarbij een zwaar gevoel op de borst krijgen en de ademhaling gaat moeilijk, je kunt last krijgen van kortademigheid en benauwdheid.

Oorzaken van slijm in de keel

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken waardoor zich slijm in de keel kan vormen.

Postnasale drip

Bij postnasale drip loopt het slijm aan de achterkant van je neus de keel in. Postnasale drip ontstaat wanneer er zich een teveel aan slijm achter in je keel ophoopt. Dit geeft een gevoel dat het slijm naar beneden druppelt.

Verkoudheid of griep

Tijdens een verkoudheid of griep wordt de productie van helder, dun slijm in de neus en achterkant van de keel verhoogt. Wanneer het lichaam begint te reageren op het virus, begint dat slijm zich te verdikken en wordt het geel of groen terwijl het je lichaam beschermt en het virus bestrijdt. Dit is een van de meest kenmerkende symptomen van een verkoudheid of griep.

Slijm in de keel door hooikoorts / Bron: Istock.com/mkrberlinSlijm in de keel door hooikoorts / Bron: Istock.com/mkrberlin

Allergie

De symptomen van seizoensgebonden allergieën, zoals niezen, hoesten, jeukende ogen en slijm in de keel of keelslijm, doen zich allemaal tegelijk voor. Er zijn veel verschillende soorten allergenen die deze symptomen veroorzaken, afhankelijk van het seizoen, en ze kunnen zich manifesteren van het voorjaar tot de zomer. Stuifmeel van bomen en bloemen zijn enkele van de grootste boosdoeners van seizoensgebonden allergieën, en de symptomen duren totdat de allergenen zijn verdwenen. Hooikoorts zorgt voor allergieklachten zoals jeukende ogen, rode ogen, niezen, loopneus en vermoeidheid.

Slijm in keel na eten

Helaas kunnen sommige voedingsmiddelen overmatig keelslijm veroorzaken, en als je al last hebt van slijm, is het laatste wat je wilt dat je door voeding de klachten verergert. Melk en zuivelproducten zoals yoghurt, kwark en boter kunnen ervoor zorgen dat overtollig slijm zich ophoopt in de keel. Deze soorten voedsel bevatten eiwitmoleculen die caseïne worden genoemd (caseïne is een belangrijk bestanddeel van koemelk) en die de secretie van slijm aanzwengelen. Een beetje voorzichtig zijn met wat je eet kan helpen bij het verminderen van overtollig slijm en keelcongestie, vooral als er sprake is van andere factoren waardoor je last hebt van keelslijm, zoals een allergie of COPD. Andere voedingsmiddelen zoals cafeïne, suiker, zout, zwarte thee, kunnen overtollig slijm creëren. Soja is een van de meest slijmproducerende plantaardige voedingsmiddelen die er zijn. Degenen die vlees en zuivel opgeven en overschakelen naar (vegetarische) sojaproducten lopen een groter risico om een slijmopbouw in het lichaam te veroorzaken.

Keelslijm tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, PixabayKeelslijm tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, Pixabay

Zwangerschap

Veel vrouwen ondervinden symptomen van verstopte neus, hoesten en niezen tijdens de zwangerschap. Hoewel irriterend, zijn deze symptomen heel gewoon en staan ​​ze daar bovenaan met rugpijn en ochtendmisselijkheid. Van oestrogeen is bekend dat het de slijmproductie verergert en ervoor zorgt dat het slijm erg dik of dun wordt, beide kunnen hoesten en congestie veroorzaken.

Keelaandoeningen

Keelaandoeningen zoals keelamandelontsteking (tonsillitis), keelontsteking, catarre (een lichte ontsteking van de slijmvliezen die samengaat met de afscheiding van slijm) en laryngitis (een ontsteking van het strottenhoofd en de stembanden) gaan vaak gepaard met slijm in de keel. Virale infecties zoals waterpokken, mazelen, ziekte van Pfeiffer, kinkhoest of kroep kunnen ook keelslijm veroorzaken.

