InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap: week 9 tot en met 12

Zwangerschap: week 9 tot en met 12

Zwangerschap: week 9 tot en met 12 In de negende tot twaalfde week van de zwangerschap zal de embryo zich ontzettend snel ontwikkelen. In deze periode zal de eerste echo plaatsvinden. Altijd weer een spannend moment. De verloskundige zal kijken of het harte te horen is. Rond de negende week kun je wat bloed verliezen. In de meeste gevallen niets om je zorgen over te maken. Bij twijfel kun je natuurlijk altijd contact opnemen met de verloskundige. Aan het eind van de twaalfde week is hij eigenlijk 'af'. Vanaf die periode wordt het kindje foetus genoemd.

Week 9

In de negende week van de zwangerschap zal de baby gaan bewegen. Het zijn geen bewuste bewegingen die hij maakt, maar eerder kleine rukjes die hij aan zijn ledematen geeft. Hij weegt nu al 2 gram, en is ongeveer 3 centimeter lang. Deze week zal hij weer een beetje meer op een mensje gaan lijken. Ook de gewrichten worden namelijk ontwikkeld in de negende week.

Rond deze tijd van de zwangerschap komt het nogal eens voor dat je zomaar opeens wat bloed verliest. In dit geval hoef je je niet direct zorgen te maken. De baarmoedermond zit vol met bloedvaatjes, waar er gemakkelijk een van kan springen. Als dit gebeurd zul je inderdaad wat bloed verliezen. Dit is niets ernstigs! wanneer je je toch zorgen maakt, kun je natuurlijk altijd even bellen met de verloskundige. Daar zijn zij tenslotte voor!

Week 10

Waar de baby eerst nog een beetje weg had van een kikkervisje, is het nu echt een mensje! Ook al is nog niet alles in de juiste proporties. Het lichaampje is gevormd! in deze week mag je dan ook stoppen met het slikken van foliumzuur. Denk samen met je partner alvast na over het feit of je een prenataal onderzoek wil laten doen naar eventuele afwijkingen, door middel van prenataal onderzoek. De verloskundige zal hier om vragen wanneer je hier weer op bezoek bent.

Het zou kunnen dat je wat moeite krijgt met het dicht doen van je broek. Dit komt echter niet door de grootte van je baarmoeder, maar door je darmen! Deze kunnen namelijk flink opgeblazen zijn.

Week 11

Bij elf weken zwemt de baby lekker rond in het vruchtwater. Het is echt al een klein mensje, alleen is het hoofd nog steeds erg groot vergeleken met de rest van het lichaam.

De kwalen van de afgelopen weken zullen nu waarschijnlijk wat afnemen. Geen misselijkheid, en vermoeidheid meer! Aan de andere kant, kun je je kindje ook nog niet voelen. Dit kan misschien enige onzekerheid brengen.

Week 12

Uiterlijk in deze week breng je het eerste bezoek aan de verloskundige. Bereid je goed voor, want hier zullen veel vragen op je afkomen. Zo wil je verloskundige weten of er erfelijke ziekten in de familie voorkomen. Ook worden er vragen gesteld over roken, drinken en medicijnen. Verder worden er twee buisjes bloed afgenomen. Hier kunnen ze uithalen of je bepaalde infectieziektes bij je draagt. Ook word je bloedgroep bepaald.

Verder zal tijdens de 12 weken echo de definitieve uitgerekende datum worden bepaald. Dit wordt gedaan door de grootte van de foetus op te meten. Je kunt op deze echo het hartje zien kloppen. Ook is op deze echo te zien of het om één of twee kindjes gaat.

Misschien weet je voor jezelf al of je gebruik wilt maken van een prenataal onderzoek. Hierover zal de verloskundige ook beginnen. Door middel van prenataal onderzoek kunnen ernstige afwijkingen, of bijvoorbeeld het downsyndroom worden opgespoord. Overigens, als er geen medische reden voor is, is een prenataal onderzoek in principe niet nodig. Maar mocht het een fijn gevoel geven om het wel te doen, is de optie er!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prenataal onderzoek: de vruchtwaterpunctieDe vruchtwaterpunctie is een vorm van prenataal onderzoek. Bij de vruchtwaterpunctie wordt er wat vruchtwater weggenomen…
Foliumzuur tijdens de zwangerschapFoliumzuur tijdens de zwangerschapTegenwoordig is foliumzuur een hot item: was er tot een aantal jaar geleden nog vrij weinig bekend over foliumzuur, nu w…
Het eerste trimester van de zwangerschapHet eerste trimester van de zwangerschapIn het eerste trimester van de zwangerschap vinden fijne en belangrijke gebeurtenissen plaats. Denk hierbij aan de bevru…
Wat kost en doet een verloskundige?Hoeveel betaal je voor een verloskundige? Verloskundige hulp wordt in principe volledig vergoed door de zorgverzekeraar.…

Reageer op het artikel "Zwangerschap: week 9 tot en met 12"

Infoteur: Denn
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!