InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Sauna en afvallen

Sauna en afvallen

Sauna en afvallen Lekker zweten in de sauna en hierdoor afvallen. Dit is de vraag die bij veel mensen afspeelt. Veel mensen geloven, dat je door een bezoek aan de sauna afvalt. Dit komt vooral doordat mensen weten dat je door veel te sporten en te zweten kunt afvallen. In de sauna zweet je ook, dus moet je toch ook afvallen. Maar dit is alles behalve waar.

Sauna

Tegenwoordig zijn sauna’s helemaal ‘’hot’’. Mensen vinden het fijn om te ontspannen en lekker in de sauna stoom te blazen. De sauna is een uitvinding uit Finland. Er zijn verschillende soorten sauna’s op de markt. De temperatuur in een sauna is erg hoog en waardoor je begint te zweten. Dit is goed voor de lichaam, omdat je overtollige afvalstoffen verliest. Dit is weer gezond voor het lichaam.

Het is voor veel mensen een vorm van ontspanning en een stukje rust. Er zijn ook heel veel mensen die denken dat je door een sauna te bezoeken, gewicht kan verliezen. Deze vraag speelt bij heel veel personen. Wat is nou precies het antwoord op dit vraag.

Afvallen door de sauna

Mensen vragen zich dus af of je door middel van een bezoek aan de sauna ook kunt afvallen. Dit is alles behalve waar. Er zijn mensen die eerst op de weegschaal gaan staan om te kijken naar hun gewicht. Nadat ze in de sauna zijn geweest, gaan ze weer op de weegschaal staan o het gewicht te vergelijken. Meestal kun je na de sauna dan ook zien dat je gewicht hebt verloren. Maar in werkelijkheid is dit natuurlijk niet zo.

Tijdens een saunabezoek verlies je veel vocht. Maar dit vocht kan je ook zo weer terug krijgen, door een glas water te drinken. Door de hitte in de sauna, verliest een mens vocht doordat de lichaamstemperatuur omhoog gaat. Door deze temperatuursverhoging gaat de persoon zweten en verliest het vocht. Maar je lichaam zorgt er weer snel voor dat het vocht dat nodig is voor je lichaam weer op peil komt. Hierdoor kom je weer op je eigen gewicht.

Voordelen sauna

Door een bezoek aan de sauna kun je niet afvallen. Maar er zijn natuurlijk wel voordelen aan een sauna. Het voordeel van een sauna is wel dat je hierdoor afvalstoffen en overtollige vocht uit je lichaam kunt halen. Dit komt doordat de doorbloeding van het lichaam wordt verbeterd. Dit is natuurlijk goed voor je lichaam en de gezondheid. Verder kom je tijdens een sauna tot je rust en heb je de mogelijkheid om te ontspannen.

Baantjes zwemmen

We kunnen concluderen: wil je heel graag afvallen, dan kan je beter baantjes zwemmen. Een bezoek aan het zwembad waarbij je veel zwemt, zorgt er dus voor dat je kunt afvallen. De sauna zal dit niet doen. Voor ontspanning is de sauna wel een ideaal middel. Door een bezoek te brengen aan de sauna, kom je tot rust en kun je genieten van een stukje ontspanning.
© 2010 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Atkins dieet: voortgezet gewichtsverliesAtkins dieet: voortgezet gewichtsverliesHet voortgezet gewichtsverlies is de tweede fase in het Atkins dieet. In deze fase voeg je elke week vijf gram koolhydra…
Lijnen: wat te doen als je gewichtsverlies stagneertLijnen: wat te doen als je gewichtsverlies stagneertDe meeste mensen die aan het lijnen zijn krijgen er een keer mee te maken: het gewichtsverlies stagneert en je valt niet…
Het Cambridge dieet, hoe werkt het?Het Cambridge dieet, hoe werkt het?Het Cambridge dieet is een dieet gebaseerd op snel afvallen met een laag calorieën dieet. Er wordt wel gezegd dat dit di…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sauna en afvallen"

Reacties

André, 20-02-2015 19:51 #4
Wat een onzin, ik ben nu een tijd bezig met afvallen en de sauna helpt er zeer goed mee. Als we een dagje sauna hebben gehad ben ik ondanks dat we daar ook gegeten hebben 2.1 kilo kwijt. Want na 8 zeer goede rondjes heeft je hart goed rondgepompt wat zeer veel energie kost en dat eet en drink ik echt niet bij in de komende week. Zo val ik iets meer dan een kilo per week af, nu al 3 maanden en echt zonder honger en geen moeite probeer het maar eens.

Carlos, 19-06-2014 09:10 #3
Er worden in dit artikel veel beweringen gedaan zonder enige vorm van onderbouwing en een verwijzing naar bronnen zou zeer op zijn plaats zijn.

Jos, 11-09-2013 00:36 #2
Nog een misverstand: je verliest geen afvalstoffen door zweten/saunagebruik.

Jake, 10-09-2012 14:19 #1
Ik ben het niet eens met de stelling. Door saunabezoek stijgt je hartslag en metabolisme. Dit werkt redelijk lang na vandaar ook dat je van saunabezoek een energie-boost krijgt. Een verhoogd metabolisme draagt wel degelijk bij aan gewichtsverlies. Ik ben het wel eens met de opmerking dat je het nemen van een sauna niet moet doen specifiek voor gewichtsverlies. Maar na je baantjes zwemmen een sauna nemen is gezond, lekker en ondersteunt wel degelijk het gewichtsverlies.

Infoteur: Fikretakin
Laatste update: 04-12-2011
Subrubriek: Dieet
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!