InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hemicrania continua: symptomen, oorzaak en behandeling

Hemicrania continua: symptomen, oorzaak en behandeling

Hemicrania continua: symptomen, oorzaak en behandeling Hemicrania continua wordt gekenmerkt door een continue hoofdpijn aan één kant van het hoofd van fluctuerende intensiteit. De aandoening komt vaker voor bij vrouwen. De aandoening begint meestal in de volwassenheid, maar kinderen kunnen er ook last van krijgen. Het medicijn indomethacine zorgt voor een snelle verlichting van de klachten. Hemicrania continua reageert veelal niet goed op andere medicijnen die worden gebruikt om hoofdpijnklachten tegen te gaan.

Hemicrania continua

Wat is hemicrania continua?

Hemicrania continua is een chronische en hardnekkige vorm van hoofdpijn gekenmerkt door continue hoofdpijn die varieert in ernst, altijd optreedt aan dezelfde zijde van het gezicht en hoofd, en gepaard gaat met andere symptomen. Je hebt bij deze vorm van hoofdpijn elke dag last van hoofdpijn, ofschoon de ernst van de klachten kan variëren, maar de hoofdpijnklachten zijn nooit helemaal weg. Er zijn periodes waarbij de hoofdpijnklachten verergeren en er kunnen ook korte periodes optreden waarbij je heftige steken aan één kant van het hoofd voelt.

Alcohol kan een uitlokkende factor zijn van hemicrania continua / Bron: Istock.com/karelnoppeAlcohol kan een uitlokkende factor zijn van hemicrania continua / Bron: Istock.com/karelnoppe
Uitlokkende factoren
Er zijn factoren die kunnen zorgen voor verergering van de klachten, zoals:
  • intensief sporten;
  • stress en spanning;
  • ontspanning na een periode van stress;
  • slaapgebrek;
  • hormonale veranderingen bij vrouwen; en
  • (soms) het drinken van alcohol.

Symptomen hemicrania continua

Hemicrania continua wordt gekenmerkt door een continue halfzijdige hoofdpijn, ofwel in de linkerkant ofwel in de rechterkant van het hoofd, van fluctuerende intensiteit. Vaak is de pijn gelokaliseerd aan de zijkant van het hoofd, bij de slaap, in het voorhoofd of rond het oog. Soms zit de hoofdpijn op andere plekken en de pijn kan uitstralen naar nek of schouders. De hoofdpijn wisselt meestal niet van kant.

Beloop

De hoofdpijn gaat nooit helemaal weg. De pijn wordt normaal gesproken ervaren als mild tot matig in intensiteit, maar soms vinden er exacerbaties plaats. Dan zijn de hoofdpijnklachten gedurende enkele uren of dagen erger. Soms kun je dan ook gedurende korte tijd heftige steken ervaren.

Andere klachten

Bijkomende klachten kunnen onder meer bestaan uit:
  • hangende oogleden;
  • wijdere of juiste nauwere pupillen;
  • waterige ogen;
  • rode ogen;
  • gezwollen oogleden;
  • loopneus / verstopte neus;
  • niet goed tegen licht of geluid kunnen;
  • soms misselijkheid en braken.

Kenmerk

Het kenmerk van dit syndroom is de absolute positieve respons op behandeling met het medicijn indomethacine.

Oorzaak hemicrania continua

De oorzaak van hemicrania continua is niet bekend. Het is niet duidelijk of er een genetisch component aanwezig is. Mogelijk speelt overprikkeling van de vijfde hersenzenuw een rol bij het ontstaan van hemicrania continua. Het is echter niet precies bekend waardoor deze overprikkeling ontstaat.

