InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Weerstand op peil houden als de r in de maand is

Weerstand op peil houden als de r in de maand is

Weerstand op peil houden als de r in de maand is In de acht maanden van het jaar dat de r in de maand zit, is het belangrijk je weerstand op peil te houden. De r-maanden zijn de snotter- en griepmaanden. Het zijn de maanden van de korte dagen met minder zonlicht en zonnewarmte dan de overige voorjaar- en zomermaanden. In de zonnige maanden zijn we doorgaans al meer buiten, pikken meer vitaminen van het zonlicht op en bewegen we meer. Dat is goed voor onze weerstand. De herfst-, winter- en vroege voorjaarsmaanden vragen wat meer aandacht om die weerstand op peil te houden.

Tips voor een goede weerstand

R is in de maand

In september komt de r in de maand en korten de dagen. Het is de maand dat de herfst begint, het kwik daalt en er regen en storm op komst is. De zon laat zich minder lang zien, tot de dagen weer lengen en het seizoen van de lente aanbreekt. Maart roert zijn staart en april doet wat hij wil, leren de Oudnederlandse gezegden. Pas daarna komen het warmere deel van het voorjaar en de zomer en breekt de zon echt door.

Verkoudheid en griep

In de herfst- en wintermaanden zitten we vaker binnen en verblijven we dichter op elkaar. Dat is gezellig, maar verhoogt ook de kans dat we elkaar aansteken met bijvoorbeeld het verkoudheid- of griepvirus. Om niet aan verkoudheid of griep ten prooi te vallen is een goede conditie en een gezond immuunsysteem onontbeerlijk. Daar kunnen we zelf aan bijdragen door de juiste dingen te eten en drinken en goede dingen op het gebied van bewegen en ontspanning te doen.

Vitaminepillen

Is het verstandig om de huisapotheek vol te gooien met potjes vitaminenpillen of probioticadrankjes te drinken? De reclameboodschappen over die middelen beloven van alles, maar maken dat lang niet altijd waar. Maar wat snijdt dan wel hout? Er zijn een paar algemene leefregels waarmee je je weerstand op peil kunt houden:
  • Eet gezond en gevarieerd;
  • neem voldoende groente en fruit;
  • pak je rust;
  • zorg voor goede hygiëne;
  • sport of beweeg regelmatig.

Hou je weerstand op peil

Binnen blijven en de donkere maanden uitzitten is funest voor je weerstand. Er zijn een paar tips die aansluiten bij de leefregels en die zonder al te veel problemen voor iedereen op te volgen zijn. Je doet jezelf er een groot plezier mee, want het geeft je immuunsysteem een boost, je voelt je er goed bij en de zakdoek kan schoon in de zak blijven.

Tips

Groente en fruit met kleur

Groenten en fruit met kleur zitten vol vitamines die we nodig hebben om neus en longen te beschermen tegen infecties. Bètacaroteen wordt in ons lichaam omgezet in vitamine A en bètacaroteen zit onder meer in zoete aardappel, pompoen en rode biet. Naast die groenten wordt elke dag oranje of rood fruit eten aanbevolen, zoals sinaasappel, abrikoos, mango en meloen.

Knoflook en ui

Knoflook en ui zijn niet alleen smaakmakers, ze zitten stikvol oliën die infecties tegengaan. Knoflook en ui zijn ook goed voor de darmen en bevorderen een gezonde darmflora.

Vitamine C

Vitamine C is belangrijk voor het op peil houden van de weerstand. Wie gevarieerd eet en voldoende groente en fruit eet krijgt zijn dosis vitamine C wel binnen. Een volwassene heeft 250 gram groente per dag nodig en 200 gram of twee porties fruit. Vitamine C zit vooral in donkergroene groente zoals boerenkool en in citrusvruchten en kiwi’s.

