InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Prenataal onderzoek: de vruchtwaterpunctie

Prenataal onderzoek: de vruchtwaterpunctie

De vruchtwaterpunctie is een vorm van prenataal onderzoek. Bij de vruchtwaterpunctie wordt er wat vruchtwater weggenomen, wat in het laboratorium op kweek gezet wordt. Vervolgens wordt er met behulp van een karyogram het chromosomenprofiel in kaart gebracht.

De vruchtwaterpunctie

De vruchtwaterpunctie, ook wel amniocentese genoemd, is één van de meest voorkomende diagnostische testen tijdens de zwangerschap. De vruchtwaterpunctie is vanaf de zestiende week van de zwangerschap mogelijk. Tijdens de vruchtwaterpunctie wordt er door de gynaecoloog ongeveer 20 cc vruchtwater af. Rond de zestiende week van de zwangerschap is er ongeveer 150 tot 200 cc vruchtwater aanwezig, dat continu afgevoerd wordt en weer aangemaakt wordt. Wanneer er tijdens de vruchtwaterpunctie wat vruchtwater afgenomen wordt, vormt dit geen enkel probleem voor de baby.

Hoe gaat de vruchtwaterpunctie in zijn werk?

Allereerst wordt de buik goed ontsmet. Vervolgens wordt er met een echo bepaald op welke plaats de gynaecoloog het beste kan prikken. Daarna wordt er via de buikwand een naald in de baarmoeder gebracht, waar het vruchtwater opgezogen wordt. Tijdens het gehele onderzoek wordt er met een echo in de gaten gehouden waar de naald zich ten opzichte van de baby bevindt.

Na afloop van de vruchtwaterpunctie kan je menstruatie-achtige klachten krijgen, welke doorgaans na een à twee dagen weer verdwenen zijn. Er is een kans van 0,3 procent dat de zwangerschap in een miskraam eindigt ten gevolge van een vruchtwaterpunctie.

Uitslag van de vruchtwaterpunctie

Het weggenomen vruchtwater wordt in het laboratorium op kweek gezet. Vervolgens worden de chromosomen gerangschikt in een karyogram. De uitslag is doorgaans na ongeveer drie weken bekend. Na een vruchtwaterpunctie krijg je niet enkel de uitslag van het chromosomenonderzoek te horen, maar ook wat de concentratie van het eiwit alfa-foetoproteïne (AFP) is. Op het moment dat de concentratie van dit eiwit verhoogd is, is er mogelijk sprake van een neuralebuisdefect.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Grient Dreux, A., Kooijman, H. & Korenromp, M. (2008). Prenataal onderzoek: over keuze's en dilemma's

Reageer op het artikel "Prenataal onderzoek: de vruchtwaterpunctie"

Infoteur: Melod
Laatste update: 22-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!