Diagnose hemicrania continua

Hieronder staan de huidige diagnostische criteria voor deze aandoening, zoals is te vinden in de International Classification of Headache Disorders (tweede editie 2004):

Hemicrania continua

Omschrijving: aanhoudende hoofdpijn welke heel goed reageert op het medicijn indomethacine

Diagnostische criteria

A. De hoofdpijn moet meer dan 3 maanden aanwezig zijn
B. De volgende kenmerken moeten allemaal aanwezig zijn:
  • unilaterale pijn waarbij de hoofdpijn niet van kant wisselt;
  • de pijn is dagelijks en continu aanwezig, zonder pijnvrije periodes;
  • matige intensiteit, maar met exacerbaties van ernstige pijn.
C. Ten minste een van de volgende autonome functies treden op tijdens periodes van verergering en aan dezelfde kant waar de pijn aanwezig is:
  • rode of tranende ogen;
  • verstopte neus en/of loopneis;
  • ipsilaterale (aan dezelfde zijde) miosis en/of ptosis (nauwere pupillen en/of laagstand van het bovenooglid).
D. Volledige respons op therapeutische doses indomethacine
E. De hoofdpijn kan niet toegeschreven worden aan een andere aandoening

Behandeling

Behandeling met indomethacine

Indomethacine zorgt voor een snelle verlichting van de symptomen. Behandeling met indometacine 50-300mg per dag; vaak vindt er een opbouw plaats. Contole is nodig na 2 weken, waarbij de diagnose vervalt wanneer er geen respons is op indometacine. Behandelingsduur van ten minste drie maanden. Vaak verdwijnen de klachten grotendeels of helemaal. Gastro-intestinale klachten die kunnen optreden als bijwerking van indometacine, kunnen behandeld worden met ranitidine 2dd150mg, een maagbeschermer.

Andere medicijnen

Hemicrania continua reageert dikwijls niet goed op andere medicijnen die worden gebruikt om hoofdpijnklachten tegen te gaan, zoals paracetamol, aspirine, ibuprofen, diclofenac of naproxen. Wanneer het middel indomethacine niet goed verdragen wordt, kan bij volwassenen celecoxib mogelijk uitkomst bieden. Met kinderen is hier nog weinig ervaring mee opgedaan. Een enkele keer kunnen de medicijnen topiramaat of amytriptiline uitkomst bieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steken in het hoofdSteken in het hoofdSteken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel…
Psoriasis pustulosa: pusblaasjes op handen, voeten, lichaamPsoriasis pustulosa: pusblaasjes op handen, voeten, lichaamPsoriasis pustulosa is een vorm van psoriasis die zelden voorkomt. Het wordt gekenmerkt door steriele pustels (puisten),…
Ziekte van Hallopeau: huidafwijking van de vingers of tenenZiekte van Hallopeau: huidafwijking van de vingers of tenenDe ziekte van Hallopeau, ook wel acrodermatitis continua van Hallopeau of acrodermatitis continua suppurativa genoemd, i…
Aandoeningen: de verschillende soorten hoofdpijnHoofdpijn is een veel voorkomende klacht waarmee mensen de huisarts bezoeken. Vaak is de oorzaak van hoofdpijn onschuldi…
Hoofdpijn: tips, soorten en hoofdpijn oorzaken en symptomenHoofdpijn: tips, soorten en hoofdpijn oorzaken en symptomenHoofdpijn: tips, hoofdpijn soorten en hoofdpijn oorzaken en symptomen. Hoofdpijn is in al zijn vormen een courante klach…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/TanyaRozhnovskaya
  • http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/hoofdpijn/hemicraniacontinua.php
  • http://www.migrainetrust.org/factsheet-hemicrania-continua-10920
  • http://www.webmd.com/migraines-headaches/guide/hemicrania-continua-symptoms-treatment
  • http://www.erasmusmc.nl/47445/674532/2253326/Hoofdpijn
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/zeldzame_soorten_hoofdpijn_422766.html
  • http://www.ninds.nih.gov/disorders/hemicrania_continua/hemicrania_continua.htm
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/karelnoppe

Reageer op het artikel "Hemicrania continua: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!