InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Steunkousen, hoe draag ik ze correct?

Steunkousen, hoe draag ik ze correct?

Steunkousen, hoe draag ik ze correct? Voor verschillende medische problemen worden steunkousen gedragen. Zo worden steunkousen gedragen na een operatie, bij spataders of flebitis. Deze steunkousen worden vaak als vervelend ervaren door de patiënt. Toch kunnen ze vele voordelen hebben. Deze voordelen heb je enkel als je de kousen correct en dagelijks draagt. Wanneer je moeite hebt om de kousen zelf aan te doen kan je hulp inschakelen van een verpleegkundige.

Steunkousen

Steunkousen zijn kousen die elastisch zijn. Het doel van de kousen is extra druk geven op de benen. Deze druk zal ervoor zorgen dat je vocht teruggeduwd wordt in de bloedbaan.

Steunkousen zijn verkrijgbaar in het wit, huidskleur of zwart. Deze kousen kunnen tot onder de knie, over de knie of tot over de bil komen. Ze zijn in verschillende maten verkrijgbaar. Sommige mensen dragen de steunkousen tijdelijk. Anderen zullen de kousen voor de rest van hun leven of een langere periode moeten dragen.

Steunkousen met rits

De klassieke steunkousen zijn niet makkelijk om aan te doen. Doordat de steunkousen redelijk sterk zijn is het moeilijk om ze uit te rekken en aan te doen. Zeker bij oudere patiënten vormt dit een probleem. Zij kunnen niet goed bukken. Ook hebben ze minder kracht om de kous uit te rekken. Omdat dit probleem al een tijd speelt is er een nieuwe vorm van steunkousen ontwikkelt. Hierbij is er een rits gezet in de klassieke steunkousen. Je kan je kousen aandoen en ritst ze daarna dicht. Door de kous helemaal dicht te ritsen krijg je hetzelfde effect als met de klassieke steunkousen.

Wanneer worden steunkousen gedragen?

Er zijn bepaalde aandoeningen waarbij wordt aangeraden om steunkousen te dragen. Deze aandoeningen zijn:
  • Oedeem
  • Flebitis
  • Een probleem aan de lymfeklieren in de benen
  • Spataders
  • Een grote wond aan het been
  • Trombose

Bovendien wordt bij bepaalde operaties ook aangeraden om zes weken steunkousen te dragen. Dit is vooral ter preventie. Hierdoor is de kans kleiner dat er een bloedklonter zal ontstaan in de benen. Deze steunkousen worden vooral aangedaan als de patiënt het bed niet uit mag.

Kousen aanmeten

Voordat je de steunkousen kan dragen moeten ze eerst aangemeten worden. Zo wordt de dikte van je enkel gemeten. Ook wordt bepaald wat de dikste plaats is van je onderbeen. Dit wordt ook gemeten. Wanneer de kousen hoger komen dan de knie wordt de omtrek van de bil ook nog gemeten. Deze meting gebeurd vaak in het ziekenhuis door een verpleegkundige of zorgkundige. Na de meting wordt bepaald welke maat voor jou van toepassing is.

Steunkousen dragen

Steunkousen dienen heel de dag gedragen te worden. Je legt ze het beste naast je bed of op het nachtkastje. Zo kan je de kousen aandoen voor je uit bed stapt. Op die manier zijn je benen nog niet dik van het wandelen en krijg je de kousen makkelijker aan. De kousen dienen heel strak aan te zitten. Dit wordt door veel personen als vervelend ervaren, maar toch is dit een teken dat je de juiste maat kousen hebt. De kous moet helemaal aangedaan worden. Dit wil zeggen dat het niet de bedoeling is om de bovenkant een paar keer op te rollen. Dan zakt de kous enkel verder af.

Ook is het belangrijk dat je huid niet te hard afgespannen wordt door de kous. Let er op dat je geen rimpels krijgt in de kous. Dit is vooral zichtbaar aan de enkel. Als je langdurig deze rimpels in je kous hebt en je doet er niets aan kan je ís avonds pijn ervaren op de plek waar de rimpels zaten. Dit komt omdat de rimpels het bloed in je enkel afsnijden.

ís Avonds als je gaat slapen mag je de kousen uitdoen. Probeer ze zo lang mogelijk aan te houden als je nog niet in je bed ligt. Door ze te vroeg uit te doen, raak je een deel van de werking kwijt. Zo heb je overdag voor niets de kousen aangehouden.

Hulp bij het aandoen van de steunkousen

Wanneer je om bepaalde redenen je steunkousen niet kan aandoen, kan je hier hulp voor inschakelen. Zo kan je partner een techniek worden aangeleerd waardoor het makkelijker is om de kousen aan te doen. Verder heb je ook de mogelijk om dagelijks een verpleegkundige bij je thuis te laten komen. Deze zal dan ís morgens de kousen bij je komen aandoen.

Wassen van de steunkousen

Steunkousen moeten vaak enkele maanden gedragen worden. Verder zijn de kousen zelf redelijk duur. Dit maakt dat aangeraden wordt om één of twee paar kousen te bestellen. Na een tijdje de kousen elke dag te dragen kunnen ze een geur krijgen. Velen zullen graag hun kousen wassen om ze opnieuw goed te laten ruiken. Toch moet je hier mee opletten. Je mag de kousen nooit in de wasmachine stoppen. Hierdoor verliezen ze hun rekbaarheid en dus ook hun werking. Wanneer je toch graag je kousen wast, is een ouderwetse wasbeurt in een emmer met zeep de beste oplossing.
© 2018 Leen0095, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Steunkousen en aandoeningen van vaatstelsel en lymfestelselSteunkousen zijn kousen die extra druk geven op plaatsen in de onderbenen waar vocht is opgehoopt en waardoor het vocht…
Compressiekousen en steunkousen: Soorten, functies en tipsCompressiekousen en steunkousen: Soorten, functies en tipsCompressiekousen en steunkousen zijn nauwsluitende, elastische sokken die druk zetten op het been. De druk van steunkous…
Spataderen en steunkousen of zwangerschapspanty'sSpataderen en steunkousen of zwangerschapspanty'sSpataderen kunnen behandeld worden door steunkousen en ter preventie van spataderen tijdens de zwangerschap, kunnen zwan…
Ulcus cruris (open been)Ulcus cruris (open been)Dit is een open wond onder aan het been. Meestal op de enkel of op de ondervoet en is moeilijk te genezen. Het doet vaak…
Last van opgezette, dikke voetenLast van opgezette, dikke voetenVeel mensen hebben wel eens last van opgezette, dikke voeten, de voeten zijn erg dik en de schoenen passen niet goed. Ho…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hutschi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Gebaseerd op een opleiding verpleegkunde en ervaring als verpleegkundige.
  • http://www.steunkousen.net
  • http://www.steunkousen.net/waarom-steunkousen/

Reageer op het artikel "Steunkousen, hoe draag ik ze correct?"

Infoteur: Leen0095
Laatste update: 09-01-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!