Slijm in keel door roken

Roken leidt tot slijmvorming vanwege de manier waarop het de longen aantast. Rokers ontwikkelen meer slijmproducerende cellen in hun longen en luchtwegen. Ze hebben een groter slijmvolume, dat dik slijm wordt. De longen worden normaal gesproken gereinigd door trilhaartjes die cilia worden genoemd, maar hun bewegingen vertragen als gevolg van het roken is en blijft enkele uren daarna gestoord. De trilhaartjes kunnen het slijm niet effectief opruimen, dus het blijft in de longen en de luchtwegen.

Kortetermijneffecten
Slijm dat in de longen en de luchtwegen achterblijft verstopt de luchtwegen en leidt tot chronische hoestbuien. Het kan ook luchtweginfecties veroorzaken. Het probleem wordt vaak erger omdat roken het aantal trilhaartjes vermindert, tot ontsteking leidt en de longen en de luchtwegen vernauwt. De luchtstroom wordt uiteindelijk verminderd. Rokers moeten vooral 's ochtends vaak hoesten omdat hun trilharen dan erg actief zijn. De inspanningen van de trilhaartjes om het opgebouwde slijm op te ruimen, veroorzaakt dat je moet hoesten. Niet-rokers die regelmatig worden blootgesteld aan passief roken hebben ook last van dezelfde effecten.

Langetermijngevolgen
Rokers hebben een hoger risico op het ontwikkelen van bepaalde luchtwegaandoeningen zoals emfyseem en chronische bronchitis (COPD. Slijm compliceert deze problemen. COPD veroorzaakt ademhalingsproblemen en de verhoogde productie van dik slijm beperkt de luchtstroom nog meer. Roken leidt uiteindelijk tot een verdikking van de longvliezen.

Vastzittend slijm oplossen door gebruik te maken van slijmverdunners

Bij vastzittend slijm kun je een middel gebruiken met acetylcysteïne, een slijmverdunner, wat taai slijm in de luchtwegen dunner maakt. Hierdoor kun je het slijm gemakkelijker ophoesten. Het kan worden gebruikt bij hoest bij verkoudheid, maar ook bij chronische (luchtweg)aandoeningen als COPD, astma en cystische fibrose (CF).

Hoesttablet met slijmverdunner
Een hoesttablet met broomhexine kan ook effectief zijn bij vastzittende hoest. Broomhexine is een slijmverdunner. Taai slijm in de luchtwegen maak je hiermee vloeibaarder en het vastzittende slijm kun je daardoor gemakkelijker ophoesten. Dit effect is in de regel binnen enkele dagen merkbaar. Het middel kan worden gebruikt bij hoest, maar ook bij ziekten als COPD en cystische fibrose. Lees voor gebruik altijd eerst de bijsluiter.

Vastzittend slijm in de keel oplossen / Bron: Istock.com/ajijchanVastzittend slijm in de keel oplossen / Bron: Istock.com/ajijchan

Overtollig slijm uit je longen ophoesten

Ademtechniek is aan te bevelen als je (chronische) longklachten hebt, zoals COPD. Door overtollig slijm in je longen, krijg je minder lucht binnen. Het beoefenen van hoesttechnieken in de juiste houding is belangrijk, zodat de zwaartekracht meehelpt bij het afvoeren van slijm. De juiste houding hangt af van de locatie plaats waar het slijm zich ophoopt. Het slijm kan zich boven, in het midden of onder in (een van) de longen ophopen.

Slijm boven in de long(en)

Opgehoopt slijm in het bovenste deel van de long geeft in de regel weinig problemen en zal door de zwaartekracht vrij gemakkelijk uit het longdeel weglopen.

Slijm in het middelste deel

Slijm afvoeren uit het middelste deel van de long kun je het beste doen op je zij met de te reinigen long boven, de zogeheten 'zijligging'.

Slijm in het onderste deel

Bij opgehoopt slijm onder in de long(en), zul jeervoor moeten zorgen dat de onderkant van je ribbenkast hoger ligt dan je keel. Dit kan op drie manieren. Je kunt allereerst op handen en knieën zitten en je hoofd op je handen leggen. Je kunt ook op je buik gaan liggen met een dik kussen onder het bekken. Op deze manier komt je hoofd lager te liggen dan je bekken. Wanneer er sprake is van slijmophoping in één long, kun je voor een zijligging kiezen, met de te reinigen long boven. Leg daarbij een kussen onder het bekken. Het is namelijk de bedoeling dat je hoofd lager ligt dan je bekken.

