InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Lijnen: wat te doen als je gewichtsverlies stagneert

Lijnen: wat te doen als je gewichtsverlies stagneert

Lijnen: wat te doen als je gewichtsverlies stagneert De meeste mensen die aan het lijnen zijn krijgen er een keer mee te maken: het gewichtsverlies stagneert en je valt niet meer af. Wat kun je doen om je gewichtsverlies weer in gang te zetten?

Lijnen en diëten

Afvallen betekent voor sommige mensen een paar weken niet snoepen en vervolgens een paar kilo afvallen, zodat het gezonde gewicht weer is bereikt. Voor degenen die meer willen of moeten afvallen zijn er diverse dieetmethodes die kunnen ondersteunen bij het afvallen. Afvallen met een dieetmethode werkt vaak goed. Hordes mensen zijn al succesvol afgevallen met dieetmethodes zoals het Montignac dieet, het Atkins dieet, het South Beach dieet, Weight Watchers en het Sonja Bakker dieet. Al deze methodes zijn goede manieren om af te vallen. Een dieetmethode maakt het afvallen makkelijk, omdat er duidelijk beschreven is wat je wel en wat je niet mag eten. Mensen hebben zo een houvast om niet de fout in te gaan en toch weer te veel te gaan eten.

Help, ik val niet meer af!

De meeste lijners kennen het probleem van plotseling niet meer afvallen. De weegschaal staat al weken stil, of je bent zelfs een paar kilo aangekomen. Dit kan frustrerend en demotiverend zijn, zodat je je dieet aan de kant schuift en je de kilo's er binnen de kortste keren weer aan hebt gegeten. Wanneer de weegschaal enkele dagen op hetzelfde gewicht blijft steken, dan is er niets aan de hand, gewoon doorzetten! Wanneer je echter een aantal weken achter elkaar stilstaat, er een aantal maatregelen die je kunt proberen om je gewichtsverlies weer in gang te zetten.

Methodes om het gewichtsverlies weer op gang te brengen

Wanneer je gewichtsverlies stagneert, dan kun je een aantal dingen proberen om je gewichtsverlies weer in gang te zetten. Het is niet gezegd dat je inderdaad weer gewicht gaat verliezen, maar de kans is groot dat het weer op gang komt.
  • Denk bij jezelf goed na of je voldoende gemotiveerd bent geweest de afgelopen tijd. Zijn er niet toch dingen tussendoor geslipt, die je gewichtsverlies hebben laten stagneren? Bijvoorbeeld toch een handje chips, toch dat biertje 's-avonds of toch een blokje kaas extra? De meeste mensen "zondigen" wel eens tijdens een dieet, maar soms zondig je zonder het te merken vaker dan goed is voor je dieet.
  • Misschien ben je gestrest en snel geneigd om naar iets eetbaars te grijpen. Neem voldoende ontspanning en denk aan jezelf. Verwen jezelf met een schoonheidsbehandeling of een bezoekje aan de sauna.
  • Ga na of je medicijnen bent gaan gebruiken die het gewicht beïnvloeden. Er zijn medicijnen (bijv. bepaalde antidepressiva) die zorgen dat je lichaam veel vocht vasthoudt, waardoor je zwaarder en dikker wordt
  • Wanneer je nog niet sport, ga meer bewegen. Iedere dag een half uurtje flink doorstappen kan al de aanzet geven tot meer gewichtsverlies. Beweeg je wel, probeer dan wat intensiever te gaan sporten. De sportschool kan je hierbij goed begeleiden.
  • Doe een detox kuurtje: eet een dag of twee, drie alleen maar fruit, rauwkost en drink veel water en wat bouillon, een detox kuurtje zorgt ervoor dat je lichaam kan ontgiften, dit kan een aanzet geven tot verder gewichtsverlies.
  • Neem meer eiwitten: het eten van eiwitrijk voedsel zorgt ervoor dat je sneller een vol gevoel hebt. Gekookt ei, vis bij de warme maaltijd en een extra bakje kwark of yoghurt kunnen bijdragen aan meer gewichtsverlies.
  • Het kan zijn dat je te weinig eet. Ga na of je je wel houdt aan de hoeveelheden die het dieet voorschrijft. Wanneer je een aantal weken lijnen achter de rug hebt, kan het zijn dat je minder honger of trek hebt dan voorheen. Wanneer je te weinig eet, dan gaat je lichaam vetreserves opslaan en dan kun je zelfs aankomen, terwijl je toch zeer weinig eet.
  • Soms kan het doeltreffend zijn om één dag niet te lijnen. Dit is een rigoureuze methode die niet bij iedereen werkt. Maar wanneer andere methodes niet helpen, dan is deze de moeite waard om te proberen. Door dat je ineens, na weken lijnen, je lichaam veel eten geeft ontstaat er een soort "shockeffect". Je schudt je lichaam als het ware even wakker dat het weer aan het werk moet, doordat het ineens calorierijker voedsel krijgt. Wanneer je deze methode uitprobeert, moet je wel zeker weten dat je sterk genoeg in je schoenen staat. De volgende dag moet je namelijk wel weer rigoureus aan de slag met je dieet. Weeg je pas weer een week later om te kijken of je gewicht verloren hebt, je zult namelijk in eerste instantie de dag erna aangekomen zijn, wat demotiverend kan werken om de draad weer op te pakken.

