InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn bij kinderen

Hoofdpijn bij kinderen

Hoofdpijn bij kinderen Men zou denken dat kinderen met hoofdpijn eigenlijk niet mogelijk is, maar toch komt het voor dat kinderen al op heel jonge leeftijd last hebben van hoofdpijn. De reden daarvoor zou een tekort aan slaap kunnen zijn, maar ook een vastzittende verkoudheid kan de oorzaak zijn. Ook slecht zien kan bij een kind hoofdpijn veroorzaken. Bij kinderen kunnen ook meerdere vormen van hoofdpijn voorkomen, zoals migraine of spanningshoofdpijn.

Vanaf welke leeftijd

Kinderen kunnen al vanaf heel jonge leeftijd hoofdpijn hebben. De helft van de kinderen vanaf zes jaar heeft zelfs minimaal twee maal per jaar hoofdpijnklachten. Meestal betreft het bij kinderen migraine of spanningshoofdpijn. Soms ligt de oorzaak in het gebruik van bepaalde medicijnen en in enkele gevallen kan de hoofdpijn ook een gevolg zijn van onderliggende ziekten of aandoeningen. Wanneer een kind met hoofdpijn bij een arts komt, kan deze door de juiste vragen te stellen over de soort pijn, waar deze zit en wanneer deze voorkomt al een goede diagnose stellen. In bijna alle gevallen is het niet nodig om meer onderzoek te doen.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn bij kinderen kenmerkt zich door een drukkende doffe pijn in beide zijden van het hoofd, en soms ook in de nek. Kinderen die spanningshoofdpijn hebben, gaan meestal gewoon door met hun bezigheden en zien er ook niet ziek uit. De hoofdpijn kan een paar uur duren, maar langer komt niet vaak voor. Kinderen met spanningshoofdpijn slapen meestal goed, alleen het inslapen is soms moeilijk.

Migraine bij kinderen

Migraine is een vorm van hoofdpijn die soms ook bij kinderen voorkomt. Migraine bij kinderen uit zich iets anders dan bij volwassenen, en treedt op in aanvallen die twee uur kunnen duren, maar zelfs twee dagen is mogelijk. De migraine aanval heeft een duidelijk begin en ook het einde van de aanval is duidelijk. De pijn zit aan beide kanten van het hoofd, en bijkomende verschijnselen kunnen braken en misselijkheid zijn, maar ook vermoeidheid, geeuwen en lusteloosheid kunnen een teken zijn. Ook overgevoeligheid voor fel licht behoort tot de symptomen.

Wat kunt u zelf doen voor uw kind?

Nachtrust

U kunt er ten eerste voor zorgen dat uw kind voldoende nachtrust krijgt. Vooral als de hoofdpijn bij uw kind steeds terugkomt, is dat een eerste belangrijke stap om te zetten.

Frisse lucht

Ook voldoende frisse lucht kan de kans op hoofdpijn bij uw kind verkleinen. Zorg er dan ook voor dat uw kind voldoende buiten komt en niet te lang voor de televisie of computer zit.

Ventileren

Het goed ventileren van uw woning is ook van belang.

Voedingsmiddelen vermijden

Ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen hoofdpijn veroorzaken, zoals bijvoorbeeld cola en chocola. Dit wil niet zeggen dat dit bij uw kind zo is, maar als uw kind relatief veel cola en chocolade nuttigt, dan is het de moeite waard om deze voedingsmiddelen een tijdje te schrappen.

Pijnstilling

Er zijn speciale pijnstillers voor kinderen, die u als uw kind echt last heeft van hoofdpijn, kunt toedienen.

Arts bezoeken

Wanneer uw kind zeer regelmatig last van hoofdpijn heeft, is het geen overbodige luxe om met uw kind naar de huisarts te gaan.
Als uw kind vaak last heeft van hoofdpijn, is het aan te raden de school van het kind daarover in te lichten, zodat er rekening mee gehouden kan worden.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoof…
Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Sommige mensen hebben vaak last voor ondraaglijke hoofdpijnen. Vaak is het niet duidelijk waardoor de hoofdpijn ontstaat…
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
Hoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijnHoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijnSpanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn bij volwassenen. De pijn is niet het gevolg van spierspann…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mintchipdesigns, Pixabay
  • www.kinderneurologie.eu
  • www.hoofdpijn.nl

Reageer op het artikel "Hoofdpijn bij kinderen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 08-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!