Oefeningen

Begin eerst met rustig en ontspannen in en uit te ademen. Daarna ga je diep in- en uitademen waardoor er een luchtstroming in de longen teweeg wordt gebracht wat het slijm in beweging brengt. Leg daarbij je hand op die plek op de ribbenkast waar het slijm vastzit. In het middelste deel is dat een handbreedte onder de oksel en in het onderste deel van de longen is dat op de onderste ribben. Adem daarbij langzaam in door je neus en adem uit door je mond en tracht daarbij de lucht naar je hand toe te sturen.

Zodra het slijm loskomt, moet het naar de luchtpijp toe en dat slijm kun je door de techniek van het 'huffen' beter kwijt dan door te hoesten. Je ademt in en stoot de lucht in één keer uit door krachtig ‘HHUFF’ te roepen. Hiermee duw je het slijm uit je longen omhoog. Adem de eerste keer weinig lucht in en huf slechts kort. Daarna wat dieper ademen en wat langer huffen. Neem er de tijd voor. Bij taal slijm heb je niet alles binnen enkele minuten weggehufd.

Wanneer je aanvoelt dat het slijm bijna bij je keel is aanbelandt, kun je overgaan tot hoesten. Adem dan eerst goed in, want je hebt veel lucht nodig voor een effectieve hoeststoot. Soms krijg je een hoestprikkel terwijl het slijm nog niet hoog genoeg is. Dan kun je het beste deze prikkel afremmen door te slikken, een slokje te drinken, oppervlakkig te ademen (maak een tuutje met je lippen), te snuiven of of door gapend in te ademen.

Met een fysiotherapeut kan je het huffen en het ademhalen oefenen.

Een bosje tijm / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (CC0)Een bosje tijm / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (CC0)

Voedingsadviezen bij slijm in de keel

Neem de volgende adviezen in acht bij (vastzittend) slijm in keel:
  • eet geen vette, geraffineerde voeding;
  • drink geen melk, want dit zorgt voor slijmvorming (ofschoon zure melkproducten, zoals karnemelk, yoghurt en kwark geen klachten opleveren);
  • eet gezond en gevarieerd en kies vitamine- en mineraalrijk voedsel (bij voorkeur een plantaardig dieet);
  • drink door de dag heen wat kruidenthee (met anijs, bevernel, eucalyptus, tijm en guldenroede), en doe er wat honing bij.

Wat ook belangrijk is, zeker als je COPD hebt, is stoppen met roken of meeroken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Kriebelhoest of vastzittende hoest - wat is het verschil?Je wilt van je hoest af wat nu? Hoesten kan heel erg vervelend zijn zeker als je niet weet wat je er precies tegen kunt…
Bronchitis: hoe pak je dat aan?Bronchitis: hoe pak je dat aan?Bronchitis is dikwijls iets heel erg lastig. Het begint met een kriebel achter in de keel. Dan loopt dit door naar je bo…
Hoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: slijm ophoesten, droge hoest, baby's die hoesten. Het hoesten is een verdedigingsreflex van het lichaam en tree…
Last van kriebelhoest?U valt bijna in slaap, en dan barst u opeens uit in een hoestbui door een vervelende kriebel in de keel. Een prikkelend…
Zwanger worden en vruchtbaar slijmZwanger worden en vruchtbaar slijmJe wilt zwanger worden. Maar wanneer weet je nou wanneer je op je meest vruchtbaar bent en dus ook de meeste kans hebt o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/147950-vastzittende-hoest-verhelpen-huismiddel-tegen-hoest-slijm.html
  • http://www.fysiodokkumdamwoude.nl/therapie/copd.html
  • http://www.huisartsenlokeren.be/folder-hoest.pdf
  • http://www.diakonessenhuis.nl/Patientenfolders/publicatie/80022%20Hoe%20krijg%20ik%20overtollig%20slijm%20uit%20mijn%20longen%2017-02-2011%20%20.pdf
  • Livestrong. Smoking & Phlegm. https://www.livestrong.com/article/246639-smoking-phlegm/ (ingezien op 29-6-2018)
  • Native Remedies. Throat Mucus & Phlegm. https://www.nativeremedies.com/ailment/phlegm-and-throat-mucus.html (ingezien op 29-6-2018)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Dirima
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • Afbeelding bron 3: Wavebreakmedia/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/mkrberlin
  • Afbeelding bron 5: Zerocool, Pixabay
  • Afbeelding bron 6: Istock.com/ajijchan
  • Afbeelding bron 7: Evan-Amos, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Slijm in de keel: oorzaken en vastzittend slijm ophoesten"

