InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Steken in het hoofd of een stekende hoofdpijn

Steken in het hoofd of een stekende hoofdpijn

Steken in het hoofd of een stekende hoofdpijn Steken in het hoofd of stekende hoofdpijn rechts of links: oorzaak en behandeling. Het is zo pijnlijk: plotselinge felle steken in het hoofd. Het lijkt alsof er een mes doorheen gaat. Steken in het hoofd zijn net iets anders dan een stekende hoofdpijn: hierbij is er sprake van een langdurige hoofdpijn met het gevoel alsof er gestoken wordt. Omdat dit soort hoofdpijn lang aanhoudt, verandert deze vaak in een doffe zeurende pijn.

Steken in het hoofd

Bij steken in het hoofd zijn er korte felle steken. Het kan aanvoelen alsof er met een puntig voorwerp even snel in het hoofd wordt gestoken. Dit kan zowel rechts of links voorkomen. Steken in het hoofd duren vaak niet lang maar kunnen wel erg hevig zijn. Soms komen deze steken voor bij bepaalde bewegingen van het hoofd of de nek. Meestal zijn er één tot vijf korte steken achter elkaar te voelen die dan weer verdwijnen.

Een stekende hoofdpijn

Bij een stekende hoofdpijn wordt bedoeld een langdurig aanhoudende hoofdpijn die zich uit in verschillende steken. Vaak is dit zowel links als rechts voelbaar, soms ook aan één zijde. Omdat deze hoofdpijn lang aan blijft houden zal het uiteindelijk overgaan in een doffe zeurende hoofdpijn met soms felle steken ertussendoor (het opvlammen van de stekende hoofdpijn). Over het algemeen is een stekende hoofdpijn lastiger te behandelen dan af en toe eens steken in het hoofd.

Oorzaak van hoofdpijn

Hoofdpijn is een van de meest voorkomende klachten bij volwassenen. Bij kinderen komt hoofdpijn ook voor maar dan vaak een doffe pijn in plaats van felle steken. Voor kinderen kan hoofdpijn en dan met name steken in het hoofd zeer beangstigend zijn. Stel kinderen daarom altijd gerust en laat een arts kijken naar de oorzaak van de pijn.

Een bekende oorzaak van steken is migraine. Typerend voor migraine is dat deze vaak gepaard gaat met overgevoeligheid voor geluiden en licht. Er wordt veelal gezegd dat migraine een bonzende en kloppende hoofdpijn laat zien, vaak aan één kant van het hoofd. Er zijn echter ook patiënten die tussendoor zeer felle steken voelen in het hoofd. Vaak wordt bij felle steken gedacht aan een hersentumor. Jaarlijks komt in Nederland bij 950 mensen een kwaadaardige tumor voor in het centrale zenuwstelsel. Patiënten met een hersentumor leven gemiddeld nog 1 tot 15 jaar na de diagnose. Het is dan ook logisch dat veel mensen angst hebben voor een hersentumor. Hoofdpijn bij een hersentumor komt alleen voor wanneer de tumor zo groot is dat de druk in het hoofd toeneemt. De hoofdpijn is dan vooral en allereerst aanwezig bij hoesten, niezen tillen en bukken.

Er kan ook een probleem zijn in de nek waardoor een zenuw bekneld zit. Dit kan flinke steken opleveren in het hoofd bij bepaalde bewegingen. Vaak wanneer met het hoofd plots beweegt wordt zoals een gebaar van: "kom hier" kan dit felle steken oproepen. De oorzaak voor een beknelde zenuw kan een ongeval zijn of het liggen in een vreemde lichaamshouding, bijvoorbeeld tijdens een operatie. Ook een verkeerde werkhouding kan stekende hoofdpijn opleveren.

Een ander veel voorkomend verschijnsel is het werken achter de pc of veel tv kijken. Deze twee dingen geven onrustige beelden en vaak ook een ongunstige werkhouding. Onze ogen zijn niet bedoelt voor langdurig staren naar een schermpje met onrustige beelden. Ogen willen bewegen, inzoomen en uitzoomen. Het is dan ook niet vreemd dat veel mensen stekende hoofdpijn krijgt. Het gaat vaak om een aanhoudende hoofdpijn die bonkt en steekt. Te weinig vocht drinken heeft als gevolg dat de bloedvaten in het hoofd uitzetten om zo goed mogelijk gebruik te kunnen maken van het vocht dat nog aanwezig is. Het gevolg: felle steken in het hoofd.

Clusterhoofdpijn komt bij meerdere mensen voor en wordt gevoeld als aanvallen van steken in het hoofd gecombineerd met een doffe hoofdpijn. Deze pijn kan zo hevig zijn dat men 'over de grond rolt' van de pijn en de ogen gaan tranen. Bij paroxymale hemicrania komt dit ook voor. De aanvallen kunnen bij deze vorm van stekende hoofdpijn wel een uur duren.

