InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Steunkousen en aandoeningen van vaatstelsel en lymfestelsel

Steunkousen en aandoeningen van vaatstelsel en lymfestelsel

Steunkousen zijn kousen die extra druk geven op plaatsen in de onderbenen waar vocht is opgehoopt en waardoor het vocht kan verdwijnen en door druk de bloedsomloop wordt gestimuleerd. Het zijn gebreide kousen in twee soorten namelijk vlakbrei en rondbrei. Vlakbrei kousen zijn steviger en geven meer druk dan rondbrei kousen maar hebben als nadeel dat er zich een naad bevindt aan de achterzijde van de kousen. Dragers van steunkousen hebben dikwijls moeite om de kousen aan te doen en hebben dan hulp nodig.

Aandoeningen van vaatstelsel of lymfestelsel

De kousen zijn bedoeld voor mensen die last hebben van aandoeningen van het vaatstelsel of lymfestelsel waardoor vocht in de benen ontstaat. De steunkousen kunnen dan de vochtophoping bestrijden en de aderen ondersteunen. Met die kwalen blijven rondlopen is onverstandig omdat de overlast dan steeds groter wordt. Overigens kan de kwaal tijdelijk zijn maar velen hebben er voorgoed last van. Bij tijdelijke last kan met goede steunkousen het vocht binnen een paar dagen of weken verdwenen zijn. Maar het kan helaas weer terugkomen waardoor de kousen weer moeten worden gedragen.

Bloedsomloop door druk gestimuleerd

De druk die de kousen veroorzaken is bij de enkel het grootst en loopt vandaar geleidelijk naar boven. Door die druk wordt de bloedsomloop naar boven gestimuleerd en wordt het onderbeen weer voorzien van voeding en zuurstof. Ook eventuele zwellingen nemen door die druk af.

Verschillende soorten steunkousen

Uiteraard zijn steunkousen in verschillende maten en ook diverse soorten verkrijgbaar. De belangrijkste indeling is in verschillende drukklassen. De eerste klasse staat voor lage drukkracht en de hoogste drukkracht wordt aangegeven met klasse vier. De meest gebruikte kousen behoren tot klasse twee. Een voordeel van deze klasse is dat de kousen gemakkelijk zelf aan en uit te trekken zijn. Bij grote spataders zal het echter noodzakelijk zijn om klasse vier te dragen.

Ook modieuze modellen

Naast soorten in klassen bestaan er ook diverse modellen zoals kniekousen, dijbeenkousen en panty’s. Verdere keuzes zijn kousen met of zonder tenen of kousen zonder hiel. En er bestaan uitvoeringen in verschillende kleuren. Veel dragers van steunkousen vinden het niet prettig dat anderen dat zien. Om die reden brengen de producenten modieuze kousen op de markt. De levensduur van steunkousen is gemiddeld tussen drie tot negen maanden. Om de levensduur te verlengen is het beter om niet automatisch dagelijks de kousen aan te trekken maar alleen tijdens perioden dat dit noodzakelijk is.

Steunkousen en preventie

Er zijn situaties waarbij het preventief dragen van steunkousen van belang kan zijn. Situaties waarbij de aderen best wat hulp kunnen gebruiken voor een goede bloedcirculatie zijn zwangerschap, lange vliegreizen of een baan waarbij de benen zwaar worden belast zoals bij zittend werk of juist de hele dag staan. Ook bij vaak en langdurig autorijden bieden steunkousen uitkomst.

Hulp bij aantrekken

Het aantrekken van steunkousen is niet altijd even gemakkelijk. Veel mensen hebben daar hulp bij nodig. De eerste keer zelf aantrekken kost velen veel moeite maar na een aantal keren, op verschillende manieren proberen, wordt al gauw de juiste techniek gevonden. Bij het helpen van anderen is het goed om eerst een goede plek uit te kiezen waarbij de patiënt en ook de helper een makkelijke houding kunnen aannemen. Daarna is het een kwestie van ervaring hoeveel kracht de helper moet zetten. Maar ook in het geval dat een helper noodzakelijk is kan na enkele keren de juiste techniek wel gevonden worden. Overigens bestaan er ook hulpmiddelen waarmee zelfstandig steunkousen kunnen worden aangetrokken.

Blijven bewegen

Tijdens het dragen van steunkousen is het wel verstandig om te blijven bewegen waardoor de spieren actief blijven. Door te lang te zitten zullen de benen stijf worden wat zeker moet worden voorkomen. De steun die de kousen geven is ook prettig tijdens het maken van een wandeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Compressietherapie - wat is het?Compressietherapie oftewel druktherapie, wordt gebruikt bij vaataandoeningen zoals ulcus cruris. Door deze therapie te g…
Spataderen en steunkousen of zwangerschapspanty'sSpataderen en steunkousen of zwangerschapspanty'sSpataderen kunnen behandeld worden door steunkousen en ter preventie van spataderen tijdens de zwangerschap, kunnen zwan…
Compressiekousen en steunkousen: Soorten, functies en tipsCompressiekousen en steunkousen: Soorten, functies en tipsCompressiekousen en steunkousen zijn nauwsluitende, elastische sokken die druk zetten op het been. De druk van steunkous…
Het principe van de bloedsomloop (hart en vaatstelsel)Het principe van de bloedsomloop (hart en vaatstelsel)Het belangrijkste doel van de bloedsomloop is het transport van het bloed door het lichaam. Het hart is de pomp die het…
Last van opgezette, dikke voetenLast van opgezette, dikke voetenVeel mensen hebben wel eens last van opgezette, dikke voeten, de voeten zijn erg dik en de schoenen passen niet goed. Ho…
Bronnen en referenties
  • Steunkousen.net
  • Livit.nl

Reageer op het artikel "Steunkousen en aandoeningen van vaatstelsel en lymfestelsel"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 23-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Medische hulpmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!