InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hemicrania continua: Constante eenzijdige hoofdpijn

Hemicrania continua: Constante eenzijdige hoofdpijn

Hemicrania continua: Constante eenzijdige hoofdpijn Hemicrania continua is een vorm van hoofdpijn zonder bekende oorzaak en risicofactoren (mei 2018). De patiënt (meestal een vrouw) ervaart constante, eenzijdige hoofdpijn met ook dagelijks nog een verergering van deze symptomen (exacerbaties). Tijdens deze exacerbaties verschijnen ook andere symptomen, zoals onder andere een verstopte neus, een overgevoeligheid voor licht en braken. Dankzij een juiste diagnose is het mogelijk om hemicrania continua goed te behandelen en daarom patiënten te helpen hun dagelijkse pijn onder controle te houden. Dankzij een medicamenteuze behandeling is het mogelijk om de meeste patiënten vrijwel volledig te bevrijden van de pijn.

Epidemiologie

Hemicrania continua is een zeldzame vorm van hoofdpijn die vaker voorkomt bij vrouwen. De incidentie en prevalentie van hemicrania continua is onbekend (The Migraine Trust, 2018). De aandoening begint meestal op volwassen leeftijd, maar ook kinderen vanaf vijf jaar en zestigplussers zijn mogelijk aangetast.

Oorzaken van hemicrania continua

Hemicrania continua is een primaire vorm van hoofdpijn. Dit houdt in dat de arts een onderliggende organische oorzaak zorgvuldig heeft uitgesloten. De oorzaak van dit syndroom is niet bekend anno mei 2018. Het is evenmin duidelijk of een genetisch element een rol speelt, wat bijvoorbeeld wel het geval is bij migraine (aanvallen van een aura en/of eenzijdige hoofdpijn).

Symptomen: Constante eenzijdige hoofdpijn

De patiënt heeft een constante, eenzijdige hoofdpijn en/of pijn aan het gezicht gedurende de hele dag. De kant van de pijn blijft steeds hetzelfde. Daarnaast ervaart de patiënt aanvallen van vaak nog ernstigere kloppende, schietende of stekende pijn. Deze ‘exacerbaties’ (verergering van de symptomen) houden volgens Migrainetrust.org twintig minuten aan en verschijnen gemiddeld drie tot vijf keer per dag.

Roodheid van het oog komt ook voor bij hemicrania continua / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Roodheid van het oog komt ook voor bij hemicrania continua / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
Bijkomende symptomen
De patiënt heeft bovendien bijkomende symptomen die aan dezelfde kant als de pijn van de hoofdpijn verschijnen:

Ook ervaart de patiënt andere symptomen zoals concentratieproblemen, prikkelbaarheid, rusteloosheid, zweten, een overgevoeligheid voor licht (fotofobie) of geluid (fonofobie), misselijkheid en braken.

Diagnose en onderzoeken

Het is voor de arts niet altijd eenvoudig om een onderscheid te maken tussen hemicrania continua en andere soorten hoofdpijn. Daarnaast ervaren patiënten soms verschillende soorten hoofdpijn op verschillende momenten in hun leven om verschillende redenen. Het is bijgevolg mogelijk dat een patiënt met hemicrania continua eveneens kampt met migraine. De diagnose is gebaseerd op een medische geschiedenis, een neurologisch onderzoek en de positieve verbetering op het medicijn indometacine. Het is belangrijk dat de patiënt dit medicijn onder toezicht van een arts neemt. Het geneesmiddel is namelijk niet geïndiceerd voor bepaalde maagaandoeningen en ook is voorzichtigheid geboden bij andere patiënten. Soms opteert de arts om nog verdere beeldvormende onderzoeken van het hoofd uit te voeren, zoals een CT-scan, omdat hij zeker wil zijn dat de geassocieerde symptomen niet te wijten zijn aan een andere neurologische aandoening of een tumor.

De patiënt houdt best een hoofdpijndagboek bij zodat de arts belangrijke en accurate informatie over de hoofdpijn te weten komt. Hierin vermeldt de patiënt:
  • bijkomende symptomen
  • de datum en het tijdstip waarop de pijnklachten begonnen en ook verergerd zijn
  • de duur van de opflakkeringen
  • de frequentie van de opflakkeringen
  • de locatie van de pijn

De symptomen moeten minimaal drie maanden aanwezig zijn alvorens de arts de diagnose kan stellen van hemicrania continua.

Behandeling

Kenmerkend aan hemicrania continua is dat de aandoening zeer goed reageert op de behandeling van het medicijn dat indometacine. Dit is een niet-steroïde anti-inflammatoir geneesmiddel (NSAID). De positieve en meestal snelle reactie op dit medicijn is bovendien een essentieel criterium voor de diagnose. Een veel voorkomende bijwerking van het medicijn is irritatie van de bekleding van de maag en het spijsverteringskanaal. Patiënten moeten bijgevolg mogelijk medicijnen gebruiken om de maag minder zuur te maken. Tricyclische antidepressiva, zoals amitriptyline, voorkomen ook deze vorm van hoofdpijn.

Prognose

De aandoening is meestal zelfbeperkend, maar sommige patiënten hebben een episodische of terugkerende vorm met verschillende fasen van hoofdpijn, gescheiden door pijnvrije perioden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hemicrania continua: symptomen, oorzaak en behandelingHemicrania continua: symptomen, oorzaak en behandelingHemicrania continua wordt gekenmerkt door een continue hoofdpijn aan één kant van het hoofd van wisselende of fluctueren…
Hoofdpijn bij een kind: oorzaken en vormen van hoofdpijnHoofdpijn bij een kind: oorzaken en vormen van hoofdpijnKinderen kunnen net als volwassenen hoofdpijn krijgen. Hoofdpijn bij een kind is vaak onschuldig. De belangrijkste vorme…
Steken in het hoofdSteken in het hoofdSteken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel…
Psoriasis pustulosa: symptomen, oorzaken en behandelingPsoriasis pustulosa: symptomen, oorzaken en behandelingPsoriasis pustulosa is een vorm van psoriasis die zelden voorkomt. Het wordt gekenmerkt door steriele pustels (puisten),…
Ziekte van Hallopeau: symptomen, oorzaak en behandelingZiekte van Hallopeau: symptomen, oorzaak en behandelingDe ziekte van Hallopeau, ook wel acrodermatitis continua van Hallopeau of acrodermatitis continua suppurativa genoemd, i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Geraadpleegd op 8 mei 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Hemicrania Continua Information Page, https://www.ninds.nih.gov/disorders/all-disorders/hemicrania-continua-information-page
  • Hemicrania continua, http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/hoofdpijn/hemicraniacontinua.php
  • Hemicrania continua, https://www.migrainetrust.org/about-migraine/types-of-migraine/other-headache-disorders/hemicrania-continua/
  • Hemicrania Continua, https://www.webmd.com/migraines-headaches/hemicrania-continua-symptoms-treatment
  • Hemicrania continua: clinical review, diagnosis and management, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5499960/
  • Hemicrania continua: How to prevent and treat persistent unilateral headaches naturally, https://www.belmarrahealth.com/hemicrania-continua-prevent-treat-persistent-unilateral-headaches-naturally/

Reageer op het artikel "Hemicrania continua: Constante eenzijdige hoofdpijn"

Infoteur: Miske
Laatste update: 22-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!