Behandeling

Omdat steken in het hoofd verschillende soms onduidelijke oorzaken kent, is het vaak lastig om goed te behandelen. De volgende behandelingen kunnen de pijn verlichten:
  • Migraine: het vermijden van stoffen die een aanval uitlokken zoals koffie, thee, tabak, alcohol of stress. De arts kan triptanen voorschrijven (een medicijn tegen migraine) of men kan zelf pijnstillers nemen. Paracetamol werkt niet bij migraine. Wanneer de hoofdpijn afzakt met paracetamol dan is er zeer waarschijnlijk geen sprake van migraine.
  • Hersentumor: verwijderen van de tumor, bestraling en/of chemotherapie. Daarnaast kan gedacht worden aan een experimentele behandeling. Dit is een behandeling die nog in de kinderschoenen staat en waarmee in de toekomst andere patiënten beter geholpen kunnen worden.
  • Beknelde zenuw: in veel gevallen zal dit na enkele dagen tot weken vanzelf genezen. Soms moet de nek 'recht gezet' worden. Het is echter onduidelijk of de klachten daarmee eerder verdwijnen.
  • Verkeerde werkhouding: door de werkhouding te verbeteren zal de hoofdpijn vaak snel weer afnemen. Dit kan enkele dagen duren.
  • Pc of tv: niet langdurig staren naar het beeldscherm. Kijk regelmatig even weg, om je heen of loop weg van het beeldscherm. De hoofdpijn zal na enkele dagen minder worden.
  • Paroxymale hemicrania en clusterhoofdpijn: wordt vooral gezien op bepaalde momenten of seizoenen. Houdt hier rekening mee en zorg voor sterke pijnstilling. Extra zuurstof inademen kan de pijnklachten verminderen.
Wanneer er geen oorzaak te vinden is, wordt de behandeling veel lastiger. Lichte pijnstillers als paracetamol kunnen de ergste klachten vaak verhelpen. Het nadeel is dat steken in het hoofd vaak zo fel en plots zijn dat het innemen van paracetamol al te laat is. Probeer in ieder geval extra goed door te ademen en rustig te blijven. Toenemende druk in het hoofd verergert de klachten alleen maar.
Gerelateerde artikelen
Steken in het hoofdSteken in het hoofdSteken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel…
Stekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnStekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnEén van de meest voorkomende gezondheidsklachten is hoofdpijn. Er zijn heel veel vormen van hoofdpijn en ook nog eens ta…
Steken in de zij bij sporten: oorzaken en behandelingSteken in de zij bij sporten: oorzaken en behandelingIedereen heeft het wel eens meegemaakt: steken in de zij tijdens lichamelijke inspanning. Deze zeurende en stekende pijn…
Steek in je lichaamSteek in je lichaamVeel mensen hebben wel eens last van steken op plaatsen in het lichaam. Maar waar komen die steken nou vandaan en wat is…
Steken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikSteken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikVraagt ​​u zich af wat de oorzaak kan zijn van stekende pijn in de bovenbuik? In dit artikel wordt stilgesta…

Reageer op het artikel "Steken in het hoofd of een stekende hoofdpijn"

Reacties

Ineke Janssen, 31-05-2017 10:21 #5
Heb al weken stekende hoofdpijn hele hoofd. overdag aanwezig, vooral s'nachts is het erger, kan daarom niet slapen, of word er wakker van. loop wel bij de fysio, maar het helpt nog niet echt. weten jullie een oplossing, wat ik moet doen, onze huisarts zegt dat het eventueel spanningshoofdpijn is. maar ik maak me toch ongerust, omdat ik dit nog nooit gehad heb, zou graag een reactie krijgen. met vr. groeten ineke janssen

T., 21-11-2014 13:40 #4
Ik heb altijd erge steken naar het reizen in de bus auto of metro die ook niet meer weg gaan voor 2 uur lang. Ik kan dan alleen maar liggen en word ook misselijk (vaak ook braken als ik dan ga liggen). Ook bij bukken last ik heb dit al altijd volgens mij. Asperine werkt niet ook heel irritant kan ik niks doen soms duurt het wel 2 dagen voor het over is. Wat kan ik hieraan doen?

Nelly, 24-10-2014 14:43 #3
Heb al jaren hoofdpijnklachten, kan ik meestal onder controle krijgen met saridon, gebruik ik niet elke dag.alleen paracetamol helpt niet. Sinds een paar weken heb ik heftige pijn en steken in het hele hoofd.kan slecht slapen.het liggen is erg pijnlijk. Saridon helpt niet… Wat kan ik hier aan doen?

Eldina, 17-10-2014 22:50 #2
Van af mijn 14 heb ik steken in mijn hoofd.zijn ontstaan na het plaatsen van een drain in mijn hoofd (waterhoofd). nu ben ik 41 jaar en heb nog last van.ik voel het op komen met hevige hart kloppingen, angstig gevoel in mijn borst, dan voel ik het via mijn neus naar mijn ogen drukkend gevoel.en dan komt die hevige steek in mijn hoofd het voelt als kramp, of als je ijskoud water drinkt.ik hoop snel iets van jullie te horen vriendelijke groet eldina pejcinovic

Willy, 03-10-2013 17:32 #1
Twee dagen en nachten heb ik ook steken in hoofd rech s, ik had het er toevallig over bij zomaar een ontmoetings centrum. ze zei dat het op het heeeeel veel mensen het erover hebben en er erg veel last van hebben, hoe kan dat?zit er iets in de lucht of zo.of is het straling, of luchtdruk. mag er publicatie komen in de media
dan hoeft niet iedereen zo ongerust te zijn misschien.
van de mobieltjes, heb het nooit eerder gehad en gehoord.groet willy

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 15-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!