Reacties

Jan Olthuis, 10-04-2017 13:23 #9
Goed artikel! Maar mijn probleem is daardoor nog niet opgelost. Overdag weinig of geen problemen, 's nachts tijdens het slapen loopt het taaie slijm (is mijn redenatie) vanuit de longen terug naar mijn keel. Dit los ik op door broom… tabletjes te gebruiken. Aan het einde v/d nacht stik ik bijna en moet ik uit mijn bed. Na een kwartiertje is dat over, maar het is wel belastend. Wat is daar aan te doen? Reactie infoteur, 01-05-2017
Dat kan u het beste met uw huisarts overleggen. Hij of zij kent uw medische situatie en kan u daarin adviseren.

Jos Verspaget, 08-03-2017 09:01 #8
Gedurende de nacht hoopt zich slijm op achter in de keel. Dat is al jaren zo. Dat probeer is los te "schrapen" en dan door te slikken. Dat laatste lukt niet of nauwelijks. Is er een remedie? Reactie infoteur, 30-03-2017
Het lijkt mij allereerst van belang om de oorzaak van deze slijmophoping te achterhalen. U kunt uw klacht bespreken met uw huisarts, die nader onderzoek kan doen of u zo nodig verwijst naar een KNO-arts.

P. Eshuis, 04-01-2017 15:11 #7
Geachte lezer. Bij de apotheek kreeg ik tegen vastzittend slijm in de keel en stembanden acetycysteine.Ik heb een halve bruis tabl. ingenomen.vlg.de apotheker kon ik dat gebruiken met samenwerking van med. die ik dagelijks inneem.Ik heb ernstige diverticulose en spasme.
Mijn darm reageerde op dit medicijn met pijn en zeurend gevoel. toen heb ik duspataline genomen twee keer, dat hielp niet.Later op de dag nam ik Aciforce Probioticum, dat werkte wel.
Ik ben enkel overgevoelig voor cofeïne en codeïne. Nu weet ik niet hoe ik van die lastige slijm af kan komen. Reactie infoteur, 06-02-2017
Vraag de apotheker of eventueel uw huisarts of er een alternatief is die goed samengaat met de medicijnen die u slikt en de klachten die u heeft.

Chaudry, 17-12-2016 02:52 #6
Mn dochtertje van 1 jaar en 6 maanden heeft al 4 dagen last van slijm ophoesten verkoudheid en veel overgeven na flesje melk en diarree, ze drinkt alleen maar en wil niks eten, soep vindt ze lekker, maar dat is dan ook alles wat ze binnenkrijgt en lager weer dr uit krijgt met al het slijm… Ik spoel haar neusje voor het eten en slapen en gebruik vicks op haar borstje maar niets helpt echt.ze is al 1,7 kilo lichter in 4 dagen.

Ik twijfel of ik haar hoestsiroop moet geven, maar ik heb alles al geprobeerd, kan ik nog even wachten met een ander oplossing of moet ik de gok toch wagen. Reactie infoteur, 21-12-2016
Ik raad u aan om contact op te nemen met de huisarts. Deze kan bekijken wat de beste oplossing is bij uw dochtertje.

Anoniem, 24-11-2016 08:31 #5
Goedendag,

Ik ben al meer dan een week misselijk door al het slijm in mn keel. 'S avonds gaat alles prima maar 's ochtends, wanneer ik op school ben begint het weer. Ik voel al het slijm als een "blokkade". Het lijkt netalsof mijn keel dicht wordt geknepen. Ik kan mn lessen niet volgen. Ik heb medicijnen tegen mijn misselijkheid e.d. ontvangen maar dat helpt voor een poosje. Wat kan ik bet beste doen ik begin me er echt aan te ergeren

Mvg Reactie infoteur, 03-12-2016
Je kunt het beste aan de huisarts vragen wat de oorzaak is van al dat slijm in je keel en wat er het beste aan gedaan kan worden. Mogelijk dat een slijmverdunnend middel, waardoor het ophoesten van slijm makkelijker wordt, helpt.