Zonnestralen

Zonlicht is goed voor de aanmaak van vitamine D. Die vitamine zorgt ervoor dat we minder vatbaar zijn voor infecties. In de donkere maanden van het jaar kunnen we vitamine D tot ons nemen via onze voeding, zoals zalm, makreel, champignons en eieren. Vitamine D krijgen we ook door wandelingen in de buitenlucht te maken en de weinige zonnestralen die er zijn tot onze huid te laten doordringen. Wandelen en sporten is daarnaast goed voor de aanmaak van witte bloedcellen die we goed kunnen gebruiken. De witte bloedcellen die ook wel leukocyten of witte bloedlichaampjes worden genoemd, zorgen ervoor dat we niet ziek worden; ze komen in opstand tegen schadelijke bacteriën.

Ontspanning en sauna

Ontspanning is goed voor het immuunsysteem. Een sauna kan helpen die ontspanning te vinden. Het ontspant niet alleen het lichaam maar ook de geest en de sauna heeft een goed effect op de ademhaling. Daarbij is het goed voor de huid en helpt het je immuunsysteem versterken. In de sauna wordt je lichaamstemperatuur hoger. Wat er gebeurt lijkt op een kunstmatige koorts, waardoor er extra afweerstoffen worden aangemaakt die op jacht gaan naar mogelijke ziekteverwekkers. Met het zweten raak je afvalstoffen kwijt. Het afkoelend bad na de warme sauna activeert de doorbloeding van de huid nog meer, waarna die lekker gaat gloeien.

Zwemmen

Zwemmen is een sport die ons goed doet. Zwemmen in koud water is supergezond voor wie aan het koude water gewend is. Winterzwemmen versterkt het immuunsysteem enorm, het schudt ons lichaam wakker en de vitale organen ontvangen gedurende de koude duik ongeveer drie keer zoveel zuurstof als normaal. Doe het niet onvoorbereid en doe het liefst ook niet alleen. Voor wie het zwemmen in water onder de 10 graden een stapje te ver is kan wandelen een goed alternatief zijn. Wandelen in weer en wind, in elke maand van het jaar, is goed voor onze weerstand en we pikken er al wandelend nog zonnestralen mee op bovendien.

Afrondend

Afrondend kunnen we stellen dat gevarieerd eten, met voldoende verse groente en fruit, lichaamsbeweging en ontspanning op zijn tijd niet alleen weldadig is voor lichaam en geest, maar ook ons immuunsysteem versterkt. We zijn daardoor minder vatbaar voor de kwalen van de herfst- en wintermaanden en houden verkoudheid en griep buiten de deur.

Lees verder

© 2018 Sjaanfanameland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheidJe hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke…
Middeltjes voor tijdens de griepMiddeltjes voor tijdens de griepOok al bent u nog zo gezond en heeft u een goede weerstand, een verkoudheid of zelfs griep overvalt u toch eens in de zo…
Sauna en afvallenSauna en afvallenLekker zweten in de sauna en hierdoor afvallen. Dit is de vraag die bij veel mensen afspeelt. Veel mensen geloven, dat j…
Griep en hoe je er het snelst vanaf komtDe griep, iedereen krijgt het wel eens en je wilt er uiteraard dan ook zo snel mogelijk weer vanaf komen. In dit artikel…
Wat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomenWat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomenWat te doen bij griep? Als je besmet bent met het griepvirus dan worden bepaalde symptomen zichtbaar. Door te letten op…
Bronnen en referenties
  • Dockumer Courant – Tips om je weerstand op peil te houden – 3 januari 2018
  • https://www.margriet.nl/fitengezond/r-maand-moeten-we-nu-vitamine-slikken/ geraadpleegd op 4 januari 2018
  • https://www.radarplus.nl/article/1259/Getest-Probiotica geraadpleegd op 4 januari 2018
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/wat-staat-er-in-de-vakken-van-de-schijf-van-vijf/groente-en-fruit.aspx geraadpleegd op 4 januari 2018
  • http://www.bloedcellen.nl/witte_bloedcellen.html geraadpleegd op 4 januari 2018
  • https://www.thermenbussloo.nl/nl/arrangementen/overzicht/detox-and-yoga/winterzwemmen-en-yoga geraadpleegd op 5 januari 2018
  • https://gezondnu.nl/dossiers/sauna-ontspanning/ geraadpleegd op 5 januari 2018

Reageer op het artikel "Weerstand op peil houden als de r in de maand is"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 09-01-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!