InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijn

Stekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijn

Stekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijn Eén van de meest voorkomende gezondheidsklachten is hoofdpijn. Er zijn heel veel vormen van hoofdpijn en ook nog eens tal van oorzaken. Elke vorm van hoofdpijn heeft zijn eigen kenmerken. Het is van belang om te weten welke vorm u hebt als u veel last hebt van hoofdpijn, om zodoende de oorzaak te achterhalen en de pijn goed te kunnen bestrijden. Bij stekende hoofdpijn is het zo, dat de pijn vooral stekend en aan één kant van het hoofd voorkomt.

Variant van clusterhoofdpijn

Er is dus geen klemmend gevoel, of een doffe pijn door heel het hoofd. Deze stekende hoofdpijn wordt als een bijzondere vorm van clusterhoofdpijn beschouwd, maar kan ook als gevolg van spanningen optreden. In dat laatste geval valt het onder de spanningshoofdpijnen, wat ook één van de soorten hoofdpijn is die artsen onderscheiden.

Kenmerken van stekende hoofdpijn

Stekende hoofdpijn kan al optreden bij bijvoorbeeld het eten van een ijsje. Als gevolg van een groot temperatuurverschil kan er dan bij iemand die er gevoelig voor is, een kortdurende stekende hoofdpijn optreden. Is er echter sprake van een stekende hoofdpijn die valt in de soort van clusterhoofdpijn, dan zijn er naast een heftige stekende of snijdende pijn ook nog andere kenmerken:
  • De pijn is altijd eenzijdig; dit houdt in, dat u het altijd aan één zijde van uw hoofd voelt.
  • Uitstraling van de pijn naar andere delen van het hoofd; meestal bevindt de stekende pijn zich achter of rondom het oog, en straalt deze uit naar de slapen, het achterhoofd, of de bovenkaak.
  • Er zijn bijverschijnselen; de mate van bijverschijnselen kunnen van persoon tot persoon verschillen en veel voorkomende zijn een rood oog aan de zijde van de pijn, een tranend oog, een verstopte neus of juist een loopneus, een zwetend voorhoofd, een hangend ooglid, of een zwellend ooglid na de aanval.
  • De aanvallen duren zonder behandeling 15 minuten tot zon 3 uur.
  • De echt zware aanvallen komen overigens gelukkig niet veel voor.

Oorzaak en behandeling van stekende hoofdpijn

De aanvallen van stekende hoofdpijn kunnen meerdere malen per dag terugkomen, en zijn dan ook vaak een belemmering voor het dagelijkse leven van de mensen bij wie het voorkomt. Waardoor de aanvallen veroorzaakt worden, is niet precies bekend. Factoren als erfelijkheid, seizoenswisselingen, snelle temperatuurswisselingen, stress, cafeïne houdende producten, een slechte nachtrust en overmatig alcoholgebruik zijn waarschijnlijk factoren die van invloed zijn, maar dit is nooit wetenschappelijk bewezen. Omdat er geen duidelijke oorzaken zijn, is de behandeling ook alleen gericht op de pijnbestrijding en het verminderen van de aanvallen. Het geneesmiddel Triptan is een goed middel tegen deze vorm van hoofdpijn, en verder is het aan te raden om zo veel mogelijk de eerder genoemde uitlokkende factoren te mijden.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een erg pijnlijke soort die vooral bij mannen voorkomt en ook wel wordt omschreven als een vorm van migraine. Deze hoofdpijn wordt gekenmerkt door bonzen of steken, meestal aan een kant. De hoofdpijn komt in aanvallen opzetten die ook weer verdwijnen. Door het steeds weer terugkeren van deze groepen van aanvallen, heeft deze hoofdpijn de naam clusterhoofdpijn. Men is soms maandenlang pijnvrij en dan kan er weer een periode van weken of maanden komen waarin steeds de clusterhoofdpijn komt opzetten. Over de oorzaak is nog niet alles bekend, maar de vijfde hersenzenuw schijnt van invloed te zijn. Aanvallen kunnen echter worden uitgelokt door bijvoorbeeld vliegen en alcohol.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Steken in het hoofdSteken in het hoofdSteken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel…
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
De oorzaken van hoofdpijnDe oorzaken van hoofdpijnHet ontstaan van hoofdpijn is voor vele mensen nog onbekend terrein, terwijl iedereen in Nederland er wel eens mee te ma…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Typographyimages, Pixabay
  • www.hoofdpijn.nl
  • www.gezondheidsnet.nl

Reageer op het artikel "Stekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijn"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 08-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!