Anoniem, 04-10-2016 23:00 #4
Ik heb eigenlijk sinds de kleuterklas slijm in m'n keel. Als ik mijn tanden poets voel ik het slijm 'naar boven' komen en spuug ik dat uit. Ik vind dit heel vervelend als ik mijn tanden poets. En als ik verkouden ben voel ik dat slijm altijd in m'n keel. Wat kan ik eraan doen? Reactie infoteur, 08-10-2016
Er zijn mensen die wat gevoelig zijn voor bepaalde ingrediënten in tandpasta (bijvoorbeeld fluoride). Door over te stappen op bijvoorbeeld Parodontax, zou je kunnen uitproberen of je hierbij minder last hebt.

P. J. Langeveld, 28-09-2016 10:25 #3
In de eerste week van september ben ik gevallen op mijn wandelstokje, dit precies op het middengedeelte van mijn borst. Ik ben een man van 74 jaar en heb veel last van het hoesten, dan is het een uitbarsting van mijn borst en geeft veel pijn. Ik heb Tremadol van de huisarts tegen de pijn. Maar nu heb ik, ik denk een week last van heel taai slijm wat bij het doorhoesten naar boven komt. Daardoor ben ik soms een hele tijd aan het rochelen en het gevolg is dan het hoesten met het taaie slijm en veel pijn in mijn gekneusde borst. Wat doe ik daaraan? Reactie infoteur, 28-09-2016
Het is verstandig om dit met uw huisarts te bespreken. De huisarts zal eerst bekijken wat het vele hoesten veroorzaakt en of er bijvoorbeeld sprake is van een longontsteking. Bij vastzittende hoest (taai slijm, dik slijm of kleverig slijm dat niet gemakkelijk loskomt), kan het zijn dat hij acetylcysteïne voorschrijft. Dit middel verdunt taai slijm in de longen. U kunt het daardoor makkelijker ophoesten.

Elsbeth, 17-02-2016 07:53 #2
Ik ben diabeet en spuit vier keer per dag met de nodige tabletten…
heb een griepspuit gehad in oktober en jarenlang geen last gehad nu vorig jaar ook zwaar verkouden en dit jaar ook weer het begon met keelpijn en een zwaar vastzittende hoest ook ben ik mijn stem kwijt en de suiker weer helemaal ontregeld… vanmorgen nuchter 13.9.
keelpijn bijna weg gelukkig maar die hoest? welk drankje is het beste? Reactie infoteur, 17-02-2016
Bronchostop hoestdrank is een traditioneel kruidengeneesmiddel dat vastzittende hoest door taai slijm, prikkelhoest of kriebelhoest en/of keelpijn bij bijvoorbeeld een verkoudheid, verlicht. Bronchostop hoestdrank is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar. De hoestdrank bevat geen alcohol en is suikervrij. Ook bevat het middel geen ingrediënten waarvan bekend is dat ze slaperig of suf maken. Bronchostop hoestdrank is volgens de bijsluiter geschikt voor mensen met diabetes. Lees hier verder: http://goo.gl/5NwNuq.

Marthe, 14-11-2015 13:26 #1
Fijn, even geen commerciële info. Ik ga die ademhaling proberen. Ik heb gemerkt dat zuren, zoals sinaasappel, mijn slijm in de keel en borstkas versterken, het wordt erger, blijft achter in mijn keel hangen. Ook beetje bij banaan en peer. Citrusvruchten zijn eigenlijk verkeerd om nu te eten, helaas :) Deze "ziekte"periode is erg irritant, het blijft me maar storen, soms kan ik er nauwelijks door praten, dan lijkt het alsof mijn stem wordt afgeknepen en praat ik onduidelijk en hoog. Reactie infoteur, 15-11-2015
Bedankt voor uw reactie. Ik hoop dat u baat zult hebben aan de oefeningen!

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoesten
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!