Het afvallen lukt niet meer

Wanneer je ondanks het opvolgen van de bovenstaande tips toch niet meer afvalt, laat je dan begeleiden door een diëtist. Deze kan je goede adviezen geven en op regelmatige basis samen met jou naar je voedingspatroon en leefgewoonten kijken. Wanneer je al op een gezond gewicht bent, stop dan met lijnen en ga over op een gezond eet- en leefpatroon.
Gerelateerde artikelen
Atkins dieet: voortgezet gewichtsverliesAtkins dieet: voortgezet gewichtsverliesHet voortgezet gewichtsverlies is de tweede fase in het Atkins dieet. In deze fase voeg je elke week vijf gram koolhydra…
Mathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze is de nieuwe dieetgoeroe, na Sonja Bakker is er nu ook een boek van zijn hand, met menu's om gezond af te…
Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?Afvallen is iets waar veel mensen mee bezig zijn. We willen graag de extra kilo’s kwijt en hiervoor zijn al veel verschi…

Reageer op het artikel "Lijnen: wat te doen als je gewichtsverlies stagneert"

Reacties

R., 27-01-2019 19:17 #6
Even wat bijzaken.

De eerste paar weken val je af door vocht te verliezen. Daarna ga je vet verbranden. Dat wil je niet altijd terug zien op de weegschaal, maar wel in je taille.

Ten tweede, dames komen vaak een paar kilo aan voordat hun maandelijkse periode begint. Dit telt ook mee. Gewoon blijven doorgaan.

Het belangrijkste is om tussendoortjes te blijven eten als fruit, dan blijft je suikerspiegel beter op peil.

Succes allemaal! Zet die knop om en ga ervoor.

Willem, 03-06-2016 19:08 #5
Bij mij hetzelfde verhaal. In een maand tijd van 120kg -> 102kg. Deze krijg ik helaas niet verslagen tot nu toe. Sta een week stil tussen de 102 en de 103

Jhennifer, 05-02-2014 09:45 #4
Ook ik heb een maand of 2 hetzelfde gewicht. Ben ongeveer 13 kilo afgevallen in 3 maanden precies met een diëtiste samen dus gewoon normaal gezond eten en bewegen. Afgelopen week dus maar weer naar de diëtiste geweest. En ze zei dat je super trots mag zijn wanneer je je gewicht weet te behouden! En niet aankomt. Vooral met de kerstperiode enz Dus positief blijven wanneer je gewicht hetzelfde blijft. Bij mijn bleek de oorzaak dus niet meer sporten/hardlopen door een blessure. Die heb ik gelukkig weer op kunnen pakken en hoop dat mijn kilo's er snel weer af vliegen. Iedereen succes! En blijf positief!

Stefan, 19-06-2013 13:41 #3
Nu drie weken goed bezig, eindelijk die knop omgezet en heb er ook geen moeite meer mee om het vol te houden. Ben twee weken ruim 0,6kg per dag afgevallen. In de ochtend een dubbele boterham met dun beleg, in de middag hetzelfde, later in de middag een stuk fruit, in de avond goed warm eten, absoluut geen snoepzooi of chips en alleen maar water of enigszins suikervrije aanmaaklimonade. Ook liep ik minimaal 3 keer in de week ongeveer één uur.

Nu heb ik het afgelopen week extreem druk gehad en geen tijd gehad om te lopen. Het fabeltje dat als je op je eten let en dan afvalt (op een hoger gewicht) is in mijn geval dus officieel teniet verklaard. Ben de hele week op ong. hetzelfde gewicht gebleven terwijl mijn eetpatroon hetzelfde bleef. Ga de komende week, hoe druk ik het ook heb toch maar weer lopen en dan maar hopen dat ik die gemiddelde 0,6kg per dag eraf weer haal (dat is natuurlijk lekker motiverend!). Hoe het nu is is gewoon frustrerend. Maar we houden vol, met het eetpatroon heb ik absoluut geen moeite.

Fren, 10-01-2013 21:48 #2
Hi Brunetta,

Vervelend dat je zo gemotiveerd bent en het nu stagneert! Ik weet niet of je al bijhoudt wat je eet? Dat helpt om inzicht te krijgen in je calorie-intake en tijdstippen. De energiebehoefte van je lichaam is gebaseerd op je massa.

Als jouw massa afneemt, daalt je energiebehoefte ook. In theorie zou je om een pond vet per week te verliezen, dagelijks ongeveer 575 kcal moeten minderen. Het is niet aan te raden om minder dan 1400 kcal te eten, dan kun je je lusteloos gaan voelen en je lichaam in 'spaarstand' zetten, wat de vetverbranding remt.

Staar je niet blind op je gewicht. Dit is onderhevig aan hormonale schommelingen, je kunt vocht vasthouden, bepaalde voeding kan je stoelgang remmen en spiermassa weegt bijvoorbeeld ook zwaarder dan vetmassa. Wil je je vooruitgang bijhouden, kijk dan niet alleen naar je gewicht, maar meet ook de omtrek van je taille en hou dagelijks bij hoe fit je je voelt.

Probeer vast te houden aan een gezonde voeding, rijk aan voedingsvezels, eiwit, complexe koolhydraten en onverzadigde vetten. Slaap voldoende, vermijd stress en neem ook de tijd om te herstellen van je trainingen. Mocht je een medische aandoening hebben of bijvoorbeeld medicijnen gebruiken (deze kunnen dat het afslanken ook beïnvloeden) dan is het verstandig om af te slanken met hulp van een dietist.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Groetjes, Fren

Brunetta, 10-01-2013 01:54 #1
Ik ben in 2 weken 9 kilo afgevallen en sta dus nu al ruim 2 weken stil. Kan wel huilen, er moeten er nog 25 kilo vanaf. Ben begonnen met sporten 3 kwartier cardio 20 minuutjes gewichten. Wie kan mij helpen? Ben aan het eind van me latijn. Ik hoop dat ik reacties krijg. Groetjes Brunetta

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 12-06-2009
Subrubriek: Dieet
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!